Luokanopettajien kokemuksia lukemaan opettamisen haasteista
Ali-Yrkkö, Alma (2024-04-09)
Luokanopettajien kokemuksia lukemaan opettamisen haasteista
Ali-Yrkkö, Alma
(09.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024041517650
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024041517650
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on kartoittaa luokanopettajien kokemuksia lukemaan opettamisen haasteista. Lukemaan oppimisesta ja opettamisesta löytyy kattavasti aiempaa tutkimustietoa. Tämä tutkimus pureutuu lukemaan opettamisen haasteisiin luokanopettajan näkökulmasta. Lukemaan oppimiseen ja opettamiseen voi liittyä monia erilaisia haasteita. Tämä tutkimus avaa niitä lukemaan opettamisen haasteita, jotka luokanopettajalle näkyvät luokkahuoneen arjessa.
Tutkimus on kuvaileva eli kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimusta tehdessä suoritettiin kolmelle useita vuosia alkuopetuksessa toimineelle opettajalle tutkimushaastattelut. Tutkimushaastatteluna toimi puolistrukturoitu yksilöhaastattelu.
Suoritettujen tutkimushaastatteluiden jälkeen selkeiksi lukemaan opettamisen haasteiksi nousi kolme eri asiaa. Suurimpana ja selkeimpänä haasteena nähtiin oppilaiden keskittymiskyvyn puute, kykenemättömyys pitkäjänteiseen työskentelyyn ja motivaation puute. Positiivisena ja haasteita helpottavana asiana nähtiin tarpeeksi pienet ryhmäkoot. Tutkimushaastatteluissa tuli vahvasti ilmi, että lukemaan opettamisen haasteet ovat selkeästi vuosien saatossa muuttuneet. Nämä saadut tutkimustulokset ovat näkemys haasteista, jotka koetaan tällä hetkellä kaikista haasteellisimmiksi.
Tutkimus on kuvaileva eli kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimusta tehdessä suoritettiin kolmelle useita vuosia alkuopetuksessa toimineelle opettajalle tutkimushaastattelut. Tutkimushaastatteluna toimi puolistrukturoitu yksilöhaastattelu.
Suoritettujen tutkimushaastatteluiden jälkeen selkeiksi lukemaan opettamisen haasteiksi nousi kolme eri asiaa. Suurimpana ja selkeimpänä haasteena nähtiin oppilaiden keskittymiskyvyn puute, kykenemättömyys pitkäjänteiseen työskentelyyn ja motivaation puute. Positiivisena ja haasteita helpottavana asiana nähtiin tarpeeksi pienet ryhmäkoot. Tutkimushaastatteluissa tuli vahvasti ilmi, että lukemaan opettamisen haasteet ovat selkeästi vuosien saatossa muuttuneet. Nämä saadut tutkimustulokset ovat näkemys haasteista, jotka koetaan tällä hetkellä kaikista haasteellisimmiksi.