Nettikoulussa – Opettajien käsityksiä nettikasvatuksesta ja nuorten nettikulttuurista
Nikkola, Iiro (2015-12-23)
Nettikoulussa – Opettajien käsityksiä nettikasvatuksesta ja nuorten nettikulttuurista
Nikkola, Iiro
(23.12.2015)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tutkimuksessa kuvataan opettajien käsityksiä nettikasvatuksesta ja nuorten nettikulttuurista. Tehtävänä on kuvata kuuden opettajan näkemyksiä nuorten nettimaailmasta sekä oppilaan, että kasvattajan näkökulmasta. Tutkimus on lähtökohdiltaan kvalitatiivinen. Tutkimuksen metodologisena viitekehyksenä käytetään fenomenografista lähestymistapaa.
Tutkimuksen tulosten mukaan opettajien käsitykset nuorten nettikulttuurista olivat hyvin moninaiset. Opettajien käsityksiä nuorten nettikulttuurista kuvasti vahva huoli nuorten arvoista ja suhteestaan mediakriittisyyteen. Nettikulttuuriin liittyen huolenaiheena olivat myös nuorten nettiriippuvuus, sekä huoli liikunnan vähentymisestä. Nämä aiheet heijastuivat vahvasti opettajien omiin nuoruudenajan kokemuksiin nuorisokulttuurista. Toisaalta internet ja sosiaalinen media nähtiin mahdollistavana, yhdistävänä tekijänä, joka heijastui koulun arkeen nuorten avoimuutena ja kokemusten jakamisena. Opettajien käsityksissä heijastui myös kulttuurin kokonaisvaltaisuus; miten Internet ja sosiaalinen media syö kulttuurin itseensä, kun kaikki toiminta siirtyy verkkoon.
Nettikasvatuksen opettajat kokivat olevan hyvin harkinnanvaraista ja riippuvan omasta kiinnostuksesta aihetta kohtaan. Nettikasvattajina opettajat kokivat tärkeäksi mediakasvatuksen ja kriittisen tiedon etsinnän taidot. Vastuu ja sen jakaminen olivat merkittävä tekijä opettajien puhuessa nettikasvatuksestaan ja roolistaan siinä. Opettajat eivät halunneet mennä kodin tehtävien edelle, mutta rajan määrittäminen oli haasteellista. Vastavuoroisuus nettikasvatuksessa ja teknologisessa koulumaail-massa nähtiin hyvin merkittävä. The study describes teachers' conceptions of internet/media education and webcul-ture as a part of youth culture. The task is to describe the six teacher's views on
young people's online world, as well as the student and the educator's perspective.
This research is qualitative. Phenomenographic approach is used as a methodological framework for this study.
The results show that teachers' perceptions of online youth culture were very di-verse.Teachers' perceptions of young people's online culture reflected a strong
concern for the values of young people and their relationship with media criticism.
Online culture related concern were the young people's internet addiction, as well
as concerns about the decline in physical activity. These topics were reflected in
teachers' own experiences of youth culture. On the other hand the internet and social
media was seen as an enabling and unifying factor, which reflected in the everyday
school life of young people on openness and sharing of experiences. Teachers' perceptions reflected in the culture of comprehensiveness; how the traditional culture shifts towards internet and social media and the action moves to
the network.
On internet/media education teachers felt to be very discretionary and dependent on their own interest in this subject. Teachers felt that media literacy and critical information searching skills were important. Responsibility and its distribution were significant factors on teachers’ conceptions in internet/media education. Determination of the border of school and home upbringing was seen as a challenge. Reciprocity was seen as a significant factor in internet education.
Tutkimuksen tulosten mukaan opettajien käsitykset nuorten nettikulttuurista olivat hyvin moninaiset. Opettajien käsityksiä nuorten nettikulttuurista kuvasti vahva huoli nuorten arvoista ja suhteestaan mediakriittisyyteen. Nettikulttuuriin liittyen huolenaiheena olivat myös nuorten nettiriippuvuus, sekä huoli liikunnan vähentymisestä. Nämä aiheet heijastuivat vahvasti opettajien omiin nuoruudenajan kokemuksiin nuorisokulttuurista. Toisaalta internet ja sosiaalinen media nähtiin mahdollistavana, yhdistävänä tekijänä, joka heijastui koulun arkeen nuorten avoimuutena ja kokemusten jakamisena. Opettajien käsityksissä heijastui myös kulttuurin kokonaisvaltaisuus; miten Internet ja sosiaalinen media syö kulttuurin itseensä, kun kaikki toiminta siirtyy verkkoon.
Nettikasvatuksen opettajat kokivat olevan hyvin harkinnanvaraista ja riippuvan omasta kiinnostuksesta aihetta kohtaan. Nettikasvattajina opettajat kokivat tärkeäksi mediakasvatuksen ja kriittisen tiedon etsinnän taidot. Vastuu ja sen jakaminen olivat merkittävä tekijä opettajien puhuessa nettikasvatuksestaan ja roolistaan siinä. Opettajat eivät halunneet mennä kodin tehtävien edelle, mutta rajan määrittäminen oli haasteellista. Vastavuoroisuus nettikasvatuksessa ja teknologisessa koulumaail-massa nähtiin hyvin merkittävä.
young people's online world, as well as the student and the educator's perspective.
This research is qualitative. Phenomenographic approach is used as a methodological framework for this study.
The results show that teachers' perceptions of online youth culture were very di-verse.Teachers' perceptions of young people's online culture reflected a strong
concern for the values of young people and their relationship with media criticism.
Online culture related concern were the young people's internet addiction, as well
as concerns about the decline in physical activity. These topics were reflected in
teachers' own experiences of youth culture. On the other hand the internet and social
media was seen as an enabling and unifying factor, which reflected in the everyday
school life of young people on openness and sharing of experiences. Teachers' perceptions reflected in the culture of comprehensiveness; how the traditional culture shifts towards internet and social media and the action moves to
the network.
On internet/media education teachers felt to be very discretionary and dependent on their own interest in this subject. Teachers felt that media literacy and critical information searching skills were important. Responsibility and its distribution were significant factors on teachers’ conceptions in internet/media education. Determination of the border of school and home upbringing was seen as a challenge. Reciprocity was seen as a significant factor in internet education.