The best practices in the formation phase of Sino-Finnish joint ventures in China: For Finnish software companies
Lukkarinen, Vilma (2016-05-13)
The best practices in the formation phase of Sino-Finnish joint ventures in China: For Finnish software companies
Lukkarinen, Vilma
(13.05.2016)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto. Turun kauppakorkeakoulu
Kuvaus
siirretty Doriasta
Tiivistelmä
This study discusses the formation phase of Chinese-Finnish joint ventures in China. The purpose of this thesis is to create best practices for Finnish software companies in forming a joint venture with a local Chinese company in China. Therefore, the main research question, in what are the best practices for forming Sino-Finnish joint ventures in China for Finnish software firms, is examined through four different themes within the joint venture formation phase; the motives, the partner se-lection, the choice of a joint venture type and joint venture negotiations.
The theoretical background of the study consists of literature relating to the establishment process of Sino-Western joint ventures in China. The empirical research conducted for this study is based on the expert interviews. The empirical data was gathered via nine semi-structured interviews with both Chinese and Finnish experts in software and technology industry, who have experience or knowledge in establishing Sino-Finnish joint ventures in China. Thematic analysis was used to cat-egorize and interpret the interview data. In addition, a thematic network was built to act as a basis of the analysis.
According to the main findings, the main motives for Finnish software companies to establish a joint venture in China are lack of skills or experience, little resources to enter on their own, and China’s large market. The main motives for Chinese companies are to gain new technology or man-agerial skills, and expand internationally. The intellectual property rights (IPR) have recently im-proved a lot in China, but the Finnish companies’ knowledge on IPR is inadequate. The Finnish software companies should conduct a market and industry research in order to understand their po-sition in the market and to find a suitable location and potential joint venture partners. It is essential to define partner selection criteria and partner attributes. In addition, it is important to build the joint venture around complementary motives and a win-win situation between the joint venture partners. The Finnish companies should be prepared that the joint venture negotiations will be challenging and they will take a long time. The challenges can be overcome by gaining understanding about the Chinese culture and business environment.
The findings of this study enhance understanding of the joint venture formation phase in China. This study provides guidelines for Finnish software companies to establish a joint venture in China. In addition, this study brings new insights to the Sino-Western joint venture literature with its soft-ware industry context. Future research is, however, necessary in order to gain an understanding of the advantages and disadvantages of a joint venture as an entry mode into China for Finnish soft-ware companies. Tämä tutkimus käsittelee yhteisyrityksen perustamisvaihetta Kiinassa. Tutkimuksen tarkoitus on luoda parhaat käytännöt suomalaisille ohjelmistoalan yrityksille yhteisyrityksen perustamiseen Kiinassa. Tutkimuskysymys on: Mitkä ovat parhaat käytännöt kiinalais-suomalaisten yhteisyritysten perustamiseen Kiinassa suomalaisille ohjelmisto-alan yrityksille. Tutkimuskysymystä tutkitaan neljän teeman avulla; motivaatio, yhteistyökumppanin valinta, yhteisyritystyypin valinta ja yhteisyritysneuvottelut.
Tutkimuksessa käytetty teoria pohjautuu kirjallisuuteen kiinalais-länsimaisten yhteisyritysten perustamisesta Kiinaan. Tutkimuksen empiirinen osa perustuu asiantuntijahaastatteluihin. Empiirinen data kerättiin yhdeksän puolistrukturoidun haastattelun avulla. Haastatteltavat ovat kiinalaisia ja suomalaisia asiantuntijoita. Heillä on kokemusta tai osaamista kiinalais-suomalaisten yhteisyritysten perustamisesta Kiinaan ohjelmisto- ja teknologia-alalla. Haastatteludatan tulkitsemisessa ja analysoimisessa käytettiin temaattista analyysiä.
Tämä tutkimus osoittaa, että suomalaisten ja kiinalaisten yritysten motiivit perustaa yhteisyritys Kiinaan eroavat toisistaan. Suomalaisten ohjelmistoyritysten motiiveihin kuuluu Kiinan markkinaosaamisen tai -kokemuksen puuttuminen, vähäiset resurssit Kiinan markkinoillemenoon ja Kiinan markkinan suuri koko. Kiinalaisyritysten motiiveihin kuuluu uuden teknologian ja johtamistaitojen oppiminen ja kansainvälisen markkinaosaamisen lisääminen. Immateriaalioikeudet ovat kehittyneet lähiaikoina Kiinassa paljon mutta suomalaisyrityksillä on riittämätön tietotaito suojata tuotteitaan. Suomalaisyritysten tulisi tehdä markkina- ja toimialatutkimusta Kiinassa, jotta he pystyisivät määrittämään oman markkina-aseman ja löytämään potentiaalisia yhteistyökumppaneita. Yhteistyökumppanin valinnassa on tärkeää, että suomalaisyritykset muodostavat selkeät valintakriteerit ja pohtivat millaisia ominaisuuksia yhteistyökumppanilla tulisi olla. Yhteisyritys tulisi perustaa jokaisen yhteistyökumppanin menestymisen ympärille. Neuvottelut kiinalaisen osapuolen kanssa ovat haasteellisia ja neuvotteluprosessi kestää yleensä kauan.
