Missä ovat musiikkikasvatuksen tunteet? Tunnetaitojen harjoittelua peruskoulun musiikkikasvatuksessa.
Ellilä, Juho (2016-10-04)
Missä ovat musiikkikasvatuksen tunteet? Tunnetaitojen harjoittelua peruskoulun musiikkikasvatuksessa.
Ellilä, Juho
(04.10.2016)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli tutustua tunnetaitojen harjoitteluun peruskoulun musiikkikasvatuksessa alakoulun puolella. Samalla tutustuttiin oppilaiden ja opettajan aiheeseen liittyviin käsityksiin ja kokemuksiin. Tutkimuksen tarkoituksena oli mallintaa, miten ja miksi tunnetaitoja voisi harjoitella alakoulun musiikkikasvatuksessa. Tutkimuksen kohteena oli erään varsinaissuomalaisen alakoulun viidesluokka ja koulun musiikinopettaja.
Tutkimus toteutettiin osallistuvana tapaustutkimuksena, jossa tutkija oli aktiivisena osana tapausta, jota tutkittiin. Tutkimusta varten tutkija piti luokalle opetuskokeiluja, joissa tutustuttiin tunnetaitojen harjoitteluun musiikin avulla. Musiikkia kuunneltiin ja sitä improvisoitiin. Kuuntelun ja improvisaation aikana heränneistä tunteista, mielikuvista ja muistoista keskusteltiin. Keskustelua pyrittiin johdattelemaan kohti tunnetaitoja ja musiikin käyttöä tunteiden käsittelyssä.
Tutkimuksen tuloksina voidaan raportoida, että oppilaat pitivät tunnetaitojen harjoitteluun suunnatusta opetuskokeilusta. Erityisesti improvisaatio ja tunteiden musiikillinen ilmaisu oli oppilaille mielekästä. Musiikinopettaja kertoi oppilaiden pitäneen oppitunneista. Oppilaat ja opettaja pitivät tunnetaitojen harjoittelua tärkeänä. Tunnetaitoja voi opettajan mielestä harjoitella kaikkien oppiaineiden tunneilla.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että tunnetaitoja olisi hyvä harjoitella musiikintunneilla alakoulussa. Se voi olla mielekästä niin oppilaille kuin opettajillekin.
Tutkimus toteutettiin osallistuvana tapaustutkimuksena, jossa tutkija oli aktiivisena osana tapausta, jota tutkittiin. Tutkimusta varten tutkija piti luokalle opetuskokeiluja, joissa tutustuttiin tunnetaitojen harjoitteluun musiikin avulla. Musiikkia kuunneltiin ja sitä improvisoitiin. Kuuntelun ja improvisaation aikana heränneistä tunteista, mielikuvista ja muistoista keskusteltiin. Keskustelua pyrittiin johdattelemaan kohti tunnetaitoja ja musiikin käyttöä tunteiden käsittelyssä.
Tutkimuksen tuloksina voidaan raportoida, että oppilaat pitivät tunnetaitojen harjoitteluun suunnatusta opetuskokeilusta. Erityisesti improvisaatio ja tunteiden musiikillinen ilmaisu oli oppilaille mielekästä. Musiikinopettaja kertoi oppilaiden pitäneen oppitunneista. Oppilaat ja opettaja pitivät tunnetaitojen harjoittelua tärkeänä. Tunnetaitoja voi opettajan mielestä harjoitella kaikkien oppiaineiden tunneilla.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että tunnetaitoja olisi hyvä harjoitella musiikintunneilla alakoulussa. Se voi olla mielekästä niin oppilaille kuin opettajillekin.