Yhteiskuntavastuun yhteys yrityksen markkina-arvoon : Suomalaisissa pörssiyhtiöissä
Tuomi, Emmi (2022-03-30)
Yhteiskuntavastuun yhteys yrityksen markkina-arvoon : Suomalaisissa pörssiyhtiöissä
Tuomi, Emmi
(30.03.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022041429288
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022041429288
Tiivistelmä
Viime vuosikymmeninä on tutkittu voivatko yritykset hyvin tekemällä hyvää. Tutkimuksissa on
etsitty yhteyttä yritysten yhteiskuntavastuun ja taloudellisen suorituskyvyn välillä. Yritykset toimivat ympäristössä, jossa vastuun kantaminen on kilpailun edellytys ja siksi yhteiskuntavastuu
on tärkeä elementti yrityksille. Yhteiskuntavastuuraportointi on nostanut yhteiskuntavastuun merkitystä entisestään. Aiemmat tutkimukset tarjoavat yhteiskuntavastuun ja yritysten markkina-arvon yhteydestä ristiriitaisia tuloksia. Koska yhteiskuntavastuun merkitys kasvaa jatkuvasti sekä
vastuullisuudesta saatavan informaation määrä lisääntyy, on merkityksellistä tutkia aihetta lisää.
Tämän tutkielman tavoitteena on tutkia yritysten yhteiskuntavastuun ja markkina-arvon välistä
yhteyttä sekä yhteiskuntavastuuraportoinnin ja yrityksen markkina-arvon välistä yhteyttä suomalaisissa pörssiyhtiöissä. Tavoitteena on tutkia, miten yhteiskuntavastuun vaikutus yrityksen markkina-arvoon on muuttunut vuosien 2015–2020 välillä. EU-direktiiviin pohjautuva kirjanpitolakimuutos, joka astui Suomessa voimaan vuonna 2016, velvoittaa tietynlaiset yritykset raportoimaan
yhteiskuntavastuustaan. Kirjanpitolakimuutoksen vuoksi on kiinnostavaa tutkia yhteiskuntavastuun merkitystä suomalaisissa pörssiyhtiöissä.
Tutkielman kirjallisuuskatsauksessa käsitellään yhteiskuntavastuuseen liittyviä tärkeitä aiheita,
kuten yhteiskuntavastuun määritystä - joka ei ole yksiselitteinen - yhteiskuntavastuun osa-alueita
ja mittaamista sekä raportointia. Kirjallisuuskatsauksessa käsitellään myös markkina-arvoa ja
sitä, miten se liittyy yhteiskuntavastuuseen. Kirjallisuuskatsaus koostuu pääasiassa tieteellisistä
julkaisuista.
Tutkimus on kvantitatiivinen ja tutkimusotteena käytettiin nomoteettista, hypoteeseja testaavaa,
tutkimusotetta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin korrelaatio- ja regressioanalyyseja, jotta voitiin
selittää muuttujien välinen yhteys sekä niiden syy-seuraussuhteita. Yritysten markkina-arvot,
sekä kontrollimuuttujina käytetyt yritysten riskiluvut (vieraspääoma/ taseen loppusumma) ja koot
(liikevaihto) kerättiin suomalaisten pörssiyhtiöiden tilinpäätöksistä sekä vastuullisuustiedot CSRHub-tietokannasta vuosilta 2015–2020.