Näiden löytöjen pohjalta tietämys lisääntyi yhteisyrityksen perustamisvaiheesta. Tämä tutkimus tarjoaa suuntaviivat suomalaisille ohjelmistoyrityksille jotka suunnittelevat yhteisyrityksen perustamista Kiinaan. Lisäksi tämä tutkimus tuo ohjelmistoalan kontekstillaan uutta tietoa kirjallisuuteen kiinalais-länsimaisista yhteisyrityksistä. Lisää tutkimusta tarvitaan yhteisyritysten perustamisen eduista ja haitoista suomalaisille ohjelmistoyrityksille Kiinaan
The theoretical background of the study consists of literature relating to the establishment process of Sino-Western joint ventures in China. The empirical research conducted for this study is based on the expert interviews. The empirical data was gathered via nine semi-structured interviews with both Chinese and Finnish experts in software and technology industry, who have experience or knowledge in establishing Sino-Finnish joint ventures in China. Thematic analysis was used to cat-egorize and interpret the interview data. In addition, a thematic network was built to act as a basis of the analysis.
According to the main findings, the main motives for Finnish software companies to establish a joint venture in China are lack of skills or experience, little resources to enter on their own, and China’s large market. The main motives for Chinese companies are to gain new technology or man-agerial skills, and expand internationally. The intellectual property rights (IPR) have recently im-proved a lot in China, but the Finnish companies’ knowledge on IPR is inadequate. The Finnish software companies should conduct a market and industry research in order to understand their po-sition in the market and to find a suitable location and potential joint venture partners. It is essential to define partner selection criteria and partner attributes. In addition, it is important to build the joint venture around complementary motives and a win-win situation between the joint venture partners. The Finnish companies should be prepared that the joint venture negotiations will be challenging and they will take a long time. The challenges can be overcome by gaining understanding about the Chinese culture and business environment.
The findings of this study enhance understanding of the joint venture formation phase in China. This study provides guidelines for Finnish software companies to establish a joint venture in China. In addition, this study brings new insights to the Sino-Western joint venture literature with its soft-ware industry context. Future research is, however, necessary in order to gain an understanding of the advantages and disadvantages of a joint venture as an entry mode into China for Finnish soft-ware companies.
Tutkimuksessa käytetty teoria pohjautuu kirjallisuuteen kiinalais-länsimaisten yhteisyritysten perustamisesta Kiinaan. Tutkimuksen empiirinen osa perustuu asiantuntijahaastatteluihin. Empiirinen data kerättiin yhdeksän puolistrukturoidun haastattelun avulla. Haastatteltavat ovat kiinalaisia ja suomalaisia asiantuntijoita. Heillä on kokemusta tai osaamista kiinalais-suomalaisten yhteisyritysten perustamisesta Kiinaan ohjelmisto- ja teknologia-alalla. Haastatteludatan tulkitsemisessa ja analysoimisessa käytettiin temaattista analyysiä.
Tämä tutkimus osoittaa, että suomalaisten ja kiinalaisten yritysten motiivit perustaa yhteisyritys Kiinaan eroavat toisistaan. Suomalaisten ohjelmistoyritysten motiiveihin kuuluu Kiinan markkinaosaamisen tai -kokemuksen puuttuminen, vähäiset resurssit Kiinan markkinoillemenoon ja Kiinan markkinan suuri koko. Kiinalaisyritysten motiiveihin kuuluu uuden teknologian ja johtamistaitojen oppiminen ja kansainvälisen markkinaosaamisen lisääminen. Immateriaalioikeudet ovat kehittyneet lähiaikoina Kiinassa paljon mutta suomalaisyrityksillä on riittämätön tietotaito suojata tuotteitaan. Suomalaisyritysten tulisi tehdä markkina- ja toimialatutkimusta Kiinassa, jotta he pystyisivät määrittämään oman markkina-aseman ja löytämään potentiaalisia yhteistyökumppaneita. Yhteistyökumppanin valinnassa on tärkeää, että suomalaisyritykset muodostavat selkeät valintakriteerit ja pohtivat millaisia ominaisuuksia yhteistyökumppanilla tulisi olla. Yhteisyritys tulisi perustaa jokaisen yhteistyökumppanin menestymisen ympärille. Neuvottelut kiinalaisen osapuolen kanssa ovat haasteellisia ja neuvotteluprosessi kestää yleensä kauan.
Näiden löytöjen pohjalta tietämys lisääntyi yhteisyrityksen perustamisvaiheesta. Tämä tutkimus tarjoaa suuntaviivat suomalaisille ohjelmistoyrityksille jotka suunnittelevat yhteisyrityksen perustamista Kiinaan. Lisäksi tämä tutkimus tuo ohjelmistoalan kontekstillaan uutta tietoa kirjallisuuteen kiinalais-länsimaisista yhteisyrityksistä. Lisää tutkimusta tarvitaan yhteisyritysten perustamisen eduista ja haitoista suomalaisille ohjelmistoyrityksille Kiinaan