Mediakasvatus 3-5- vuotiaiden varhaiskasvatuksessa
Palviainen, Inka (2024-04-05)
Mediakasvatus 3-5- vuotiaiden varhaiskasvatuksessa
Palviainen, Inka
(05.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024041116593
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024041116593
Tiivistelmä
Tämä kandidaatintutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Valitsin
aiheeksi mediakasvatuksen varhaiskasvatuksessa, koska aihe kiinnostaa minua. Halusin
hyödyntää mahdollisuuden tutustua mediakasvatukseen tarkemmin ja saada tietoa sekä
ideoita tulevaa työtä varten. Tutkielmassani perehdyn mediaan ja mediakasvatukseen.
Selvitän työssäni, miten i) mediakasvatuksen tulisi näkyä osana varhaiskasvatusta, ii)
opettajan roolia mediakasvattajana ja iii) miten opettajat voivat toteuttaa
mediakasvatusta varhaiskasvatusyksiköissä. Tutkimukseni pohjalta totean tuloksena,
että mediakasvatus on laaja kokonaisuus, jota tulisi toteuttaa varhaiskasvatuksessa
useilla eri tavoilla ja sen tulisi olla isommassa roolissa osana varhaiskasvatusta.
Mediakasvatusta voi hyödyntää kaikilla varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa
mainituilla oppimisen alueilla ja laaja-alaisen oppimisen alueilla. Varhaiskasvatuksessa
toteutettavalle mediakasvatukselle on monia erilaisia materiaaleja. Muun muassa
materiaalit tarjoavat opettajille tietoa, miten opettajat voivat tutustua ja opetella, mitä
varhaiskasvatuksen mediakasvatus on. Johtopäätökseni on, että opettajat tarvitsisivat
lisäkoulutuksia mediakasvatuksen sisällöistä ja toteutustavoista, jotta mediakasvatusta
voisi olla enemmän varhaiskasvatuksessa, niin kuin kuuluisi olla.
aiheeksi mediakasvatuksen varhaiskasvatuksessa, koska aihe kiinnostaa minua. Halusin
hyödyntää mahdollisuuden tutustua mediakasvatukseen tarkemmin ja saada tietoa sekä
ideoita tulevaa työtä varten. Tutkielmassani perehdyn mediaan ja mediakasvatukseen.
Selvitän työssäni, miten i) mediakasvatuksen tulisi näkyä osana varhaiskasvatusta, ii)
opettajan roolia mediakasvattajana ja iii) miten opettajat voivat toteuttaa
mediakasvatusta varhaiskasvatusyksiköissä. Tutkimukseni pohjalta totean tuloksena,
että mediakasvatus on laaja kokonaisuus, jota tulisi toteuttaa varhaiskasvatuksessa
useilla eri tavoilla ja sen tulisi olla isommassa roolissa osana varhaiskasvatusta.
Mediakasvatusta voi hyödyntää kaikilla varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa
mainituilla oppimisen alueilla ja laaja-alaisen oppimisen alueilla. Varhaiskasvatuksessa
toteutettavalle mediakasvatukselle on monia erilaisia materiaaleja. Muun muassa
materiaalit tarjoavat opettajille tietoa, miten opettajat voivat tutustua ja opetella, mitä
varhaiskasvatuksen mediakasvatus on. Johtopäätökseni on, että opettajat tarvitsisivat
lisäkoulutuksia mediakasvatuksen sisällöistä ja toteutustavoista, jotta mediakasvatusta
voisi olla enemmän varhaiskasvatuksessa, niin kuin kuuluisi olla.