Maksan ja sappirakon tautien histopatologia – aineistoa itseopiskelun tueksi
Joenrinne-Galdino, Päivikki (2024-01-22)
Maksan ja sappirakon tautien histopatologia – aineistoa itseopiskelun tueksi
Joenrinne-Galdino, Päivikki
(22.01.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202401244206
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202401244206
Tiivistelmä
Näiden syventävien opintojen tarkoituksena oli tuottaa maksan ja sappirakon tautien
histopatologiaa käsittelevää itseopiskelumateriaalia lääketieteen,
hammaslääketieteen ja biolääketieteen toisen vuoden opiskelijoille tautiopin
kurssille. Lisäoppimateriaalin tavoitteena oli soveltaa digitaalista patologiaa
itseohjautuvaan opiskeluun. Syventävien opintojen kirjallisuuskatsauksessa
tarkastellaan konstruktivistista oppimisteoriaa, itseohjautuvaa oppimista ja
vertaisoppimista. Lisäksi katsauksessa käsitellään digipatologiaa ja sen tuomia etuja
ja haasteita histopatologian opetukseen ja patologin työhön.
Lisätehtävien suunnittelu lähti alkukartoituksesta, jonka teetin opiskelijakyselyn
muodossa keväällä 2020 tautiopin kurssin jälkeen. Kyselyn tulosten ja siitä saadun
vapaan palautteen perusteella aloin työstämään oppimateriaalia sellaiseksi, että se
vastaisi opiskelijoiden toiveita ja tukisi histopatologian syvällistä oppimista. Päädyin
käyttämään tehtävissäni itseohjautuvan oppimisen keinoja, sillä arvioin, että
opiskelijat hyötyisivät lisätehtävistä, jotka korostavat itsenäistä poikkeavuuksien
tunnistamista näytteistä.
Opiskelijakyselyn mukaan maksan ja sappirakon tautien histopatologian koki
haastavaksi 9,2 % opiskelijoista. Puolet kyselyyn vastanneista kaipasi lisää
itseopiskelumateriaalia histopatologian harjoittelemiseen, ja tähän toiveeseen tässä
työssä laaditulla oppimateriaalilla pystyttiin vastaamaan.
Kirjallisuuskatsauksen johtopäätöksenä oli, että digipatologian ja
virtuaalimikroskopian edut ovat ilmeiset perinteisellä mikroskoopilla opettamiseen
verrattuna. Virtuaalimikroskopian haasteisiin kuuluu sen suuret alkukustannukset,
suuret tiedostokoot ja niiden hallinta. Muita yleisiä valituksia liittyy kuvien rajoituksiin,
kuten kontrastiin ja resoluutioon.
histopatologiaa käsittelevää itseopiskelumateriaalia lääketieteen,
hammaslääketieteen ja biolääketieteen toisen vuoden opiskelijoille tautiopin
kurssille. Lisäoppimateriaalin tavoitteena oli soveltaa digitaalista patologiaa
itseohjautuvaan opiskeluun. Syventävien opintojen kirjallisuuskatsauksessa
tarkastellaan konstruktivistista oppimisteoriaa, itseohjautuvaa oppimista ja
vertaisoppimista. Lisäksi katsauksessa käsitellään digipatologiaa ja sen tuomia etuja
ja haasteita histopatologian opetukseen ja patologin työhön.
Lisätehtävien suunnittelu lähti alkukartoituksesta, jonka teetin opiskelijakyselyn
muodossa keväällä 2020 tautiopin kurssin jälkeen. Kyselyn tulosten ja siitä saadun
vapaan palautteen perusteella aloin työstämään oppimateriaalia sellaiseksi, että se
vastaisi opiskelijoiden toiveita ja tukisi histopatologian syvällistä oppimista. Päädyin
käyttämään tehtävissäni itseohjautuvan oppimisen keinoja, sillä arvioin, että
opiskelijat hyötyisivät lisätehtävistä, jotka korostavat itsenäistä poikkeavuuksien
tunnistamista näytteistä.
Opiskelijakyselyn mukaan maksan ja sappirakon tautien histopatologian koki
haastavaksi 9,2 % opiskelijoista. Puolet kyselyyn vastanneista kaipasi lisää
itseopiskelumateriaalia histopatologian harjoittelemiseen, ja tähän toiveeseen tässä
työssä laaditulla oppimateriaalilla pystyttiin vastaamaan.
Kirjallisuuskatsauksen johtopäätöksenä oli, että digipatologian ja
virtuaalimikroskopian edut ovat ilmeiset perinteisellä mikroskoopilla opettamiseen
verrattuna. Virtuaalimikroskopian haasteisiin kuuluu sen suuret alkukustannukset,
suuret tiedostokoot ja niiden hallinta. Muita yleisiä valituksia liittyy kuvien rajoituksiin,
kuten kontrastiin ja resoluutioon.