A service perspective to digital innovation: exploring the emergence of autonomous shipping
Nordberg-Davies, Sini (2016-02-26)
A service perspective to digital innovation: exploring the emergence of autonomous shipping
Nordberg-Davies, Sini
(26.02.2016)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto. Turun kauppakorkeakoulu
Kuvaus
siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Current research describes digital innovation largely similar to product innovation. Digital innovation is seen as an object of coherent activities, however in reality digital innovation results from convergence of variant technologies and those related actors with versatile business goals. To account for the dynamic nature of digital innovation, this study applies a service perspective to digital innovation. The purpose of the study is to understand how digital innovation emerges within a service ecosystem for autonomous shipping. The sub-objectives of this study are to 1) identify what factors motivate and demotivate actors to integrate resources for autonomous shipping, 2) explore the key technology areas to be integrated to realise the autonomous shipping concept, and 3) suggest how the technology areas are combined for mutual value creation within a service eco-system for autonomous shipping. Insights from autonomous driving were also included.
This study draws on literatures on service innovation and service-dominant logic. The research was conducted as a qualitative exploratory case study. The data comprise interviews of 18 marine and automotive industry experts, 4 workshops, 4 seminars, and observations as well as various secondary data sources. The findings revealed that the key actors have versatile motivations regarding autonomous shipping. These varied from opportunities for single applications to occupying a central role in an autonomous technology platform. Thus, autonomous shipping can be seen as an umbrella concept comprising multiple levels. In technical terms, the development of the concept of autonomous shipping is largely based on combining existing technology solutions, which are gradually integrated towards more systemic entities comprising areas of the autonomous shipping concept.
This study argues that a service perspective embraces the inherently complex and dynamic nature of digital innovation. This is captured in the developed research framework that describes digital innovation emerging on different levels of interaction: 1. strategic relationships for new solutions, 2. new local networks for technology platforms, and 3. global networks for new markets. The framework shows how the business models and motivations of digital innovation actors feed the emergence of digital innovation in overlapping service ecosystems that together comprise an innovation ecosystem for autonomous technologies. Digital innovation managers will benefit from seeing their businesses as part of a larger ecosystem of value co-creating actors. In orchestrating digital innovation within a service ecosystem, it is suggested that managers consider the resources, roles and institutions within the ecosystem. Finally, as autonomous shipping is at its infancy, the topic provides a number of interesting avenues for future research. Akateeminen kirjallisuus käsittelee digitaalista innovaatiota pääosin tuoteinnovaatiomallien kautta. Digitaalinen innovaatio katsotaan johdonmukaisen toiminnan lopputulokseksi, mutta liiketoiminnan käytännössä tällaiset innovaatioprosessit ovat useista toimijoista ja teknologioista koostuvia. Digitaalisen innovaation dynaamisen luonteen huomioimiseksi tämä tutkielma käsittelee digitaalista innovaatiota palvelunäkökulmasta. Tarkoitus on ymmärtää, miten digitaalinen innovaatio kehittyy autonomisen merenkulun palveluekosysteemissä. Tutkielman osatavoitteena on 1) tunnistaa mitkä tekijät motivoivat ja eivät motivoi toimijoita yhdistämään resurssejaan autonomisen merenkulun toteuttamiseksi, 2) ottaa selvää keskeisistä teknologia-alueista, joista autonomisen merenkulun konsepti koostuu, ja 3) ehdottaa miten teknologia-alueet yhdistetään yhteisen arvon luomiseksi autonomisen merenkulun palveluekosysteemissä. Tutkielmassa hyödynnetään myös autonomiseen ajamiseen liittyviä näkökulmia.
Tutkielman teoreettinen tausta koostuu palveluinnovaatio- ja service-dominant logic-kirjallisuudesta. Tapaustutkimuksen empiria koostuu 18 asiantuntijan haastattelusta, neljästä työpajasta, neljästä seminaarista, havaintomateriaalista, sekä sekundaarisesta aineistosta. Löydökset osoittivat, että avaintoimijoiden motivaatiot autonomista merenkulkua kohtaan vaihtelevat yksittäisten sovellusten liiketoimintamahdollisuuksista keskinäisen roolin saavuttamiseen autonomisen merenkulkuteknologian alustassa. Autonomisen merenkulun voidaan näin ollen katsoa olevan monitahoinen sateenvarjokonsepti. Autonomisen merenkulun konseptin kehittäminen perustuu olemassa olevien teknologiaratkaisujen yhdistämiseen. Vähitellen näistä muodostuu systeemisiä autonomisen merenkulun konseptin osaratkaisuja.
