A Finnish Anti-bullying Framework and its Capability in a Developing Country
Mubarak, Farooq (2016-09-05)
A Finnish Anti-bullying Framework and its Capability in a Developing Country
Mubarak, Farooq
(05.09.2016)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto. Turun kauppakorkeakoulu
Kuvaus
siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Despite the vast research on school bullying by researchers in the developed world, little is known about countering the same in the developing world. Studies have consistently shown that school bullying is a worldwide phenomenon; there is increasing concern in the recent academic discussion that many school students are disadvantaged in education due to bullying. The aim of this research has therefore been to develop an understanding of the state of art ICT mediated anti-bullying framework and its feasibility in a developing country, Pakistan. Previous research has shown that KiVa Koulu is the best instrument so far, to significantly reduce school bullying. The central question in this study asks how and in what capacity Finnish anti-bullying framework KiVa Koulu is applicable in Pakistani primary schools.
A mixed method research design was employed in this research to accomplish the above stated objectives. The theoretical framework comprising of over a hundred published scientific journal articles and books revealed significant differences in education practices of Finland and Pakistan. The empirical research was conducted in the form of a survey, with data being gathered from Pakistan via questionnaire distributed through electronic means. This study follows a case-study design with in-depth analysis of the education systems of two different countries. Qualitative and quantitative research designs were adopted to provide descriptive, interpretive and empirical data. The approach to empirical research adopted for this study also included semi-structured interview method with KiVa Koulu project team to collect additional information about the anti-bullying framework.
The present findings seem to be consistent with other research which found that school bullying is one of the prime causes of student dissatisfaction in schools regarding feasible learning atmosphere. A positive correlation was found between incidents of traditional and cyber bullying in Pakistani schools, which revealed that cyber bullying is also growing along with traditional school bullying. The prevalent need of the anti-bullying framework in Pakistan is clearly supported by the current findings.
A practical implication of this investigation signifies a culturally influenced adoption of KiVa Koulu framework to Pakistani primary schools for the purpose of establishing peaceful education environment. This study has gone some way towards enhancing understanding of an ICT based systematic attempt to counter school bullying. The current results contribute to the growing body of literature on bullying and provides additional evidence that supports implication of KiVa Koulu anti-bullying framework in developing countries.
Findings in this research are subject to at least two limitations. First, the sample recruited for this study was nationally representative of school students in Pakistan but would tend to miss people in villages and tribal belts. Second, the questionnaire-based survey method in this case was not ideal, as personal interviews with students in Pakistan would have enabled to ask for clarifications. For future directions, what is now needed is a cross-national study involving feasibilities of KiVa Koulu in various cultures. Kehittyneissä maissa koulukiusaamista on tutkittu runsaasti, mutta kehittyvissä maissa tietoa siitä, kuinka vastata koulukiusaamiseen, ei vielä ole. Tutkimukset ovat johdonmukaisesti osoittaneet, että koulukiusaaminen on maailmanlaajuinen ongelma. Viimeaikaisessa akateemisessa diskurssissa on syntynyt huoli monien koululaisten joutumisesta muita huonompaan asemaan koulukiusaamisen seurauksena. Tämän tutkimus tavoitteena on ollut lisätä ymmärrystä ICT-pohjaisesta koulukiusaamista ehkäisevästä toimenpideohjelmasta ja sen soveltuvuudesta yhdessä kehittyvässä maassa, Pakistanissa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää miten ja missä laajuudessa suomalaista koulukiusaamisen vastaista KiVa Koulu -toimenpideohjelmaa voidaan hyödyntää pakistanilaisissa peruskouluissa.
Yllä oleviin tutkimusongelmiin vastaamiseksi hyödynnettiin monimenetelmäistä tutkimusotetta. Aihepiirin aiempi tutkimus on osoittanut, että KiVa Koulu on tehokkain väline koulukiusaamisen vähentämiseksi. Teoreettinen viitekehys, joka koostui yli sadasta tieteellisestä artikkelista sekä kirjoista, paljasti merkittäviä eroavaisuuksia opetuksen järjestämisessä Suomen ja Pakistanin välillä.
