Beskattning av inkomster från bloggverksamheten
Jung, Anna (2016-08-31)
Beskattning av inkomster från bloggverksamheten
Jung, Anna
(31.08.2016)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Avhandlingen granskar bloggverksamheten ur ett skatterättsligt perspektiv och söker främst svar på när en förmån anses vara bloggarens skattepliktiga inkomst och hur inkomster från bloggverksamheten ska beskattas. Trots att bloggverksamheten har flera egna särdrag som skiljer sig från övriga verksamheter och yrkesgrupper, innehåller skattelagstiftningen inga specialbestämmelser angående bloggarnas beskattning. Avhandlingen, som huvudsakligen baserar sig på den rättsdogmatiska forskningsmetoden, har därmed som mål att tolka hur de allmänna skatterättsliga principerna ska tillämpas på bloggarna. På grund av avsaknaden av rättspraxis och annan tolkningshjälp, fungerar Skatteförvaltningens ställningstagande i ämnet som en viktig källa för avhandlingen, eftersom tolkningsproblemen främst är synliga på det praktiska planet.
Att bestämma bloggarens beskattningsstatus är grunden för bedömningen vilken typ av inkomster en bloggare erhåller. Vid avgörandet av huruvida en inkomst kan anses vara lön eller arbetsersättning, kan man för bloggarens del exempelvis granska vilken part som innehar kontrollen över det forum dit uppdragets slutresultat hamnar. Innehar bloggaren själv den totala kontrollen över sin bloggverksamhet och uppdragets slutresultat hamnar på bloggen, exempelvis som marknadsföring i form av ett inlägg, kan det inte vara frågan om löneinkomst. Bloggverksamheten kan i somliga fall även tolkas som näringsverksamhet eller den andra ytterligheten, hobbyverksamhet. Bloggarens egen aktivitet kan fungera som den främsta pekpinnen i båda fallen, således att aktiviteten krävs för att det ska vara frågan om näringsverksamhet och krävs för att det inte ska vara frågan om hobbyverksamhet. För en bloggare ska aktiviteten ske på två olika plan, dvs. den ska gälla både uppdateringen av bloggen och den aktiva strävan att driva inkomstbringande verksamhet.
Ett vanligt särdrag för flertalet av bloggarna är att de innehåller andra förmåner än sådana utbetalda i pengar. Huvudregeln för sådana förmåner är att dessa är skattepliktig inkomst för bloggaren och ska värderas till sitt gängse värde. Dock kan bestämmelser på lagnivå eller etablerad skattepraxis medföra att en förmån inte anses vara skattepliktig. Förmåner som för bloggarnas del kunde falla utanför ramen för skattepliktighet, är sedvanliga reklamgåvor och en sådan del av förmånen som parallellt används som ett arbetsredskap.
Att bestämma bloggarens beskattningsstatus är grunden för bedömningen vilken typ av inkomster en bloggare erhåller. Vid avgörandet av huruvida en inkomst kan anses vara lön eller arbetsersättning, kan man för bloggarens del exempelvis granska vilken part som innehar kontrollen över det forum dit uppdragets slutresultat hamnar. Innehar bloggaren själv den totala kontrollen över sin bloggverksamhet och uppdragets slutresultat hamnar på bloggen, exempelvis som marknadsföring i form av ett inlägg, kan det inte vara frågan om löneinkomst. Bloggverksamheten kan i somliga fall även tolkas som näringsverksamhet eller den andra ytterligheten, hobbyverksamhet. Bloggarens egen aktivitet kan fungera som den främsta pekpinnen i båda fallen, således att aktiviteten krävs för att det ska vara frågan om näringsverksamhet och krävs för att det inte ska vara frågan om hobbyverksamhet. För en bloggare ska aktiviteten ske på två olika plan, dvs. den ska gälla både uppdateringen av bloggen och den aktiva strävan att driva inkomstbringande verksamhet.
Ett vanligt särdrag för flertalet av bloggarna är att de innehåller andra förmåner än sådana utbetalda i pengar. Huvudregeln för sådana förmåner är att dessa är skattepliktig inkomst för bloggaren och ska värderas till sitt gängse värde. Dock kan bestämmelser på lagnivå eller etablerad skattepraxis medföra att en förmån inte anses vara skattepliktig. Förmåner som för bloggarnas del kunde falla utanför ramen för skattepliktighet, är sedvanliga reklamgåvor och en sådan del av förmånen som parallellt används som ett arbetsredskap.