Towards sustainable transport: A comparison of demographic and behavioural characteristics of Finnish and international car sharing users
Lang, Robert (2016-08-09)
Towards sustainable transport: A comparison of demographic and behavioural characteristics of Finnish and international car sharing users
Lang, Robert
(09.08.2016)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto. Turun kauppakorkeakoulu
Kuvaus
siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Strong evidence suggests that the climate is changing and that these changes are largely caused by human activities. A consensus exists among researchers that human activity is causing global warming and that actions to mitigate global warming need to be taken swiftly. The transportation sector, which relies heavily on fossil fuel burning and primarily oil, is one of the big contributors to air pollution problems at local, regional and global levels. It is the fastest growing source of greenhouse gas emissions and is estimated to be responsible for nearly a quarter of global energyrelated carbon dioxide emissions.
Car sharing is a mobility solution encouraging its users to decrease private car usage in favour of communal transit and environmental goals. The idea of car sharing originates from the aspiration to decrease personal car ownership and to reduce vehicle distance travelled. This thesis seeks to complement the understanding of Finnish car sharing users and their usage through better categorization. Through better categorization and segmentation of Finnish car sharing users the thesis seeks to provide information for improved marketing insight. Research is done on the demographic and behavioural characteristics of Finnish car sharing users and they are compared with international findings about the characteristics of International car sharing users. The main research problem is Are Finnish car sharing users similar to international ones?
A theoretical research framework on the determinants of individual car sharing usage is built based on international research about demographic and behaviouristic characteristics. After this a quantitative survey is performed to the customers of a Finnish car sharing organization. The data analysed in the thesis consist out of 532 answers received from the car sharing organizations customers. The data is analysed with descriptive and other exploratory methods, which create an understanding of Finnish car sharing users. At the end of the analysis the demographic and behavioural characteristics of Finnish car sharing users are compared with international ones.
The research findings of the thesis indicate that the demographic and behavioural characteristics of Finnish car sharing usage largely follow those of their international counterparts. Thanks to the thesis results the car sharing organization is able to better target their customers through improved marketing insight. Ihmisen aiheuttamasta ilmaston lämpenemistä on vahvaa tieteellistä näyttöä. Ilmastotutkijoiden keskuudessa vallitsee konsensus siitä, että ihmisen toimet aiheuttavat ilmaston lämpenemistä ja että ehkäiseviin toimenpiteisiin pitää ryhtyä viipymättä. Kuljetussektori, joka nojaa vahvasti fossiilisiin polttoaineisiin ja etenkin öljyyn on yksi suurimmista ilmansaasteen aiheuttajista paikallisella, alueellisella ja globaalilla tasolla. Kuljetussektori on myös nopeimmin kasvava kasvihuonepäästöjen aiheuttaja maailmassa ja sen arvellaan olevan vastuussa jopa neljänneksestä energialähtöisistä maailman kasvihuonepäästöistä.
Yhteiskäyttöautoilu on liikkuvuusinnovaatio, joka rohkaisee käyttäjiä vähentämään yksityisautoiluaan ja lisäämään julkisen liikenteen käyttöään samalla pienentäen henkilökohtaista hiilijalanjälkeään. Tämän tutkielman tarkoitus on täydentää ymmärrystä suomalaisista yhteiskäyttöautoilijoista ja heidän yhteiskäyttöauton käytöstään paremman asiakassegmentoinnin kautta. Paremman kategorisoinnin ja segmentoinnin myötä tutkielma pyrkii luomaa asiakasinformaatiota yhteiskäyttöautoyritykselle, jota yritys voi hyödyntää markkinoidakseen tarjontaansa paremmin. Tutkimus tehdään suomalaisten yhteiskäyttöautoilijoiden demografisista ja käyttöön liittyvistä ominaispiirteistä ja niitä verrataan kansainvälisiin verrokkeihin. Päätutkimusongelma on ovatko suomalaiset ja kansainväliset yhteiskäyttöautoilijat samanlaisia?
Teoreettinen viitekehys rakennetaan yhteiskäyttöautoilijoista kansainvälisen yhteiskäyttöautotutkimuksen avulla, minkä perusteella muodostetaan viitekehys yhteyskäyttöauton käytön määrittävistä demografisista ja käyttöön liittyvistä tekijöistä. Tämän jälkeen suoritetaan kvantitatiivinen tutkimus suomalaisen yhteiskäyttöautoyrityksen asiakkaille. Data jota tutkielmassa analysoidaan koostuu 532 vastauksesta, jotka on saatu yhteiskäyttöautoyrityksen asiakkailta. Dataa analysoidaan kuvailevin menetelmin, minkä perusteella muodostetaan käsitys suomalaisista yhteiskäyttöautoilua määrittävistä demografisista ja käyttöön liittyvistä tekijöistä. Analyysin lopussa suomalaisia yhteiskäyttöautoilijoita verrataan kansainvälisiin verrokkeihin.
