Fyysisen aktiivisuuden ja unen määrän sekä koetun unen laadun yhteys koulumenestykseen
Niini, Vili; Silvola, Veikko (2024-02-21)
Fyysisen aktiivisuuden ja unen määrän sekä koetun unen laadun yhteys koulumenestykseen
Niini, Vili
Silvola, Veikko
(21.02.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024032212572
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024032212572
Tiivistelmä
Fyysisellä aktiivisuudella ja unella tiedetään olevan monien terveyshyötyjen lisäksi positiivinen yhteys erilaisiin tiedollisiin toimintoihin, joiden tiedetään tukevan oppimista. Fyysisen aktiivisuuden ja unen hyödyt kognitiiviseen eli tiedolliseen toimintaan saattavat edistää myös koulussa menestymistä, sillä fyysisellä aktiivisuudella ja unella on havaittu olevan positiivinen yhteys koulumenestykseen. Vaikka fyysisen aktiivisuuden ja unen on havaittu tukevan oppimista ja koulussa menestymistä, on niiden kertaantuvaa yhteyttä koulumenestykseen liittyen tutkittu melko vähän. Fyysistä aktiivisuutta pidetään yleisesti tehokkaana keinona parantaa unta, mutta tutkimustulokset näiden kahden tekijän suhteesta eivät kuitenkaan ole täysin yhteneväisiä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää fyysisen aktiivisuuden sekä unen määrän ja koetun laadun mahdollista yhteyttä koulumenestykseen suomalaisilla yhdeksäsluokkalaisilla nuorilla. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin fyysisen aktiivisuuden ja unen määrän annosvastesuhdetta koulumenestykseen yksittäisinä muuttujina sekä kansallisten liikkumis- ja unisuositusten täyttymisen yhteyttä koulumenestykseen.
Tutkimukseen vastasi kolmen varsinaissuomalaisen koulun yhdeksännen luokan oppilaat. Tutkimukseen osallistui yhteensä 241 oppilasta. Tutkimuksessa kartoitettiin yhdeksäsluokkalaisten fyysistä aktiivisuutta, unen määrää sekä koettua unen laatua ja koulumenestystä. Fyysistä aktiivisuutta mitattiin kouluterveyskyselyyn pohjautuvien liikuntakategoriaan kuuluvien kysymysten avulla. Tutkittavien nukkumaanmeno- ja heräämisaikoja mitattiin kouluterveyskyselyyn pohjautuvien nukkumista kartoittavien kysymysten avulla sekä unen määrää ja koettua unen laatua Pittsburgh Sleep Quality Index -mittarilla. Koulumenestystä mitattiin kaikkien oppiaineiden välitodistuksen keskiarvon perusteella. Aineistoa analysoitiin t-testillä, varianssianalyysillä, epäparametrisella Mann-Whitney U -testillä, Tukeyn post hoc -testillä ja korrelaatioanalyysillä.
Tulosten mukaan fyysisellä aktiivisuudella ja unen määrällä oli positiivinen yhteys koulumenestykseen, mutta koetulla unen laadulla ja koulumenestyksellä ei havaittu olevan yhteyttä. Fyysisen aktiivisuuden määrän positiivinen yhteys koulumenestykseen näkyi voimakkaimmin 3–4 päivänä vähintään tunnin päivässä liikkuvien kohdalla. Koulumenestys ei eronnut 0–2 päivänä vähintään tunnin päivässä liikkuvien välillä. Huomionarvoista oli, että yli neljänä päivänä vähintään tunnin liikkuvien koulumenestys ei enää parantunut, vaikka fyysinen aktiivisuus oli korkeampaa. Määrällisesti keskitasoisesti liikkuvien ja paljon liikkuvien välillä ei ollut eroa koulumenestyksessä. Liikkumissuosituksen mukaisella fyysisellä aktiivisuudella ei havaittu olevan yhteyttä koulumenestykseen. Unen määrän kasvaessa myös koulumenestys oli keskimääräisesti parempaa. Myös unisuosituksen mukaisesti nukkuvilla koulumenestys oli parempaa kuin niillä, jotka nukkuivat alle suosituksen mukaisen määrän. Tutkimus ei kuitenkaan antanut vahvistusta fyysisen aktiivisuuden ja unen mahdolliselle kertaantuvalle yhteisvaikutukselle koulumenestykseen liittyen.
Fyysinen aktiivisuus ja uni ovat terveyden kannalta tärkeitä tekijöitä ja ne voivat tukea osaltaan myös koulussa menestymistä. Tulosten avulla saatiin tietoa fyysisen aktiivisuuden ja unen sekä niiden suositusten yhteydestä koulumenestykseen. Fyysisen aktiivisuuden suosituksen täyttymisellä ei ollut merkitystä koulumenestyksen kannalta, kun taas unisuosituksen täyttyminen tuki koulussa menestymistä. Tulokset auttoivat ymmärtämään, että liikkumissuosituksen noudattaminen ei ole välttämätöntä optimaalisen koulumenestyksen saavuttamiseksi, vaan hieman suositusta matalampi fyysinen aktiivisuus voi olla riittävä.
Tutkimukseen vastasi kolmen varsinaissuomalaisen koulun yhdeksännen luokan oppilaat. Tutkimukseen osallistui yhteensä 241 oppilasta. Tutkimuksessa kartoitettiin yhdeksäsluokkalaisten fyysistä aktiivisuutta, unen määrää sekä koettua unen laatua ja koulumenestystä. Fyysistä aktiivisuutta mitattiin kouluterveyskyselyyn pohjautuvien liikuntakategoriaan kuuluvien kysymysten avulla. Tutkittavien nukkumaanmeno- ja heräämisaikoja mitattiin kouluterveyskyselyyn pohjautuvien nukkumista kartoittavien kysymysten avulla sekä unen määrää ja koettua unen laatua Pittsburgh Sleep Quality Index -mittarilla. Koulumenestystä mitattiin kaikkien oppiaineiden välitodistuksen keskiarvon perusteella. Aineistoa analysoitiin t-testillä, varianssianalyysillä, epäparametrisella Mann-Whitney U -testillä, Tukeyn post hoc -testillä ja korrelaatioanalyysillä.
Tulosten mukaan fyysisellä aktiivisuudella ja unen määrällä oli positiivinen yhteys koulumenestykseen, mutta koetulla unen laadulla ja koulumenestyksellä ei havaittu olevan yhteyttä. Fyysisen aktiivisuuden määrän positiivinen yhteys koulumenestykseen näkyi voimakkaimmin 3–4 päivänä vähintään tunnin päivässä liikkuvien kohdalla. Koulumenestys ei eronnut 0–2 päivänä vähintään tunnin päivässä liikkuvien välillä. Huomionarvoista oli, että yli neljänä päivänä vähintään tunnin liikkuvien koulumenestys ei enää parantunut, vaikka fyysinen aktiivisuus oli korkeampaa. Määrällisesti keskitasoisesti liikkuvien ja paljon liikkuvien välillä ei ollut eroa koulumenestyksessä. Liikkumissuosituksen mukaisella fyysisellä aktiivisuudella ei havaittu olevan yhteyttä koulumenestykseen. Unen määrän kasvaessa myös koulumenestys oli keskimääräisesti parempaa. Myös unisuosituksen mukaisesti nukkuvilla koulumenestys oli parempaa kuin niillä, jotka nukkuivat alle suosituksen mukaisen määrän. Tutkimus ei kuitenkaan antanut vahvistusta fyysisen aktiivisuuden ja unen mahdolliselle kertaantuvalle yhteisvaikutukselle koulumenestykseen liittyen.
Fyysinen aktiivisuus ja uni ovat terveyden kannalta tärkeitä tekijöitä ja ne voivat tukea osaltaan myös koulussa menestymistä. Tulosten avulla saatiin tietoa fyysisen aktiivisuuden ja unen sekä niiden suositusten yhteydestä koulumenestykseen. Fyysisen aktiivisuuden suosituksen täyttymisellä ei ollut merkitystä koulumenestyksen kannalta, kun taas unisuosituksen täyttyminen tuki koulussa menestymistä. Tulokset auttoivat ymmärtämään, että liikkumissuosituksen noudattaminen ei ole välttämätöntä optimaalisen koulumenestyksen saavuttamiseksi, vaan hieman suositusta matalampi fyysinen aktiivisuus voi olla riittävä.