Empiirinen tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, ja aineisto kerättiin Pakistanissa kyselyn avulla, joka jaettiin vastaajille sähköisin menetelmin. Empiirinen tutkimusosa toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa kerättiin syvällistä tietoa kahden eri valtion koulujärjestelmästä. Lisäksi siinä hyödynnettiin kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä, joiden avulla saatiin kuvailevaa, selittävää ja empiiristä aineistoa. Kyselytutkimuksen lisäksi empiiriseen osaan sisällytettiin puolistrukturoitu haastattelu, jonka avulla saatiin informaatiota koulukiusaamiseen keskittyvästä toimenpideohjelmasta.
Tutkielman tulokset vahvistavat aiempia tutkimuksia, joiden mukaan koulukiusaaminen on yksi merkittävimmistä syistä koululaisten tyytymättömyyteen opiskeluympäristöönsä. Pakistanilaisissa kouluissa havaittiin perinteisen kiusaamisen ja verkkokiusaamisen välillä positiivinen korrelaatio, mikä paljasti, että koululaisten verkkokiusaaminen kasvoi perinteisen koulukiusaamisen kasvaessa. Tutkielman tulokset selvästi tukevat jo havaittua tarvetta koulukiusaamisen vastaiselle toimenpideohjelmalle Pakistanissa. Tämän tutkimuksen johtopäätöksenä KiVa Koulu toimenpideohjelma voi auttaa luomaan pakistanilaiseen kulttuuriin sopivaa rauhallista oppimisympäristöä.
Tämä tutkielma auttaa lisäämään ymmärtämystä ICT-pohjaisista systemaattisista tavoitteista estää koulukiusaamista. Tutkielman tulokset vahvistavat olemassa olevaa tutkimusnäyttöä koulukiusaamisesta ja tarjoavat lisänäyttöä, joka tukee KiVa Koulu -toimenpideohjelman hyödyntämistä kehittyvissä maissa.
Tutkielmaan kohdistuu ainakin kaksi rajoitusta. Tutkimuksen otos edustaa pakistanilaisia koululaisia yleisesti, mutta siinä ei ole edustusta kylistä ja heimoalueilta. Lisäksi kyselypohjainen aineistonkeruumenetelmä ei ollut paras mahdollinen, koska henkilökohtaisten haastattelujen avulla olisi voitu kysyä tarkentavia kysymyksiä kyselyyn osallistuneilta pakistanilaisilta koululaisilta. Jatkotutkimuksissa olisi tarpeellista tehdä monikansallinen tutkimus, jossa selvitetään KiVa Koulu -hankkeen hyödyntämismahdollisuudet eri kulttuureissa.
A mixed method research design was employed in this research to accomplish the above stated objectives. The theoretical framework comprising of over a hundred published scientific journal articles and books revealed significant differences in education practices of Finland and Pakistan. The empirical research was conducted in the form of a survey, with data being gathered from Pakistan via questionnaire distributed through electronic means. This study follows a case-study design with in-depth analysis of the education systems of two different countries. Qualitative and quantitative research designs were adopted to provide descriptive, interpretive and empirical data. The approach to empirical research adopted for this study also included semi-structured interview method with KiVa Koulu project team to collect additional information about the anti-bullying framework.
The present findings seem to be consistent with other research which found that school bullying is one of the prime causes of student dissatisfaction in schools regarding feasible learning atmosphere. A positive correlation was found between incidents of traditional and cyber bullying in Pakistani schools, which revealed that cyber bullying is also growing along with traditional school bullying. The prevalent need of the anti-bullying framework in Pakistan is clearly supported by the current findings.
