Hae
Aineistot 1-10 / 23
Eriäviä näkemyksiä ja säästöinkluusiota - : Fenomenografinen tutkimus luokanopettajien ja Opettaja-lehden näkemyksien yhtäläisyyksistä ja eroavaisuuksista
(2024-02-22)
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia käsityksiä luokanopettajilla ja Opetusalan Ammattijärjestön OAJ:n ammattilehdellä eli Opettaja-lehdellä on inkluusiosta sekä oppilaan saamasta tuesta. Tutkimuksessa selvitettiin, ...
Tarinallinen leikki varhaiskasvatuksessa : "Mielikuvitusnappula on nenässä ja sitä kun painaa, alkaa näkemään asioita, joita ei oikeasti ole olemassa"
(2024-03-05)
Tarinallinen leikki on draamapedagoginen työskentelytapa. Sen olennaisena elementtinä toimii tarina,
joka kehittyy leikiksi yhteisessä vuorovaikutuksessa lasten kanssa. Yhteinen leikki pohjautuu
lastenkirjallisuuteen ...
Yhdeksäsluokkalaiset nuoret oman onnellisuutensa määrittelijöinä
(2023-09-12)
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan suomalaisten yhdeksäsluokkalaisten nuorten antamia merkityksiä omalle onnellisuudelleen positiivisen psykologian PERMA-teorian näkökulmasta. Tarkoituksena on selvittää, miten ...
Erityisopettajien ja lastensuojelulaitosten johtajien kokemuksia koulun ja lastensuojelun välisestä yhteistyöstä ja sijoitettujen lasten koulunkäynnistä
(2024-01-02)
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää erityisopettajien ja lastensuojelulaitoksien johtajien kokemuksia lastensuojelun asiakkaan koulunkäynnistä sekä erityisopettajan ja lastensuojelulaitoksen henkilökunnan ...
Peukalo keskellä vasenta kämmentä? : Vasenkätinen neulonta oikeakätisen tekijän kokemana
(2023-12-13)
Tämän tutkimuksen tehtävänä on selvittää oikeakätisen neulojan omakohtainen kokemus vasenkätisestä neulonnasta tutkijan itsensä ollessa tutkimuksen kohteena. Tarkoituksena on tutkia, miten vasenkätinen toiminta hahmottuu ...
Koulupäivän aikaisen liikunnan yhteys oppimiseen 7–15-vuotiailla
(2023-12-05)
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin koulupäivän aikaisen liikunnan ja oppimisen välistä yhteyttä 7–15-vuotiailla. Lasten ja nuorten vähentyneen liikunnan määrän myötä koulupäivän aikaisen liikunnan merkitys korostuu ja ...
Aloittelevien opettajien kokemuksia työn vaatimuksista ja voimavaroista
(2024-02-22)
Tämän tutkimuksen tavoitteena on analysoida induktiovaiheessa eli työelämään siirtymisvaiheessa
olevien opettajien kokemuksia työn vaatimuksista ja voimavaroista. Opettajan uran ensimmäisten
vuosien aikaiseen ...
Harrastusten yhteys kouluikäisten lasten yksinäisyyden kokemiseen
(2024-02-21)
Harrastaminen on säännöllisesti toteutettavaa fyysistä, psyykkistä tai sosiaalista vapaa-ajan toimintaa.
Harrastuksissa voidaan käydä esimerkiksi rentoutumassa tai parantamassa fyysistä, psyykkistä tai
sosiaalista ...
Yhteisopettajuuden rooli perusopetuksen opettajien työhyvinvoinnissa ja ammatillisessa jaksamisessa
(2024-02-20)
Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää peruskoulun opettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta ja sen merkitystä opettajan työhyvinvointiin. Tutkimuksessa haluttiin lisäksi selvittää, miten opettajat ...
Taaperomatematiikkaa varhaiskasvatuksen työntekijöille
(2024-02-08)
Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, miten interventio vaikutti kahdessa päiväkodin taaperoikäisten ryhmässä matemaattisten taitojen pedagogiikkaan sekä työntekijöiden tietoihin ja taitoihin tukea lasten matemaattisten ...