Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kokonainen ja ositettu käsityö osana kokemuksellista oppimisprosessia esiopetuksessa

Samuli, Anne (2016-09-27)

Kokonainen ja ositettu käsityö osana kokemuksellista oppimisprosessia esiopetuksessa

Samuli, Anne
(27.09.2016)

Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.

Turun yliopisto
Näytä kaikki kuvailutiedot

Kuvaus

Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on tutkia kokonaisen ja ositetun käsityön eroja kokemuksellisen oppimisprosessin osana esiopetusikäisillä lapsilla. Tutkimus on qvasikokeellinen tutkimus koska koe- ja kontrolliryhmä ovat tekemisissä toistensa kanssa. Tutkimus toteutettiin interventiona, jossa vierailtiin merimuseossa ja käytiin läpi keulakuvatietoa, jonka jälkeen tehtiin kummankin ryhmän kanssa keulakuvat. Koeryhmä piirsi itse haluamanlaisensa keulakuvan ja kontrolliryhmä teki Rauman vaakunan. Kumpikin ryhmä teki työnsä puusta ja koeryhmälle pyrittiin antamaan ohjeet kysymysten muodossa ja kontrolliryhmälle annettiin opettajajohtoiset ohjeet. Lapset haastateltiin ennen interventiota, kaksi viikkoa intervention jälkeen ja kahden kuukauden päästä tästä. Haastatteluissa kysyttiin kysymyksiä lasten käsityön rakenteen ymmärtämisestä, ongelmanratkaisutaidoista, keulakuvatietämyksestä, käsityksistä käsityöläisistä, motivaatiosta käsityötä kohtaan sekä tehtiin piirrostehtävä puusepästä ennen interventiota ja sen jälkeen. Aineisto jaettiin kolmeen teemaan käsityötietämykseen, ongelmanratkaisuun ja teoriatiedon muistamiseen. Aineisto kerättiin 20 lapsen esiopetusryhmästä, joka jaettiin koe- ja kontrolliryhmään. Aineisto analysoitiin tilastollisesti kaksisuuntaisella varianssianalyysillä.

Interventio perustuu kokonaisen ja ositetun käsityön käsitteiden eroihin sekä kokemuksellisen oppimisen teoriaan. Kokonaisella käsityöllä tarkoitetaan käsityötä, jonka yksi henkilö suorittaa suunnittelusta, toteutuksen kautta arviointiin. Ositetussa käsityössä sen sijaan joku toinen henkilö suorittaa jonkin käsityöprosessin osan. Tässä tapauksessa kontrolliryhmän työ oli valmiiksi suunniteltu ja koeryhmä suunnitteli itse keulakuvansa. Kokemuksellisella oppimisella tarkoitetaan opetusta, jossa oppijat oppivat kokemuksen perusteella. Tässä tapauksessa heille pidettiin pieni aamupiirituokio keulakuvista, jonka jälkeen käytiin pienryhmissä merimuseossa tutustumassa keulakuviin. Loppuviikko käytettiin keulakuvien tekemiseen.

Tutkimuksen perusteella kokonaiseen ja ositettuun käsityöhön osallistuneiden käsitykset ja tietämys eivät eronneet toisistaan tilastollisesti merkitsevästi. Ajan suhteen eroa oli vain käsityön rakenteen käsittämisen ja keulakuvatietämyksen osalta, mikä voidaan kuitenkin selittää kysymysten muotoilulla ja teoreettisen tiedon unohtamisella.
Kokoelmat
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä) [6013]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste