Kaksinkertaisen verotuksen prosessuaalinen poistaminen kansainvälisissä siirtohinnoittelutilanteissa
Juhola, Timo (2016-09-19)
Kaksinkertaisen verotuksen prosessuaalinen poistaminen kansainvälisissä siirtohinnoittelutilanteissa
Juhola, Timo
(19.09.2016)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tutkielman aiheena toimii kaksinkertaisen verotuksen prosessuaalinen poistaminen kansainvälisissä siirtohinnoittelutilanteissa. Tutkimuksen kohteena on kohdeyritysten ja veroviranomaisten käytössä olevat keinot poistaa kaksinkertainen verotus sekä näiden prosessien käyttämiseen liittyvät prosessuaaliset edellytykset. Tutkimus toteutetaan lainopillista tutkimusmenetelmää käyttäen eli tutkimalla voimassaolevista oikeuslähteistä ilmeneviä keinoja poistaa kaksinkertainen verotus. Tärkeimpinä lähdemateriaaleina toimivat kansallisen lainsäädännön ilmaisemat ohjeet sekä kansainvälisen oikeuden ja sopimusten ilmaisemat keinot poistaa kaksinkertainen verotus. Erityisesti malliverosopimuksen mukainen keskinäinen sopimusmenettely, EU:n jäsenvaltioiden välinen arbitraatiosopimus sekä Advance Pricing Agreement-järjestely toimivat sekä oikeuslähteinä että tarkasteltavina kohteina. Lisäksi olennaisena lähteenä tutkimuksessa toimii kansainvälisten järjestöjen ilmaisemat ohjeet kansainvälisten prosessien toteuttamiseksi. Tällaisia ovat muun muassa OECD:n antamat siirtohinnoitteluohjeet, OECD:n laatima Manual on Effective Mutual Agreement Procedures, malliverosopimuksen kommentaari ja EU:n käytännesäännöt. Tutkimustuloksena huomataan osapuolilla olevan useita erilaisia keinoja poistaa kaksinkertainen verotus kansainvälisissä siirtohinnoittelutilanteissa. Käytännössä osapuolet suosivat kansallisen lainsäädännön ilmaisemia muutoksenhakukeinoja kansainvälisiin prosesseihin verrattuna. Kansainvälisiä muutoksenhakukeinoja käytetään pitkälti silloin, kun kansallinen muutoksenhakuprosessi ei tuota verovelvollisen kannalta tyydyttävää lopputulosta. Lisäksi kansainvälisten prosessien huomattavan pitkä käsittelyaika tarkoittaa sitä, että verovelvolliset ovat haluttomia turvautumaan kyseisiin menetelmiin, jos nopeampia muutoksenhakukeinoja on olemassa.