Sosiaalisen ilmapiirin yhteys työturvallisuuteen perusopetuksen käsityön opetuksessa
Kemppinen, Mikko; Koskivirta, Ville (2015-09-14)
Sosiaalisen ilmapiirin yhteys työturvallisuuteen perusopetuksen käsityön opetuksessa
Kemppinen, Mikko
Koskivirta, Ville
(14.09.2015)
Turun yliopisto
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2015091411579
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2015091411579
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on saada uutta tietoa sosiaalisen ilmapiirin yhteydestä
käsityöoppiaineen ja erityisesti sen teknisen työn sisältöalueiden työturvallisuu-
teen, jotta käsityön opetusta voidaan kehittää työturvallisuusnäkökulmasta parem-
paan suuntaan. Tutkimusongelmanamme onkin, miten perusopetuksen käsityön
teknisen työn sisältöalueisten oppituntien aikana vallitseva sosiaalinen ilmapiiri on
yhteydessä työturvallisuuteen? Tutkimusongelmaan etsimme ratkaisua haastatte-
lemalla viittä käsityön teknisen työn sisältöalueita yläkoulussa opettavaa opettajaa
ja havainnoimalla heidän oppituntejaan. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyk-
sessä esitellään tutkimuksen aiheen kannalta keskeisimmät käsitteet, joita ovat
työturvallisuus, turvallisuuskulttuuri, turvallisuuskasvatus, käsityön oppimisympä-
ristöjen turvallisuus, käsityön oppimista koskeva työturvallisuusnormisto, sosiaali-
nen ilmapiiri, ryhmädynamiikka, opettajan ja oppilaiden välinen vuorovaikutus sekä
ryhmän roolit.
Koska tutkimuksemme uusi tieto pohjautuu pääosin opettajien kokemuksiin, hei-
dän työuransa aikana tekemään havainnointiin ja tutkijoiden omaan havainnointiin,
toteutettiin tutkimus fenomenologisen tutkimusstrategian mukaisesti kvalitatiivisen
tutkimuksen keinoin. Aineisto kerättiin teemahaastattelun, sekä osallistumattoman
havainnoinnin keinoin. Litteroitu haastatteluaineisto analysoitiin teoriaohjaavalla
sisällönanalyysillä, johon havainnointiaineistoa suhteutettiin.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että selkeä ja suora yhteys sosiaalisen ilmapiirin ja
työturvallisuuden välillä jää puuttumaan tai on melko harvinainen. Kaikista tutki-
musongelmamme kannalta tärkeistä käsitteistä (ryhmädynamiikka, ryhmän roolit,
opettajan ja oppilaiden välinen vuorovaikutus ja sosiaalinen ilmapiiri) löytyi yhteyk-
siä ja yhtymäkohtia työturvallisuuteen, mutta aineistosta voimakkaimmin ja luku-
määräisesti eniten nousi esille opettajan ja oppilaiden välisen vuorovaikutuksen
yhteys työturvallisuuteen. Vuorovaikutustilanteet voivat tutkimustulostemme perus-
teella toimia käsityön opetuksessa suoraan työturvallisuutta rakentaen. Vuorovai-
kutus ilmenee myös työturvallisuutta ylläpitävässä ja kehittävässä toiminnassa,
kuten esimerkiksi opettajan ja oppilaiden välisen luottamuksen rakentamisessa
oppilaantuntemuksen kautta, sekä turvallisuuskulttuurin kehittämisessä.
Asiasanat: työturvallisuus, sosiaalinen ilmapiiri, turvallisuuskulttuuri, vuorovaikutus,
ryhmän roolit, ryhmädynamiikka, käsityön opetus
käsityöoppiaineen ja erityisesti sen teknisen työn sisältöalueiden työturvallisuu-
teen, jotta käsityön opetusta voidaan kehittää työturvallisuusnäkökulmasta parem-
paan suuntaan. Tutkimusongelmanamme onkin, miten perusopetuksen käsityön
teknisen työn sisältöalueisten oppituntien aikana vallitseva sosiaalinen ilmapiiri on
yhteydessä työturvallisuuteen? Tutkimusongelmaan etsimme ratkaisua haastatte-
lemalla viittä käsityön teknisen työn sisältöalueita yläkoulussa opettavaa opettajaa
ja havainnoimalla heidän oppituntejaan. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyk-
sessä esitellään tutkimuksen aiheen kannalta keskeisimmät käsitteet, joita ovat
työturvallisuus, turvallisuuskulttuuri, turvallisuuskasvatus, käsityön oppimisympä-
ristöjen turvallisuus, käsityön oppimista koskeva työturvallisuusnormisto, sosiaali-
nen ilmapiiri, ryhmädynamiikka, opettajan ja oppilaiden välinen vuorovaikutus sekä
ryhmän roolit.
Koska tutkimuksemme uusi tieto pohjautuu pääosin opettajien kokemuksiin, hei-
dän työuransa aikana tekemään havainnointiin ja tutkijoiden omaan havainnointiin,
toteutettiin tutkimus fenomenologisen tutkimusstrategian mukaisesti kvalitatiivisen
tutkimuksen keinoin. Aineisto kerättiin teemahaastattelun, sekä osallistumattoman
havainnoinnin keinoin. Litteroitu haastatteluaineisto analysoitiin teoriaohjaavalla
sisällönanalyysillä, johon havainnointiaineistoa suhteutettiin.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että selkeä ja suora yhteys sosiaalisen ilmapiirin ja
työturvallisuuden välillä jää puuttumaan tai on melko harvinainen. Kaikista tutki-
musongelmamme kannalta tärkeistä käsitteistä (ryhmädynamiikka, ryhmän roolit,
opettajan ja oppilaiden välinen vuorovaikutus ja sosiaalinen ilmapiiri) löytyi yhteyk-
siä ja yhtymäkohtia työturvallisuuteen, mutta aineistosta voimakkaimmin ja luku-
määräisesti eniten nousi esille opettajan ja oppilaiden välisen vuorovaikutuksen
yhteys työturvallisuuteen. Vuorovaikutustilanteet voivat tutkimustulostemme perus-
teella toimia käsityön opetuksessa suoraan työturvallisuutta rakentaen. Vuorovai-
kutus ilmenee myös työturvallisuutta ylläpitävässä ja kehittävässä toiminnassa,
kuten esimerkiksi opettajan ja oppilaiden välisen luottamuksen rakentamisessa
oppilaantuntemuksen kautta, sekä turvallisuuskulttuurin kehittämisessä.
Asiasanat: työturvallisuus, sosiaalinen ilmapiiri, turvallisuuskulttuuri, vuorovaikutus,
ryhmän roolit, ryhmädynamiikka, käsityön opetus