NEW BUSINESS MODELS – Sustainability as a main focus
Pekki, Anton (2015-07-02)
NEW BUSINESS MODELS – Sustainability as a main focus
Pekki, Anton
(02.07.2015)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto. Turun kauppakorkeakoulu
Kuvaus
siirretty Doriasta
Tiivistelmä
A business model is a structure frame of an organization that can bring significant benefits and
competitive advantage when structured properly. The aim of this paper was to observe and describe
development of business models’ and identify factors and elements of a business model that are in a
key role from the perspective of an organizational sustainability. One is striving to bring out in this
thesis how should truly sustainable business model look like and what are main characteristics of it.
Additionally, some recommendations that could be helpful in order to build sustainable and
balanced business model in a company are presented in this work. The meaning was to make
theoretical and in some extent practical acquaintance with such new business models as open
business model and sustainable business model. Long-term sustainability achievement in a
company was in a centric role and used as a main criteria when constructing sustainable business
model structure.
The main research question in this study aims to answer:
What a firm should consider in order to develop profitable and sustainable business model?
This study is qualitative in nature and it was conducted using content analyze as a main method of
this research. The perspective of the target data in this study is an outlook of its producers of how
sustainability is reached in an organization throw business model and which practices are important
and has to be taken into account. The material was gathered mainly from secondary sources and the
theoretical framework was outright built based on secondary data. The secondary data that have
been mostly dissertations, academic writings, cases, academic journals and academic books have
been analyzed from the point of view of sustainability perspective.
As a result it became evident that a structure of a business model and its implementation along with
a strategy is often what leads companies to success. However, for the most part, overall business
environment decides and delimits how the most optimal business model should be constructed in
order to be effective and sustainable. The evaluation of key factors and elements in business model
leading organization to sustainability should be examined throw triple bottom line perspective,
where key dimensions are environmental, social and economic. It was concluded that dimensions
should be evaluated as equal in order to attain total long lasting sustainability, contradicting
traditional perspective in business where profit production is seen as only main goal of a business. Liiketoimintamalli on organisaation struktuurikehikko, joka voi tuoda merkittäviä hyötyjä ja
kilpailuedun kun se on rakennettu oikein. Tämän tutkielman tarkoituksena oli tutkia ja kuvata
liiketoimintamalleja ja identifioida tekijät ja elementit liiketoimintamallista, jotka ovat keskeisessä
roolissa organisaation kestävyyden näkökulmasta. Tutkielmassa pyritään tuomaan esille miltä
kestävän liiketoimintamallin pitäisi näyttää ja mitkä ovat sen pääominaispiirteitä. Lisäksi tässä
työssä on esitetty joitakin suosituksia, jotka voisivat auttaa rakentamaan kestävää ja tasapainotettua
liiketoimintamallia. Tarkoituksena oli tutustua teoreettisesti ja jossain määrin praktiselta kannalta
sellaisiin uusiin liiketoimintamalleihin, kuin avoimet ja kestävät liiketoimintamallit. Pitkän
tähtäimen kestävyyden tavoittelu yrityksessä oli keskeisessä roolissa ja sitä käytettiin pääkriteerina
kestävän liiketoimintamallin struktuuria rakentaessa.
Tämän tutkimuksen pääkysymys pyrkii vastaamaan:
Mitä yrityksen tulee huomioida kehittääkseen kannattavan ja kestävän liiketoimintamallin?
Tämän tutkimuksen luonne on kvalitatiivinen ja se on suoritettu käyttämällä sisällönanalyysiä
päätutkimusmetodina. Datan lähestymisnäkökulma tässä tutkimuksessa on sen tuottajien näkemys
siitä, miten kestävyys saavutetaan organisaatiossa liiketoimintamallin avulla ja mitkä käytännöt
ovat tärkeitä ja on otettava huomioon. Materiaali oli pääosin kerätty sekundaarilähteistä ja
teoreettinen kehys oli rakennettu kokonaan sekundaarilähteiden pohjata. Sekundaaridata, joka on
ollut suurimmaksi osaksi tutkielmia, akateemisia tekstejä, tapaustutkimuksia , akateemisia
aikakausijulkaisuja ja akateemisia kirjoja on analysoitu kestävyyden näkökannalta.
Tuloksena selvisi, että liiketoimintamallin struktuuri ja sen soveltaminen strategian kanssa on usein
asia, joka johtaa yrityksiä menestymiseen. Suurimmaksi osaksi kuitenkin kokonaisvaltainen
liiketoimintaympäristö määrää ja rajaa miten mahdollisimman optimaalinen liiketoimintamallin
kokonaisuus rakennetaan saavuttaakseen tehokkuuden ja kestävyyden. Liiketoimintamallin
päätekijöiden ja elementtien, jotka johtavat yrityksen kestävyyteen, arviointi on tehtävä kolmen
ulottuvuuden näkökulmasta, jossa ulottuvuuksina ovat taloudellinen, yhteiskunnallinen ja
ekologinen. On tultu päätökseen, että nämä ulottuvuudet on otettava huomioon tasapuolisesti,
saavuttaakseen kestävyyden pitkällä aikavälillä. Tämä on ristiriidassa traditionalisen ajattelutavan
kanssa, jossa tuloksen tuottaminen nähdään yrityksen ainoan päätavoitteena.
competitive advantage when structured properly. The aim of this paper was to observe and describe
development of business models’ and identify factors and elements of a business model that are in a
key role from the perspective of an organizational sustainability. One is striving to bring out in this
thesis how should truly sustainable business model look like and what are main characteristics of it.
