Integrated reporting – a new form of a firm’s interaction with stakeholders
Ivanov, Vitali (2016-02-12)
Integrated reporting – a new form of a firm’s interaction with stakeholders
Ivanov, Vitali
(12.02.2016)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto. Turun kauppakorkeakoulu
Kuvaus
siirretty Doriasta
Tiivistelmä
This study examines a new kind of public reporting, called integrated reporting as a form of a firm’s interaction with stakeholders. The study concerned issues such as how the studied organization defined its stakeholders and how this definition evolved during the transition period from 2009 to 2013, how has the integrated reporting of the organization evolved as an instrument of interaction with stakeholders over the transition period, and how the organization reported its value creation according to the international integrated reporting framework in the final, full-featured report. In examining the theory, the study used a qualitative analysis method that allowed deriving conceptual tools necessary to carry out the study.
This study is based on the material of the five integrated reports written in Russian from a subsidiary of a Russian public company. The subsidiary carried out the transition to an integrated reporting for the five years from 2009 to 2013. A comparative qualitative method was used in reviewing the empirical material.
During the research, an active cooperation of the organization with key stakeholders was revealed, which occurred during the whole period of development of integrated reporting. As a result, integrated reports were produced in cooperation with various key stakeholders, allowing balancing the financial and non-financial information in the reports. The study found that during the transition period, integrated reports gradually changed in the direction of greater clarity and ease of access to perception, consistency of presentation and materiality. The integrated reporting of the organization began reflect the basic requirements of the international integrated reporting framework regarding the content elements and guiding principles. Thus, the organization’s reports began including features of financial and non-financial reporting and connecting the three aspects of the organization's activities: economic, environmental and social.
This study reveals the importance of identifying key stakeholders and their influence on the creation of organizational value. The new form of reporting suits better the requirements of modern organizations to interact with their stakeholder groups. The integrated reporting, which reflects the principles of the international integrated reporting framework, is an active resource for companies to communicate with stakeholders and a platform of transmission the necessary information on the creation of value in the long term. Tutkielma tarkastelee tilinpäätösraportointia, nimeltä integroitu raportointi (engl. integrated reporting), yrityksen uutena sidosryhmäraportointivälineenä. Tutkielma tutkii miten kohdeyritys määritteli ensin omat sidosryhmänsä ja miten määritelmä kehittyi siirtymäkaudella 2009–2013, miten yrityksen integroitu raportointi kehittyi siirtymäkaudella sidosryhmäraportointivälineenä, ja miten yritys raportoi omaa lisäarvon luontia lopullisessa, international integrated reporting framework -standardin mukaisessa, integroidussa raportissaan. Tutkielma on luonteeltaan kvalitatiivinen ja käyttää teorialukujen pohjalta luotuja käsitteistöä tutkimuksen suorittamiseen.
Tutkielman empiria pohjautuu venäläisen julkisen osakeyhtiön tytäryhtiön viiteen venäjänkieliseen integroituun raporttiin. Tytäryhtiö toteutti siirtymän perinteisestä tilinpäätösraportoinnista integroituun raportointiin viiden vuoden ajan vuosina 2009–2013. Empiirinen tutkimus perustuu vertailevaan tutkimukseen.
Tutkimus havaitsi aktiivisen yhteistyön yrityksen ja sen sidosryhmien välillä, joka jatkui koko integroidun raportoinnin kehityskauden ajan. Yrityksen integroidut raportit valmisteltiin yhteistyössä avain-sidosryhmien kanssa, joka mahdollisti raporteissa taloudellisen ja ei-taloudellisen informaation tasapainottamisen. Siirtymäkauden aikana yhtiön integroidut raportit muuttuivat asteittain kohti selkeämpää, helpommin käsiteltävää ja johdonmukaisempaa esitystapaa. Yrityksen integroitu raportointi alkoi heijastaa standardin sisältöä koskevia raportointivaatimuksia. Näin yrityksen raportit alkoivat sisältää ominaisuuksia sekä taloudellisesta että ei-taloudellisesta raportoinnista liittäen yhteen yrityksen toiminnan kolme aspektia: taloudellisen, ympäristöllisen ja sosiaalisen.
