Lasten riskialttiit leikit osana kasvua, kehitystä sekä kasvatusta
Karvinen, Tuomas; Laaksonen, Selma (2024-02-28)
Lasten riskialttiit leikit osana kasvua, kehitystä sekä kasvatusta
Karvinen, Tuomas
Laaksonen, Selma
(28.02.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202403019531
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202403019531
Tiivistelmä
Tähän kirjallisuuskatsaukseen koottiin mitä lasten riskialttiit leikit ovat, miten riskialtista leikkiä kategorisoidaan sekä riskialttiin leikin eettisiä näkökulmia. Lisäksi kartoitettiin lasten kasvattajien suhtautumista sekä näkökulmia aiheeseen. Vaikka lasten leikkejä ja leikkimistä onkin tutkittu verrattain paljon, on lasten riskialttiista leikeistä saatavilla vielä kuitenkin 2020-luvulle tultaessa vain vähän tutkittua tietoa. Tutkimuskirjallisuuden perusteella saatiin selville, että lasten riskialtis leikki on jaettu tyypillisesti kuuteen erilliseen kategoriaan ja tätä jaottelua on hyödynnetty myös tutkimuksissa, joissa riskialtista leikkiä on pyritty määrittelemään. Lasten riskialttiiden leikkien salliminen vaatii varhaiskasvatuksen opettajilta sekä lasten huoltajilta eettistä tarkastelua, sillä riskialttiissa leikeissä on riskinä lapsen fyysinen loukkaantuminen. Opettajilta ja huoltajilta vaaditaankin tarkkaa arviointia leikin riskien suuruudesta sekä riskialttiin leikkien tuntemusta. Näin ollen riskialttiin leikin tunnistaminen sekä määrittely tutkitun tiedon pohjalta on tässä tehtävässä avainasemassa.