Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kielioppi ja funktionaalisuus peruskoulun yläluokkien suomi toisena kielenä -oppikirjoissa

Kauti-Karakus, Katja (2016-08-02)

Kielioppi ja funktionaalisuus peruskoulun yläluokkien suomi toisena kielenä -oppikirjoissa

Kauti-Karakus, Katja
(02.08.2016)

Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.

Näytä kaikki kuvailutiedot

Kuvaus

Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena on suomen kielen kielioppi ja
funktionaalisuus peruskoulun yläluokkien suomi toisena kielenä
-oppi- ja tehtäväkirjoissa. Tutkimusaineistoa ovat Tekstitaituri7–9
-oppikirjat ja S2-tehtäväkirjat sekä Suomi2-sarjan kirjat Minä ja
arki, Minä ja media sekä Minä ja yhteiskunta. Tutkimus kuuluu
S2-oppikirjatutkimuksen piiriin ja perustuu oppikirjojen sisällön
yksityiskohtien keräämiseen, vertailuun ja analysointiin.
Tutkimus on laadullista eli kvalitatiivista ja menetelmänä on
päättelyyn ja tulkintaan tähtäävä aineistolähtöinen
sisällönanalyysi.

Tutkimuksessa on selvitetty, mitä kielioppiasioita on peruskoulun
yläluokkien suomi toisena kielenä -oppi- ja tehtäväkirjoissa.
Tämän lisäksi on tutkittu funktionaalisuutta tukevia
kielioppiharjoituksia ja sitä, millaisia ne ovat. Tutkimuksessa
vertaillaan lopuksi Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden
2004 ja 2014 suomi toisena kielenä oppimäärän tavoitteita ja
sisältöjä kieliopin osalta keskenään sekä pohditaan, miten
tutkimusaineistossa näkyy OPS:ien kieliopin tavoitteet ja sisällöt.

Molemmissa tutkittavissa kirjasarjoissa on funktionaalisuutta
tukevia harjoituksia. Suomi2-sarjan kirjoista nousee esiin
puhekielisyys kielioppitehtävissä ja se, että oppijat keräävät itse
muistisääntöjä kielioppiasioista. Tekstitaitureissa on enemmän
perinteisiä kielioppitehtäviä eikä kovinkaan paljon
puhekielisyyttä, mutta kirjoissa käytetään paljon erilaisia tekstejä
harjoituksissa, kuten Suomi2-sarjan kirjoissakin.
Kokoelmat
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä) [6013]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste