dc.contributor.author | Heikkilä, Timo | |
dc.date.accessioned | 2021-04-16T21:01:04Z | |
dc.date.available | 2021-04-16T21:01:04Z | |
dc.date.issued | 2021-03-11 | |
dc.identifier.uri | https://www.utupub.fi/handle/10024/151464 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkielmassa tarkastellaan sitä, millaisia vaikutuksia tavuviivojen käytöllä on alakoulun toista luokkaa käyvien lasten lukemisen aikaisiin silmänliikkeisiin ja luetun ymmärtämiseen. Aiempien tutkimusten perusteella on todettu, että jo ensimmäisen kouluvuoden aikana tavuviivojen käyttö hidastaa oppilaiden lukemista. Näissä tutkimuksissa lukunopeuksia on tarkasteltu yksittäisten lauseiden lukemisen tasolla. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, hidastaako tavuviivojen käyttö lukemista myös luettaessa pidempiä tekstikokonaisuuksia ja onko tavuviivojen käytöllä myös vaikutusta luetun ymmärtämiseen. Lisäksi etsin vastausta kysymykseen, heijastaako aiemmissa tutkimuksissa havaittu tavuviivojen aiheuttama lukunopeuden hidastuminen tekstin syvällisempää prosessointia tai lukustrategioiden käyttöä. Tutkimukseen osallistui 36 alakoulun toista luokkaa käyvää oppilasta, jotka lukivat lyhyitä kertomus- ja asiatekstejä samalla, kun heidän silmänliikkeensä rekisteröitiin. Käytetyistä teksteistä muodostettiin tutkimusta varten tavutetut ja tavuttamattomat versiot. Jokaisen tekstin lukemisen jälkeen osallistujille esitettiin kuhunkin tekstin sisältöön liittyviä luetun ymmärtämisen kysymyksiä, joita oli kolmea tyyppiä. Nämä olivat kertomuksen vapaa muistipalautus, vihjeistetyt kysymykset ja tunnistustehtävä. Lisäksi tutkimuksessa arvioitiin osallistujien luetun ymmärtämisen taitotasoa sekä teknistä lukutaitoa erillisillä tehtävillä. Tulosten mukaan tavuviivat yleisesti hidastivat lukemista ja tämä vaikutus havaittiin voimakkaammaksi niillä lukijoilla, joiden yleinen luetun ymmärtämisen taitotaso oli korkeampi. Tavutuksesta johtuneet lukuaikojen pidentymiset olivat havaittavissa etenkin lauseiden ensimmäisen lukukerran aikana tapahtuneissa takaisinpaluissa. Luettuihin teksteihin liittyvien luetun ymmärtämistä mitanneiden vihjeistettyjen kysymysten osalta havaittiin, että suoriutuminen oli heikompaa tavutettujen tekstien osalta. Vapaan palautuksen ja tunnistustehtävän osalta tätä eroa ei havaittu. Tulosten perusteella voidaan päätellä, että tavutuksen käyttö pakottaa lukijoita tunnistamaan sanoja kokonaisuutta pienemmissä osissa, mikä vaikeuttaa sanojen integrointia lausekontekstiin. Tällä on puolestaan haitallinen vaikutus sekä lukemisnopeuteen että luetun ymmärtämisen tasoon. | |
dc.format.extent | 37 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | fi=Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.|en=This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.| | |
dc.subject | Lukutaito, Silmänliikkeet, Luetun ymmärtäminen, Tavutus, Lapset | |
dc.title | Tekstin tavuttamisen vaikutukset lasten lukemisen aikaisiin silmänliikkeisiin ja luetun ymmärtämiseen | |
dc.type.ontasot | fi=Pro gradu -tutkielma|en=Master's thesis| | |
dc.rights.accessrights | suljettu | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi-fe2021041610758 | |
dc.contributor.faculty | fi=Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta|en=Faculty of Social Sciences| | |
dc.contributor.studysubject | fi=Psykologia|en=Psychology| | |
dc.contributor.department | fi=Psykologian ja logopedian laitos|en=Department of Psychology and Speech-Language Pathology| | |