Tapaustutkimus eteläkorealaisten luokanopettajien opetusteknologian käytöstä
Saastamoinen, Tuuli (2016-09-28)
Tapaustutkimus eteläkorealaisten luokanopettajien opetusteknologian käytöstä
Saastamoinen, Tuuli
(28.09.2016)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkitaan neljän eteläkorealaisen luokanopettajan kokemuksia ja näkemyksiä teknologian käytöstä alakoulussa. Kaksi opettajista työskentelee tavallisessa alakoulussa ja kaksi SMART-alakoulussa, jossa painotetaan teknologian käyttöä. Tutkielmassa vertaillaan koulujen teknologiavarustusta, sekä mitä ja miten opettajat käyttävät teknologiaa opetuksessaan. Tutkielmassa tutkitaan myös opettajien mielipiteitä teknologian käytön hyvistä ja huonoista puolista. Lisäksi tarkastellaan opettajien käsityksiä teknologian vaikutuksesta oppilaiden aktiivisuuteen, koulumenestykseen ja vuorovaikutukseen. Lopuksi selvitetään, millaisia opettajien ideaalikoulut ovat.
Tutkittavia havainnoitiin ja haastateltiin yhteensä seitsemän päivän ajan. Kolmea neljästä opettajasta havainnoitiin ensin kahden päivän ajan, minkä jälkeen suoritettiin haastattelu. Yhtä opettajaa päästiin havainnoimaan vain yhden päivän ajan. Havainnoinnin apuna käytettiin videokameraa. Haastattelut toteutettiin pääosin englanniksi, mutta myös koreaa käytettiin tarpeen vaatiessa.
Tutkimustulosten mukaan opettajat käyttivät teknologiaa lähinnä havainnollistamis- ja motivointikeinona, ja koska sen nähtiin mahdollistavan oppilaslähtöisten menetelmien käytön, esimerkiksi itsenäisen tiedonhaun. Teknologiaa hyödynnettiin myös edistämään tehokkuutta ja helpottamaan käytännön työskentelyä. Nämä seikat nähtiin myös teknologian käytön hyvinä puolina. Huonoina puolina mainittiin opettajien ja oppilaiden ongelmat käyttää teknologiaa, teknologian toimimattomuus sekä oppilaiden epätasa-arvoinen asema teknologian käyttäjinä. Opettajien mukaan teknologia vaikutti positiivisesti oppilaiden tuntiaktiivisuuteen, mutta sillä ei nähty olevan merkittävää vaikutusta oppilaiden koulumenestykseen. Teknologian käytön koettiin edistävän vuorovaikutusta opetuksessa, mikäli käytetty teknologia oli luonteeltaan interaktiivista.
Tulosten perusteella näyttää siltä, että opettajan rooli teknologian viisaana käyttäjänä on avainasemassa oppilaiden oppimisen edistämisessä. Opettajan tulisi hyödyntää teknologiaa ennen kaikkea oppimisen apuvälineenä ja pohtia kriittisesti, tuoko teknologia lisäarvoa opetukseen ja auttaako se oppimistavoitteen saavuttamisessa. Teknologia luo mahdollisuuksia käyttää entistä ajankohtaisempia, monipuolisempia ja havainnollisempia oppimateriaaleja. Teknologian avulla voi myös aktivoida oppilaita etsimään itse tietoa ja edistää heidän ongelmanratkaisutaitojaan. Opettajalla on kuitenkin tärkeä rooli sopivien opetusmetodien ja -materiaalien valinnassa sekä luokan organisoinnissa.
Tutkittavia havainnoitiin ja haastateltiin yhteensä seitsemän päivän ajan. Kolmea neljästä opettajasta havainnoitiin ensin kahden päivän ajan, minkä jälkeen suoritettiin haastattelu. Yhtä opettajaa päästiin havainnoimaan vain yhden päivän ajan. Havainnoinnin apuna käytettiin videokameraa. Haastattelut toteutettiin pääosin englanniksi, mutta myös koreaa käytettiin tarpeen vaatiessa.
Tutkimustulosten mukaan opettajat käyttivät teknologiaa lähinnä havainnollistamis- ja motivointikeinona, ja koska sen nähtiin mahdollistavan oppilaslähtöisten menetelmien käytön, esimerkiksi itsenäisen tiedonhaun. Teknologiaa hyödynnettiin myös edistämään tehokkuutta ja helpottamaan käytännön työskentelyä. Nämä seikat nähtiin myös teknologian käytön hyvinä puolina. Huonoina puolina mainittiin opettajien ja oppilaiden ongelmat käyttää teknologiaa, teknologian toimimattomuus sekä oppilaiden epätasa-arvoinen asema teknologian käyttäjinä. Opettajien mukaan teknologia vaikutti positiivisesti oppilaiden tuntiaktiivisuuteen, mutta sillä ei nähty olevan merkittävää vaikutusta oppilaiden koulumenestykseen. Teknologian käytön koettiin edistävän vuorovaikutusta opetuksessa, mikäli käytetty teknologia oli luonteeltaan interaktiivista.
Tulosten perusteella näyttää siltä, että opettajan rooli teknologian viisaana käyttäjänä on avainasemassa oppilaiden oppimisen edistämisessä. Opettajan tulisi hyödyntää teknologiaa ennen kaikkea oppimisen apuvälineenä ja pohtia kriittisesti, tuoko teknologia lisäarvoa opetukseen ja auttaako se oppimistavoitteen saavuttamisessa. Teknologia luo mahdollisuuksia käyttää entistä ajankohtaisempia, monipuolisempia ja havainnollisempia oppimateriaaleja. Teknologian avulla voi myös aktivoida oppilaita etsimään itse tietoa ja edistää heidän ongelmanratkaisutaitojaan. Opettajalla on kuitenkin tärkeä rooli sopivien opetusmetodien ja -materiaalien valinnassa sekä luokan organisoinnissa.