A practical implication of this investigation signifies a culturally influenced adoption of KiVa Koulu framework to Pakistani primary schools for the purpose of establishing peaceful education environment. This study has gone some way towards enhancing understanding of an ICT based systematic attempt to counter school bullying. The current results contribute to the growing body of literature on bullying and provides additional evidence that supports implication of KiVa Koulu anti-bullying framework in developing countries.
Findings in this research are subject to at least two limitations. First, the sample recruited for this study was nationally representative of school students in Pakistan but would tend to miss people in villages and tribal belts. Second, the questionnaire-based survey method in this case was not ideal, as personal interviews with students in Pakistan would have enabled to ask for clarifications. For future directions, what is now needed is a cross-national study involving feasibilities of KiVa Koulu in various cultures.
Yllä oleviin tutkimusongelmiin vastaamiseksi hyödynnettiin monimenetelmäistä tutkimusotetta. Aihepiirin aiempi tutkimus on osoittanut, että KiVa Koulu on tehokkain väline koulukiusaamisen vähentämiseksi. Teoreettinen viitekehys, joka koostui yli sadasta tieteellisestä artikkelista sekä kirjoista, paljasti merkittäviä eroavaisuuksia opetuksen järjestämisessä Suomen ja Pakistanin välillä.
Empiirinen tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, ja aineisto kerättiin Pakistanissa kyselyn avulla, joka jaettiin vastaajille sähköisin menetelmin. Empiirinen tutkimusosa toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa kerättiin syvällistä tietoa kahden eri valtion koulujärjestelmästä. Lisäksi siinä hyödynnettiin kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä, joiden avulla saatiin kuvailevaa, selittävää ja empiiristä aineistoa. Kyselytutkimuksen lisäksi empiiriseen osaan sisällytettiin puolistrukturoitu haastattelu, jonka avulla saatiin informaatiota koulukiusaamiseen keskittyvästä toimenpideohjelmasta.
Tutkielman tulokset vahvistavat aiempia tutkimuksia, joiden mukaan koulukiusaaminen on yksi merkittävimmistä syistä koululaisten tyytymättömyyteen opiskeluympäristöönsä. Pakistanilaisissa kouluissa havaittiin perinteisen kiusaamisen ja verkkokiusaamisen välillä positiivinen korrelaatio, mikä paljasti, että koululaisten verkkokiusaaminen kasvoi perinteisen koulukiusaamisen kasvaessa. Tutkielman tulokset selvästi tukevat jo havaittua tarvetta koulukiusaamisen vastaiselle toimenpideohjelmalle Pakistanissa. Tämän tutkimuksen johtopäätöksenä KiVa Koulu toimenpideohjelma voi auttaa luomaan pakistanilaiseen kulttuuriin sopivaa rauhallista oppimisympäristöä.
Tämä tutkielma auttaa lisäämään ymmärtämystä ICT-pohjaisista systemaattisista tavoitteista estää koulukiusaamista. Tutkielman tulokset vahvistavat olemassa olevaa tutkimusnäyttöä koulukiusaamisesta ja tarjoavat lisänäyttöä, joka tukee KiVa Koulu -toimenpideohjelman hyödyntämistä kehittyvissä maissa.
Tutkielmaan kohdistuu ainakin kaksi rajoitusta. Tutkimuksen otos edustaa pakistanilaisia koululaisia yleisesti, mutta siinä ei ole edustusta kylistä ja heimoalueilta. Lisäksi kyselypohjainen aineistonkeruumenetelmä ei ollut paras mahdollinen, koska henkilökohtaisten haastattelujen avulla olisi voitu kysyä tarkentavia kysymyksiä kyselyyn osallistuneilta pakistanilaisilta koululaisilta. Jatkotutkimuksissa olisi tarpeellista tehdä monikansallinen tutkimus, jossa selvitetään KiVa Koulu -hankkeen hyödyntämismahdollisuudet eri kulttuureissa.