BRÄNDITARINAT YRITYSTEN VERKKOSIVUILLA
Lamminpää, Sanna (2022-05-30)
BRÄNDITARINAT YRITYSTEN VERKKOSIVUILLA
Lamminpää, Sanna
(30.05.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060844231
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060844231
Tiivistelmä
Tavoitteena tällä tutkielmalla on muodostaa käsitys siitä, miten maailman arvokkaimmiksi määritetyt brändit hyödyntävät tarinankerrontaa ja sen elementtejä omilla verkkosivuillaan olevissa blogeissa. Tarinat ovat tutkitusti tehokas ja ennen kaikkea tunteisiin vetoava keino puhutella asiakasta. On siis mielenkiintoista selvittää, millä tavoin merkittävän brändiomaisuuden omaavat yritykset ottavat bränditarinan voiman huomioon blogeissaan. Aihe on myös ajankohtainen, sillä kilpailu markkinoilla kiristyy jatkuvasti. Erottautuminen ja brändin aseman säilyttäminen vaativat yhä kovempaa työtä ja asiakkaat odottavat saavansa mielenkiintoista sisältöä myös brändeiltä. Nykyajan informaatiovirrassa tarinat ovat oiva keino erottautua perinteisestä mainosten massasta.
Tarinankerrontaa ja brändejä tutkittu aiemmin, mutta pelkästään brändien omien verkkosivujen blogeja ei ole tästä näkökulmasta aiemmin tutkittu. Verkkosivut ovat nykyään ensisijainen kanava, josta asiakkaat useimmiten hakevat brändistä tietoa. Tutkielmalla pyritäänkin muodostamaan kuvaus siitä, miten bränditarinoita ja tarinankerronnallisia elementtejä hyödynnetään tässä tärkeässä kanavassa. On myös mielenkiintoista tietää, kuka tarinaa kertoo yrityksen itsensä valvomassa ympäristössä.
Tutkimusongelmaa lähestyttiin selvittämällä, millaisia tarinankerronnallisia elementtejä brändien verkkosivujen blogeissa hyödynnetään. Lisäksi perehdyttiin sisältömarkkinointiin blogien edustaessa yhtä sisältömarkkinoinnin muotoa. Tutkielman aihetta tarkasteltiin koostamalla aluksi teoreettinen kirjallisuuskatsaus, jonka pohjalta toteutettiin laadullisena sisällönanalyysina toteutettu empiirinen tutkimus. Aineisto koostui kolmen brändin tutkielmantekohetkellä esillä olleista blogiteksteistä brändien omilla verkkosivuilla.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että arvokkaaksi määritetyt brändit hyödyntävät tarinankerronnallisia elementtejä myös blogijulkaisuissaan. Julkaisuissa uskallettiin myös käyttää tunteisiin vetoavia tarinankerronnan keinoja, mikä vahvistaa tarinoiden vaikutusta ja positiivista muistijälkeä vastaanottajassaan. Blogijulkaisuissa esiintyneet tarinalliset teemat kumpusivat pääasiallisesti brändien historiasta, menestyksestä ja tulevaisuuteen katsomisesta vastuullisuus ja kestävä kehitys huomioiden. Bränditarinoiden hahmot edustivat arkkityyppejä. Julkaisuissa tuli esiin myös bränditarinan autenttisuus ja aitous. Mielenkiintoisesti vain yksi brändeistä hyödynsi huumorin voimaa blogijulkaisuissaan. Ääni oli pääsääntöisesti yrityksellä itsellään, mutta myös henkilöstöllä.
Tutkimustulosten nähdään laajentaneen ymmärrystä tarinankerronnan hyödyntämisen ja arvokkaan brändin yhteydestä. Lisäksi tuloksista voitiin koostaa liikkeenjohdollisia suosituksia kaikille brändeille.
Tarinankerrontaa ja brändejä tutkittu aiemmin, mutta pelkästään brändien omien verkkosivujen blogeja ei ole tästä näkökulmasta aiemmin tutkittu. Verkkosivut ovat nykyään ensisijainen kanava, josta asiakkaat useimmiten hakevat brändistä tietoa. Tutkielmalla pyritäänkin muodostamaan kuvaus siitä, miten bränditarinoita ja tarinankerronnallisia elementtejä hyödynnetään tässä tärkeässä kanavassa. On myös mielenkiintoista tietää, kuka tarinaa kertoo yrityksen itsensä valvomassa ympäristössä.
Tutkimusongelmaa lähestyttiin selvittämällä, millaisia tarinankerronnallisia elementtejä brändien verkkosivujen blogeissa hyödynnetään. Lisäksi perehdyttiin sisältömarkkinointiin blogien edustaessa yhtä sisältömarkkinoinnin muotoa. Tutkielman aihetta tarkasteltiin koostamalla aluksi teoreettinen kirjallisuuskatsaus, jonka pohjalta toteutettiin laadullisena sisällönanalyysina toteutettu empiirinen tutkimus. Aineisto koostui kolmen brändin tutkielmantekohetkellä esillä olleista blogiteksteistä brändien omilla verkkosivuilla.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että arvokkaaksi määritetyt brändit hyödyntävät tarinankerronnallisia elementtejä myös blogijulkaisuissaan. Julkaisuissa uskallettiin myös käyttää tunteisiin vetoavia tarinankerronnan keinoja, mikä vahvistaa tarinoiden vaikutusta ja positiivista muistijälkeä vastaanottajassaan. Blogijulkaisuissa esiintyneet tarinalliset teemat kumpusivat pääasiallisesti brändien historiasta, menestyksestä ja tulevaisuuteen katsomisesta vastuullisuus ja kestävä kehitys huomioiden. Bränditarinoiden hahmot edustivat arkkityyppejä. Julkaisuissa tuli esiin myös bränditarinan autenttisuus ja aitous. Mielenkiintoisesti vain yksi brändeistä hyödynsi huumorin voimaa blogijulkaisuissaan. Ääni oli pääsääntöisesti yrityksellä itsellään, mutta myös henkilöstöllä.
Tutkimustulosten nähdään laajentaneen ymmärrystä tarinankerronnan hyödyntämisen ja arvokkaan brändin yhteydestä. Lisäksi tuloksista voitiin koostaa liikkeenjohdollisia suosituksia kaikille brändeille.