Additionally, some recommendations that could be helpful in order to build sustainable and
balanced business model in a company are presented in this work. The meaning was to make
theoretical and in some extent practical acquaintance with such new business models as open
business model and sustainable business model. Long-term sustainability achievement in a
company was in a centric role and used as a main criteria when constructing sustainable business
model structure.
The main research question in this study aims to answer:
What a firm should consider in order to develop profitable and sustainable business model?
This study is qualitative in nature and it was conducted using content analyze as a main method of
this research. The perspective of the target data in this study is an outlook of its producers of how
sustainability is reached in an organization throw business model and which practices are important
and has to be taken into account. The material was gathered mainly from secondary sources and the
theoretical framework was outright built based on secondary data. The secondary data that have
been mostly dissertations, academic writings, cases, academic journals and academic books have
been analyzed from the point of view of sustainability perspective.
As a result it became evident that a structure of a business model and its implementation along with
a strategy is often what leads companies to success. However, for the most part, overall business
environment decides and delimits how the most optimal business model should be constructed in
order to be effective and sustainable. The evaluation of key factors and elements in business model
leading organization to sustainability should be examined throw triple bottom line perspective,
where key dimensions are environmental, social and economic. It was concluded that dimensions
should be evaluated as equal in order to attain total long lasting sustainability, contradicting
traditional perspective in business where profit production is seen as only main goal of a business.
kilpailuedun kun se on rakennettu oikein. Tämän tutkielman tarkoituksena oli tutkia ja kuvata
liiketoimintamalleja ja identifioida tekijät ja elementit liiketoimintamallista, jotka ovat keskeisessä
roolissa organisaation kestävyyden näkökulmasta. Tutkielmassa pyritään tuomaan esille miltä
kestävän liiketoimintamallin pitäisi näyttää ja mitkä ovat sen pääominaispiirteitä. Lisäksi tässä
työssä on esitetty joitakin suosituksia, jotka voisivat auttaa rakentamaan kestävää ja tasapainotettua
liiketoimintamallia. Tarkoituksena oli tutustua teoreettisesti ja jossain määrin praktiselta kannalta
sellaisiin uusiin liiketoimintamalleihin, kuin avoimet ja kestävät liiketoimintamallit. Pitkän
tähtäimen kestävyyden tavoittelu yrityksessä oli keskeisessä roolissa ja sitä käytettiin pääkriteerina
kestävän liiketoimintamallin struktuuria rakentaessa.
Tämän tutkimuksen pääkysymys pyrkii vastaamaan:
Mitä yrityksen tulee huomioida kehittääkseen kannattavan ja kestävän liiketoimintamallin?
Tämän tutkimuksen luonne on kvalitatiivinen ja se on suoritettu käyttämällä sisällönanalyysiä
päätutkimusmetodina. Datan lähestymisnäkökulma tässä tutkimuksessa on sen tuottajien näkemys
siitä, miten kestävyys saavutetaan organisaatiossa liiketoimintamallin avulla ja mitkä käytännöt
ovat tärkeitä ja on otettava huomioon. Materiaali oli pääosin kerätty sekundaarilähteistä ja
teoreettinen kehys oli rakennettu kokonaan sekundaarilähteiden pohjata. Sekundaaridata, joka on
ollut suurimmaksi osaksi tutkielmia, akateemisia tekstejä, tapaustutkimuksia , akateemisia
aikakausijulkaisuja ja akateemisia kirjoja on analysoitu kestävyyden näkökannalta.
Tuloksena selvisi, että liiketoimintamallin struktuuri ja sen soveltaminen strategian kanssa on usein
asia, joka johtaa yrityksiä menestymiseen. Suurimmaksi osaksi kuitenkin kokonaisvaltainen
liiketoimintaympäristö määrää ja rajaa miten mahdollisimman optimaalinen liiketoimintamallin
kokonaisuus rakennetaan saavuttaakseen tehokkuuden ja kestävyyden. Liiketoimintamallin
päätekijöiden ja elementtien, jotka johtavat yrityksen kestävyyteen, arviointi on tehtävä kolmen
ulottuvuuden näkökulmasta, jossa ulottuvuuksina ovat taloudellinen, yhteiskunnallinen ja
ekologinen. On tultu päätökseen, että nämä ulottuvuudet on otettava huomioon tasapuolisesti,
saavuttaakseen kestävyyden pitkällä aikavälillä. Tämä on ristiriidassa traditionalisen ajattelutavan
kanssa, jossa tuloksen tuottaminen nähdään yrityksen ainoan päätavoitteena.