Tutkimuksesta käy ilmi avain-sidosryhmien tunnistamisen tärkeys ja niiden vaikutus organisatorisen lisäarvon luomisessa. Uusi raportointiväline vastaa paremmin nykyajan yritysten vaatimuksiin sidosryhmien vuorovaikutuksesta. International integrated reporting framework
-periaatteita noudattava integroitu raportointi on sidosryhmien kommunikointiin tarkoitettu aktiivinen resurssi sekä välttämättömän tiedon siirtoon tarkoitettu alusta yrityksen arvonluontikyvystä pitkällä aikavälillä.
This study is based on the material of the five integrated reports written in Russian from a subsidiary of a Russian public company. The subsidiary carried out the transition to an integrated reporting for the five years from 2009 to 2013. A comparative qualitative method was used in reviewing the empirical material.
During the research, an active cooperation of the organization with key stakeholders was revealed, which occurred during the whole period of development of integrated reporting. As a result, integrated reports were produced in cooperation with various key stakeholders, allowing balancing the financial and non-financial information in the reports. The study found that during the transition period, integrated reports gradually changed in the direction of greater clarity and ease of access to perception, consistency of presentation and materiality. The integrated reporting of the organization began reflect the basic requirements of the international integrated reporting framework regarding the content elements and guiding principles. Thus, the organization’s reports began including features of financial and non-financial reporting and connecting the three aspects of the organization's activities: economic, environmental and social.
This study reveals the importance of identifying key stakeholders and their influence on the creation of organizational value. The new form of reporting suits better the requirements of modern organizations to interact with their stakeholder groups. The integrated reporting, which reflects the principles of the international integrated reporting framework, is an active resource for companies to communicate with stakeholders and a platform of transmission the necessary information on the creation of value in the long term.
Tutkielman empiria pohjautuu venäläisen julkisen osakeyhtiön tytäryhtiön viiteen venäjänkieliseen integroituun raporttiin. Tytäryhtiö toteutti siirtymän perinteisestä tilinpäätösraportoinnista integroituun raportointiin viiden vuoden ajan vuosina 2009–2013. Empiirinen tutkimus perustuu vertailevaan tutkimukseen.
Tutkimus havaitsi aktiivisen yhteistyön yrityksen ja sen sidosryhmien välillä, joka jatkui koko integroidun raportoinnin kehityskauden ajan. Yrityksen integroidut raportit valmisteltiin yhteistyössä avain-sidosryhmien kanssa, joka mahdollisti raporteissa taloudellisen ja ei-taloudellisen informaation tasapainottamisen. Siirtymäkauden aikana yhtiön integroidut raportit muuttuivat asteittain kohti selkeämpää, helpommin käsiteltävää ja johdonmukaisempaa esitystapaa. Yrityksen integroitu raportointi alkoi heijastaa standardin sisältöä koskevia raportointivaatimuksia. Näin yrityksen raportit alkoivat sisältää ominaisuuksia sekä taloudellisesta että ei-taloudellisesta raportoinnista liittäen yhteen yrityksen toiminnan kolme aspektia: taloudellisen, ympäristöllisen ja sosiaalisen.
Tutkimuksesta käy ilmi avain-sidosryhmien tunnistamisen tärkeys ja niiden vaikutus organisatorisen lisäarvon luomisessa. Uusi raportointiväline vastaa paremmin nykyajan yritysten vaatimuksiin sidosryhmien vuorovaikutuksesta. International integrated reporting framework
-periaatteita noudattava integroitu raportointi on sidosryhmien kommunikointiin tarkoitettu aktiivinen resurssi sekä välttämättömän tiedon siirtoon tarkoitettu alusta yrityksen arvonluontikyvystä pitkällä aikavälillä.