MONINPELIT MATEMATIIKAN OPETUSPELEISSÄ
Collanus, Eva (2016-10-06)
MONINPELIT MATEMATIIKAN OPETUSPELEISSÄ
Collanus, Eva
(06.10.2016)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Suuri osa matematiikan opetuspeleistä on niin sanottuja pienpelejä, jotka rajoittavat peliympäristöä ja sen tutkimista. Tällöin ne perustuvat kilpailullisuuteen, jolloin pelaajan on koitettava voittaa tietokone, muut pelaajat tai itsensä. Toinen pelimuoto ovat niin sanotusti vapaasti tutkittavat pelit, jossa pelaaja voi vapaasti tutkia miljöötä ja mahdollisesti tehdä tehtäviä haluamassaan järjestyksessä.
Opetuspelien palautteenanto on hyvin tärkeää, mikä on huomioitu vaihtelevasti. Osassa peleistä on panostettu palautteeseen, jota annetaan sekä pelin aikana että sen jälkeen. Vapaasti tutkittavissa peleissä palautteenanto on moniulotteisempaa, mutta myös hyvin tärkeää: teot voivat vaikuttaa pelin luonteeseen myöhemminkin.
Pelien piirteiksi voidaan ajatella esimerkiksi mielikuvitus, tavoitteet ja säännöt, haasteet, uteliaisuus, aistivirikkeet sekä kontrollit. Rajallisilla peleillä saattaa olla paljonkin yhteisiä piirteitä verrattaessa vapaasti tutkittaviin peleihin. Pienmoninpelit myös usein korostavat kilpailullisuutta, kun taas vapaasti tutkittavvat pelit mahdollistavat sekä kilpailun että pelaajien yhteistyön. Ne myös antavat paremmat kommunikointi- ja vuorovaikutustavat, kuten chatin. Tässä tutkielmassa vertailuissa on käytetty pienpeleistä pelejä Bus Driver’s Math ja Grand Prix Multiplication, ja vapaasti tutkittavina pelinä on esitetty Minecraft.
Opetuspelien palautteenanto on hyvin tärkeää, mikä on huomioitu vaihtelevasti. Osassa peleistä on panostettu palautteeseen, jota annetaan sekä pelin aikana että sen jälkeen. Vapaasti tutkittavissa peleissä palautteenanto on moniulotteisempaa, mutta myös hyvin tärkeää: teot voivat vaikuttaa pelin luonteeseen myöhemminkin.
Pelien piirteiksi voidaan ajatella esimerkiksi mielikuvitus, tavoitteet ja säännöt, haasteet, uteliaisuus, aistivirikkeet sekä kontrollit. Rajallisilla peleillä saattaa olla paljonkin yhteisiä piirteitä verrattaessa vapaasti tutkittaviin peleihin. Pienmoninpelit myös usein korostavat kilpailullisuutta, kun taas vapaasti tutkittavvat pelit mahdollistavat sekä kilpailun että pelaajien yhteistyön. Ne myös antavat paremmat kommunikointi- ja vuorovaikutustavat, kuten chatin. Tässä tutkielmassa vertailuissa on käytetty pienpeleistä pelejä Bus Driver’s Math ja Grand Prix Multiplication, ja vapaasti tutkittavina pelinä on esitetty Minecraft.