Lukuhetken merkitys perheille
Mielonen, Salla (2022-11-06)
Lukuhetken merkitys perheille
Mielonen, Salla
(06.11.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022111765997
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022111765997
Tiivistelmä
Tutkielmassa tarkasteltiin lukuhetken merkityksiä niille perheille, jotka ovat käyttäneet iltasatukirjahyllyä Rinnalla -hankkeen aikana. Tavoitteena oli selvittää, minkälainen merkitys yhteisellä lukuhetkellä on lapsille ja vanhemmille. Lisäksi selvitettiin, minkälaisia sosiaalisemotionaalisiin taitoihin liittyviä sisältöjä lukuhetkissä oli ja minkälaisia sosiaaliseen ja tunne-elämään liittyvä merkityksiä vanhemmat nostivat esiin lukuhetkistä.
Tutkimus on osa Rinnalla-hanketta, joka toteutettiin 2018-2020 viiden kunnan alueella. Hankkeen johtajana toimi KT, yliopiston lehtori Marita Neitola. Tässä tutkimuksessa on hyödynnetty haastatteluaineistoa, joka on kerätty Rinnalla -hankkeen aikana. Aineisto koostuu kymmenestä noin 45 minuutin haastattelusta. Haastattelut on toteutettu teemahaastatteluina. Aineisto on analysoitu fenomenologista metodia käyttäen.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että haastateltavat pitivät lukemista tärkeänä monista eri syistä. Lukuhetki oli rauhoittava yhteinen hetki, joka vahvisti perheenjäsenten keskinäisiä suhteita. Kirjojen avulla voitiin käsitellä haastavia tilanteita lapsen ikätason mukaisesti. Vastaajan nostivat esiin myös lukemisen vaikutuksen oppimiseen ja kielelliseen kehitykseen.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että lukuhetki oli haastateltaville perheille merkityksellinen. Lukuhetket tukivat sosiaalisemotionaalisten taitojen oppimista. Oppimista tukivat luettujen kirjojen sisällöt ja itse lukuhetki, jonka vuorovaikutuksellisuus koettiin merkitykselliseksi. Lisäksi haastatellut kokivat lukuhetkien tukevan lapsen kielellistä kehitystä ja oppimisen valmiuksia.
Tutkimus on osa Rinnalla-hanketta, joka toteutettiin 2018-2020 viiden kunnan alueella. Hankkeen johtajana toimi KT, yliopiston lehtori Marita Neitola. Tässä tutkimuksessa on hyödynnetty haastatteluaineistoa, joka on kerätty Rinnalla -hankkeen aikana. Aineisto koostuu kymmenestä noin 45 minuutin haastattelusta. Haastattelut on toteutettu teemahaastatteluina. Aineisto on analysoitu fenomenologista metodia käyttäen.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että haastateltavat pitivät lukemista tärkeänä monista eri syistä. Lukuhetki oli rauhoittava yhteinen hetki, joka vahvisti perheenjäsenten keskinäisiä suhteita. Kirjojen avulla voitiin käsitellä haastavia tilanteita lapsen ikätason mukaisesti. Vastaajan nostivat esiin myös lukemisen vaikutuksen oppimiseen ja kielelliseen kehitykseen.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että lukuhetki oli haastateltaville perheille merkityksellinen. Lukuhetket tukivat sosiaalisemotionaalisten taitojen oppimista. Oppimista tukivat luettujen kirjojen sisällöt ja itse lukuhetki, jonka vuorovaikutuksellisuus koettiin merkitykselliseksi. Lisäksi haastatellut kokivat lukuhetkien tukevan lapsen kielellistä kehitystä ja oppimisen valmiuksia.