Tutkielman tulokset viittaavat siihen että suomalaiset yhteiskäyttöautoilijoiden demografiset ja käyttöä määrittävät tekijät muistuttavat vahvasti kansainvälisiä verrokkejaan. Tutkielman ansiosta yhteiskäyttöautoyritys pystyy paremmin markkinoimaan tuotettaan paremman asiakasymmärryksen myötä.
Car sharing is a mobility solution encouraging its users to decrease private car usage in favour of communal transit and environmental goals. The idea of car sharing originates from the aspiration to decrease personal car ownership and to reduce vehicle distance travelled. This thesis seeks to complement the understanding of Finnish car sharing users and their usage through better categorization. Through better categorization and segmentation of Finnish car sharing users the thesis seeks to provide information for improved marketing insight. Research is done on the demographic and behavioural characteristics of Finnish car sharing users and they are compared with international findings about the characteristics of International car sharing users. The main research problem is Are Finnish car sharing users similar to international ones?
A theoretical research framework on the determinants of individual car sharing usage is built based on international research about demographic and behaviouristic characteristics. After this a quantitative survey is performed to the customers of a Finnish car sharing organization. The data analysed in the thesis consist out of 532 answers received from the car sharing organizations customers. The data is analysed with descriptive and other exploratory methods, which create an understanding of Finnish car sharing users. At the end of the analysis the demographic and behavioural characteristics of Finnish car sharing users are compared with international ones.
The research findings of the thesis indicate that the demographic and behavioural characteristics of Finnish car sharing usage largely follow those of their international counterparts. Thanks to the thesis results the car sharing organization is able to better target their customers through improved marketing insight.
Yhteiskäyttöautoilu on liikkuvuusinnovaatio, joka rohkaisee käyttäjiä vähentämään yksityisautoiluaan ja lisäämään julkisen liikenteen käyttöään samalla pienentäen henkilökohtaista hiilijalanjälkeään. Tämän tutkielman tarkoitus on täydentää ymmärrystä suomalaisista yhteiskäyttöautoilijoista ja heidän yhteiskäyttöauton käytöstään paremman asiakassegmentoinnin kautta. Paremman kategorisoinnin ja segmentoinnin myötä tutkielma pyrkii luomaa asiakasinformaatiota yhteiskäyttöautoyritykselle, jota yritys voi hyödyntää markkinoidakseen tarjontaansa paremmin. Tutkimus tehdään suomalaisten yhteiskäyttöautoilijoiden demografisista ja käyttöön liittyvistä ominaispiirteistä ja niitä verrataan kansainvälisiin verrokkeihin. Päätutkimusongelma on ovatko suomalaiset ja kansainväliset yhteiskäyttöautoilijat samanlaisia?
Teoreettinen viitekehys rakennetaan yhteiskäyttöautoilijoista kansainvälisen yhteiskäyttöautotutkimuksen avulla, minkä perusteella muodostetaan viitekehys yhteyskäyttöauton käytön määrittävistä demografisista ja käyttöön liittyvistä tekijöistä. Tämän jälkeen suoritetaan kvantitatiivinen tutkimus suomalaisen yhteiskäyttöautoyrityksen asiakkaille. Data jota tutkielmassa analysoidaan koostuu 532 vastauksesta, jotka on saatu yhteiskäyttöautoyrityksen asiakkailta. Dataa analysoidaan kuvailevin menetelmin, minkä perusteella muodostetaan käsitys suomalaisista yhteiskäyttöautoilua määrittävistä demografisista ja käyttöön liittyvistä tekijöistä. Analyysin lopussa suomalaisia yhteiskäyttöautoilijoita verrataan kansainvälisiin verrokkeihin.
Tutkielman tulokset viittaavat siihen että suomalaiset yhteiskäyttöautoilijoiden demografiset ja käyttöä määrittävät tekijät muistuttavat vahvasti kansainvälisiä verrokkejaan. Tutkielman ansiosta yhteiskäyttöautoyritys pystyy paremmin markkinoimaan tuotettaan paremman asiakasymmärryksen myötä.