Tutkimustulokset osoittavat, ettei yhteiskuntavastuun merkityksen lisääntyminen näy positiivisena yhteytenä yhteiskuntavastuun ja sen eri osa-alueiden sekä markkina-arvon välillä. Yhteiskuntavastuun vaikutus markkina-arvoon on vaihdellut vuosien välillä, eikä siinä ole tapahtunut
selkeää kehitystä. Pääsääntöisesti yhteiskuntavastuu ja sen eri-osa-alueet ovat vaikuttaneet yritysten markkina-arvoon hyvin vähäisesti ja suunta on ollut negatiivinen. Yhteiskuntavastuuraportoinnilla on kuitenkin positiivinen, vaikkakin vähäinen, merkitys yritysten markkina-arvolle. Tutkimuksen tulokset eivät ole tilastollisesti merkitseviä.
etsitty yhteyttä yritysten yhteiskuntavastuun ja taloudellisen suorituskyvyn välillä. Yritykset toimivat ympäristössä, jossa vastuun kantaminen on kilpailun edellytys ja siksi yhteiskuntavastuu
on tärkeä elementti yrityksille. Yhteiskuntavastuuraportointi on nostanut yhteiskuntavastuun merkitystä entisestään. Aiemmat tutkimukset tarjoavat yhteiskuntavastuun ja yritysten markkina-arvon yhteydestä ristiriitaisia tuloksia. Koska yhteiskuntavastuun merkitys kasvaa jatkuvasti sekä
vastuullisuudesta saatavan informaation määrä lisääntyy, on merkityksellistä tutkia aihetta lisää.
Tämän tutkielman tavoitteena on tutkia yritysten yhteiskuntavastuun ja markkina-arvon välistä
yhteyttä sekä yhteiskuntavastuuraportoinnin ja yrityksen markkina-arvon välistä yhteyttä suomalaisissa pörssiyhtiöissä. Tavoitteena on tutkia, miten yhteiskuntavastuun vaikutus yrityksen markkina-arvoon on muuttunut vuosien 2015–2020 välillä. EU-direktiiviin pohjautuva kirjanpitolakimuutos, joka astui Suomessa voimaan vuonna 2016, velvoittaa tietynlaiset yritykset raportoimaan
yhteiskuntavastuustaan. Kirjanpitolakimuutoksen vuoksi on kiinnostavaa tutkia yhteiskuntavastuun merkitystä suomalaisissa pörssiyhtiöissä.
Tutkielman kirjallisuuskatsauksessa käsitellään yhteiskuntavastuuseen liittyviä tärkeitä aiheita,
kuten yhteiskuntavastuun määritystä - joka ei ole yksiselitteinen - yhteiskuntavastuun osa-alueita
ja mittaamista sekä raportointia. Kirjallisuuskatsauksessa käsitellään myös markkina-arvoa ja
sitä, miten se liittyy yhteiskuntavastuuseen. Kirjallisuuskatsaus koostuu pääasiassa tieteellisistä
julkaisuista.
Tutkimus on kvantitatiivinen ja tutkimusotteena käytettiin nomoteettista, hypoteeseja testaavaa,
tutkimusotetta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin korrelaatio- ja regressioanalyyseja, jotta voitiin
selittää muuttujien välinen yhteys sekä niiden syy-seuraussuhteita. Yritysten markkina-arvot,
sekä kontrollimuuttujina käytetyt yritysten riskiluvut (vieraspääoma/ taseen loppusumma) ja koot
(liikevaihto) kerättiin suomalaisten pörssiyhtiöiden tilinpäätöksistä sekä vastuullisuustiedot CSRHub-tietokannasta vuosilta 2015–2020.
Tutkimustulokset osoittavat, ettei yhteiskuntavastuun merkityksen lisääntyminen näy positiivisena yhteytenä yhteiskuntavastuun ja sen eri osa-alueiden sekä markkina-arvon välillä. Yhteiskuntavastuun vaikutus markkina-arvoon on vaihdellut vuosien välillä, eikä siinä ole tapahtunut
selkeää kehitystä. Pääsääntöisesti yhteiskuntavastuu ja sen eri-osa-alueet ovat vaikuttaneet yritysten markkina-arvoon hyvin vähäisesti ja suunta on ollut negatiivinen. Yhteiskuntavastuuraportoinnilla on kuitenkin positiivinen, vaikkakin vähäinen, merkitys yritysten markkina-arvolle. Tutkimuksen tulokset eivät ole tilastollisesti merkitseviä.