Data Mining in Promoting Flight Safety
Sjöblom, Olli (2016-08-29)
Data Mining in Promoting Flight Safety
Sjöblom, Olli
(29.08.2016)
Turun yliopisto. Turun kauppakorkeakoulu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-6547-2
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-6547-2
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Lentoliikenne kasvoi huomattavasti 1950-luvulla pääasiassa suihkumatkustajakoneiden myötä, mikä aiheutti poikkeamatietojen järjestelmällisen keräämisen ja tutkimuksen tarpeen. Määrämuotoinen tieto voidaan helposti analysoida tietokantakyselyillä esittäen tulokset käyttäen graafisia työkaluja, mutta tekstianalyysiin, jonka avulla tapauksista saadaan usein tarkempia tietoja, tarvitaan louhintatyökaluja. Tekstimuotoisen tiedon automaattinen analysointi ei ole ollut mahdollista ennen louhintatyökalujen kehittämistä. Silti niiden käyttö, ainakin ilmailun piirissä, on edelleen vähäistä.
Tutkimuksen tarkoituksena oli havaita vaarallisia kehityskulkuja lentoturvallisuusraporteissa. 1 200 lentoturvallisuusraportin selostusosiot vuosilta 1994 –1996 käsiteltiin kolmella tekstinlouhintatyökalulla. Yksi näistä oli täysin kieliriippumaton, toisessa oli lisäosa, jossa oli mahdollisuus käsitellä suomen kieltä ja kolmas oli rakennettu alun perin ainoastaan englanninkielisen tekstin louhintaan, mutta espanjan kielellä saavutettujen rohkaisevien tulosten pohjalta päätettiin kokeilla myös suomenkielistä tekstiä.
Lento-onnettomuuksien määrä liikenteeseen nähden on vakiintumassa maailmanlaajuisesti katsottuna ja turvallisuustaso voidaan katsoa tyydyttäväksi. Kuitenkin liikenteen kasvaessa myös onnettomuuksien määrä lisääntyy vuosittain, mikäli lentoturvallisuutta ei kyetä parantamaan. Turvallisuustiedon kerääminen ja raportointijärjestelmät ovat jo saavuttaneet huippunsa. Analysoinnin parantaminen on avain lentoturvallisuuden parantamiseen. Lentoliikenteen on ennustettu kasvavan 5 – 6 prosenttia vuodessa seuraavien kahden vuosikymmenen ajan. Samana aikana lentoliikenne saattaa kaksinkertaistua jopa vaatimattomimpien talouskasvuennusteiden mukaan. Tällainen kehitys asettaa lentoliikenteen päättäjille yhä kasvavia paineita kiristyvän kilpailun, polttoaineiden hinnannousun ja liikenteen kasvun aiheuttaman onnettomuuksien määrän vähentämiseksi. Tämä korostaa uusien menetelmien ja työkalujen kiireellistä tarvetta.
Kaikilla louhintajärjestelmillä saatiin rohkaisevia tuloksia mutta ne nostivat samalla esille haasteita, jotka tulisi vielä voittaa. Lentoturvallisuutta voidaan vielä parantaa käyttämällä tässä esille tuotuja analyysimenetelmiä ja –työkaluja kuten tiedonlouhintaa ja soveltamalla näin saatuja tuloksia johdon päätöksenteon tukena.
Tutkimuksen tarkoituksena oli havaita vaarallisia kehityskulkuja lentoturvallisuusraporteissa. 1 200 lentoturvallisuusraportin selostusosiot vuosilta 1994 –1996 käsiteltiin kolmella tekstinlouhintatyökalulla. Yksi näistä oli täysin kieliriippumaton, toisessa oli lisäosa, jossa oli mahdollisuus käsitellä suomen kieltä ja kolmas oli rakennettu alun perin ainoastaan englanninkielisen tekstin louhintaan, mutta espanjan kielellä saavutettujen rohkaisevien tulosten pohjalta päätettiin kokeilla myös suomenkielistä tekstiä.
Lento-onnettomuuksien määrä liikenteeseen nähden on vakiintumassa maailmanlaajuisesti katsottuna ja turvallisuustaso voidaan katsoa tyydyttäväksi. Kuitenkin liikenteen kasvaessa myös onnettomuuksien määrä lisääntyy vuosittain, mikäli lentoturvallisuutta ei kyetä parantamaan. Turvallisuustiedon kerääminen ja raportointijärjestelmät ovat jo saavuttaneet huippunsa. Analysoinnin parantaminen on avain lentoturvallisuuden parantamiseen. Lentoliikenteen on ennustettu kasvavan 5 – 6 prosenttia vuodessa seuraavien kahden vuosikymmenen ajan. Samana aikana lentoliikenne saattaa kaksinkertaistua jopa vaatimattomimpien talouskasvuennusteiden mukaan. Tällainen kehitys asettaa lentoliikenteen päättäjille yhä kasvavia paineita kiristyvän kilpailun, polttoaineiden hinnannousun ja liikenteen kasvun aiheuttaman onnettomuuksien määrän vähentämiseksi. Tämä korostaa uusien menetelmien ja työkalujen kiireellistä tarvetta.
Kaikilla louhintajärjestelmillä saatiin rohkaisevia tuloksia mutta ne nostivat samalla esille haasteita, jotka tulisi vielä voittaa. Lentoturvallisuutta voidaan vielä parantaa käyttämällä tässä esille tuotuja analyysimenetelmiä ja –työkaluja kuten tiedonlouhintaa ja soveltamalla näin saatuja tuloksia johdon päätöksenteon tukena.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [2865]