Maahanmuuttajaoppilaiden osallisuus ja kouluun kiinnittyminen perusopetuksessa : Opettajien näkemyksiä vaikuttavista tekijöistä ja tuen keinoista
Pippingsköld, Ada (2023-01-23)
Maahanmuuttajaoppilaiden osallisuus ja kouluun kiinnittyminen perusopetuksessa : Opettajien näkemyksiä vaikuttavista tekijöistä ja tuen keinoista
Pippingsköld, Ada
(23.01.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023021326971
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023021326971
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa opettajien käsityksiä maahanmuuttajaoppilaiden osallisuuteen ja kouluun kiinnittymiseen vaikuttavista tekijöistä sekä osallisuuden tukemiseen käytetyistä keinoista. Tutkimuksessa selvitettiin maahanmuuttajaoppilaiden osallisuuteen ja kouluun kiinnittymiseen vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin millä tavoin opettajien mukaan maahanmuuttajaoppilaiden osallisuutta tuetaan luokassa ja kouluyhteisössä.
Tutkimukseen osallistui kuusi perusopetuksessa työskentelevää luokan-, aineen- ja erityisopettajaa, jotka opettavat maahanmuuttajaoppilaita perusopetukseen valmistavassa opetuksessa tai yleisopetuksessa. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja siinä käytetään fenomenografista lähestymistapaa. Aineisto kerättiin kevään 2022 aikana ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelun teemat luotiin teoreettisen viitekehyksen avulla, ja aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen tulosten mukaan, maahanmuuttajaoppilaiden osallisuuteen vaikuttivat koulun toimintakulttuuri ja opettajien asenteet, kodin ja koulun välinen yhteistyö, oppilaan koulunkäyntitausta, kielitaito sekä oppilaan oma toimijuus. Koulun toimintakulttuuri ja opettajien asenteet vaikuttivat siihen, millaisia mahdollisuuksia maahanmuuttajaoppilaalla oli osallistua opetukseen ja koulun toimintaan. Kodin ja koulun välinen yhteistyö vaikutti maahanmuuttajaperheiden yhdenvertaisiin mahdollisuuksiin tukea lapsensa koulunkäyntiä. Maahanmuuttajaoppilaan koulunkäyntitausta vaikutti kouluun kiinnittymiseen ja osallisuuteen luokassa. Kielitaidon nähtiin vaikuttavan maahanmuuttajaoppilaan osallisuuden kokemuksiin koulussa. Lisäksi maahanmuuttajaoppilaan oma toimijuus vaikutti keskeisesti esimerkiksi kaverisuhteiden luomiseen.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että maahanmuuttajaoppilaiden osallisuutta tuetaan osallisuutta edistävän ympäristön ja materiaalin, ryhmäytymisen ja vertaissuhteiden edistämisen, oppilaan kuuntelemisen ja vaikutusmahdollisuuksien luomisen, maahanmuuttajaoppilaan identiteettiä vahvistavien työtapojen sekä yhteistyön avulla. Osallisuutta edistävä ympäristö ja materiaali koostui turvallisen ja kannustavan ilmapiirin luomisesta. Ryhmäytymisen ja vertaissuhteiden avulla edistettiin yhteenkuuluvuuden tunnetta koulussa ja kaverisuhteiden ulottumista vapaa-ajalle. Oppilaan kuunteleminen ja vaikutusmahdollisuuksien luominen mahdollisti maahanmuuttajaoppilaiden omien ideoiden näkyväksi tekemisen. Osallisuutta tuettiin lisäksi identiteettiä tukevilla työtavoilla, joiden avulla tehtiin eri kieli- ja kulttuuritaustojen näkyväksi tekeminen koulussa. Erilaisten yhteistyömuotojen avulla tuettiin maahanmuuttajaoppilaan osallisuutta koulussa ja vapaa-ajalla.
Tutkimukseen osallistui kuusi perusopetuksessa työskentelevää luokan-, aineen- ja erityisopettajaa, jotka opettavat maahanmuuttajaoppilaita perusopetukseen valmistavassa opetuksessa tai yleisopetuksessa. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja siinä käytetään fenomenografista lähestymistapaa. Aineisto kerättiin kevään 2022 aikana ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelun teemat luotiin teoreettisen viitekehyksen avulla, ja aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen tulosten mukaan, maahanmuuttajaoppilaiden osallisuuteen vaikuttivat koulun toimintakulttuuri ja opettajien asenteet, kodin ja koulun välinen yhteistyö, oppilaan koulunkäyntitausta, kielitaito sekä oppilaan oma toimijuus. Koulun toimintakulttuuri ja opettajien asenteet vaikuttivat siihen, millaisia mahdollisuuksia maahanmuuttajaoppilaalla oli osallistua opetukseen ja koulun toimintaan. Kodin ja koulun välinen yhteistyö vaikutti maahanmuuttajaperheiden yhdenvertaisiin mahdollisuuksiin tukea lapsensa koulunkäyntiä. Maahanmuuttajaoppilaan koulunkäyntitausta vaikutti kouluun kiinnittymiseen ja osallisuuteen luokassa. Kielitaidon nähtiin vaikuttavan maahanmuuttajaoppilaan osallisuuden kokemuksiin koulussa. Lisäksi maahanmuuttajaoppilaan oma toimijuus vaikutti keskeisesti esimerkiksi kaverisuhteiden luomiseen.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että maahanmuuttajaoppilaiden osallisuutta tuetaan osallisuutta edistävän ympäristön ja materiaalin, ryhmäytymisen ja vertaissuhteiden edistämisen, oppilaan kuuntelemisen ja vaikutusmahdollisuuksien luomisen, maahanmuuttajaoppilaan identiteettiä vahvistavien työtapojen sekä yhteistyön avulla. Osallisuutta edistävä ympäristö ja materiaali koostui turvallisen ja kannustavan ilmapiirin luomisesta. Ryhmäytymisen ja vertaissuhteiden avulla edistettiin yhteenkuuluvuuden tunnetta koulussa ja kaverisuhteiden ulottumista vapaa-ajalle. Oppilaan kuunteleminen ja vaikutusmahdollisuuksien luominen mahdollisti maahanmuuttajaoppilaiden omien ideoiden näkyväksi tekemisen. Osallisuutta tuettiin lisäksi identiteettiä tukevilla työtavoilla, joiden avulla tehtiin eri kieli- ja kulttuuritaustojen näkyväksi tekeminen koulussa. Erilaisten yhteistyömuotojen avulla tuettiin maahanmuuttajaoppilaan osallisuutta koulussa ja vapaa-ajalla.