Tämä tutkielma esittää, että palvelunäkökulma omaksuu digitaalisen innovaation monimutkaisen ja dynaamisen luonteen. Tämä on osoitettu empiriaan perustuvassa viitekehyksessä, joka kuvastaa digitaalisen innovaation syntymistä erilaisilla vuorovaikutustasoilla: 1: uudet ratkaisut strategisissa suhteissa, 2. uudet teknologia-alustat paikallisissa verkostoissa, ja 3. uudet markkinat globaaleissa verkostoissa. Viitekehys kuvastaa, kuinka toimijoiden liiketoimintamallit ja motivaatiot vaalivat digitaalisen innovaation syntymistä päällekkäisissä palveluekosysteemeissä, joista muodostuu autonomisten teknologioiden innovaatioekosysteemi. Digitaalisen innovaation johtajat hyötyvät siitä, että he tarkastelevat liiketoimintaansa osana laajempaa ekosysteemiä, jossa arvon luonti tapahtuu yhteistoiminnallisesti. Johtajien suositellaan huomioimaan ekosysteemissä olevat resurssit, roolit ja instituutiot digitaalisen innovaation johtamisessa.
Koska autonominen merenkulku on vasta alkutekijöissään, se tarjoaa useita mielenkiintoisia aiheita jatkotutkimukselle.
This study draws on literatures on service innovation and service-dominant logic. The research was conducted as a qualitative exploratory case study. The data comprise interviews of 18 marine and automotive industry experts, 4 workshops, 4 seminars, and observations as well as various secondary data sources. The findings revealed that the key actors have versatile motivations regarding autonomous shipping. These varied from opportunities for single applications to occupying a central role in an autonomous technology platform. Thus, autonomous shipping can be seen as an umbrella concept comprising multiple levels. In technical terms, the development of the concept of autonomous shipping is largely based on combining existing technology solutions, which are gradually integrated towards more systemic entities comprising areas of the autonomous shipping concept.
This study argues that a service perspective embraces the inherently complex and dynamic nature of digital innovation. This is captured in the developed research framework that describes digital innovation emerging on different levels of interaction: 1. strategic relationships for new solutions, 2. new local networks for technology platforms, and 3. global networks for new markets. The framework shows how the business models and motivations of digital innovation actors feed the emergence of digital innovation in overlapping service ecosystems that together comprise an innovation ecosystem for autonomous technologies. Digital innovation managers will benefit from seeing their businesses as part of a larger ecosystem of value co-creating actors. In orchestrating digital innovation within a service ecosystem, it is suggested that managers consider the resources, roles and institutions within the ecosystem. Finally, as autonomous shipping is at its infancy, the topic provides a number of interesting avenues for future research.
Tutkielman teoreettinen tausta koostuu palveluinnovaatio- ja service-dominant logic-kirjallisuudesta. Tapaustutkimuksen empiria koostuu 18 asiantuntijan haastattelusta, neljästä työpajasta, neljästä seminaarista, havaintomateriaalista, sekä sekundaarisesta aineistosta. Löydökset osoittivat, että avaintoimijoiden motivaatiot autonomista merenkulkua kohtaan vaihtelevat yksittäisten sovellusten liiketoimintamahdollisuuksista keskinäisen roolin saavuttamiseen autonomisen merenkulkuteknologian alustassa. Autonomisen merenkulun voidaan näin ollen katsoa olevan monitahoinen sateenvarjokonsepti. Autonomisen merenkulun konseptin kehittäminen perustuu olemassa olevien teknologiaratkaisujen yhdistämiseen. Vähitellen näistä muodostuu systeemisiä autonomisen merenkulun konseptin osaratkaisuja.
Tämä tutkielma esittää, että palvelunäkökulma omaksuu digitaalisen innovaation monimutkaisen ja dynaamisen luonteen. Tämä on osoitettu empiriaan perustuvassa viitekehyksessä, joka kuvastaa digitaalisen innovaation syntymistä erilaisilla vuorovaikutustasoilla: 1: uudet ratkaisut strategisissa suhteissa, 2. uudet teknologia-alustat paikallisissa verkostoissa, ja 3. uudet markkinat globaaleissa verkostoissa. Viitekehys kuvastaa, kuinka toimijoiden liiketoimintamallit ja motivaatiot vaalivat digitaalisen innovaation syntymistä päällekkäisissä palveluekosysteemeissä, joista muodostuu autonomisten teknologioiden innovaatioekosysteemi. Digitaalisen innovaation johtajat hyötyvät siitä, että he tarkastelevat liiketoimintaansa osana laajempaa ekosysteemiä, jossa arvon luonti tapahtuu yhteistoiminnallisesti. Johtajien suositellaan huomioimaan ekosysteemissä olevat resurssit, roolit ja instituutiot digitaalisen innovaation johtamisessa.
Koska autonominen merenkulku on vasta alkutekijöissään, se tarjoaa useita mielenkiintoisia aiheita jatkotutkimukselle.