Millaisia taitoja tulevaisuudessa tarvitaan ja miten niitä tulisi perusopetuksessa opettaa?
Kuurila, Eveliina; Lonka, Anni (2016-10-18)
Millaisia taitoja tulevaisuudessa tarvitaan ja miten niitä tulisi perusopetuksessa opettaa?
Kuurila, Eveliina
Lonka, Anni
(18.10.2016)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tulevaisuutta on mahdotonta ennustaa, mutta perusopetuksen tehtävä on tästä huolimatta valmistaa oppilaita tulevaan. Jatkuvasti muuttuvassa maailmassa esimerkiksi digitalisaatio ja muutokset työelämässä asettavat koulutukselle vaatimuksen tarjota oppilaille sellaisia tietoja ja taitoja, joita tarvitaan tulevaisuuden yhteiskunnassa – tulevaisuuden taitoja. Tässä tutkimuksessa pyritään selvittämään, mitä taitoja kouluissa tulisi nyt lapsille opettaa, jotta heillä olisi valmiuksia toimia aktiivisina yhteiskunnan jäseninä tulevaisuudessa. Vaikka tulevaisuuden taidot on käsitteenä melko uusi, löytyy sen taustalta runsaasti aiemmasta, pääasiassa kansainvälisestä, tutkimuksesta tuttuja metodeja ja käsitteitä. Tutkimuksen aineistona ovat kolme kansainvälistä tulevaisuuden taitojen määritelmää, vuonna 2016 voimaan astuvan Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden yleinen osa sekä 23 monialaista, tutkivaa oppimista edustavaa oppimiskokonaisuutta. Kolmea eri tulevaisuuden taitojen määritelmää analysoimalla pyritään luomaan tähän tutkimukseen mahdollisimman kattava kuva siitä, millaisia taitoja tulevaisuudessa tarvitaan. Opetussuunnitelma-analyysin avulla tarkastellaan, miten tulevaisuuden taidot tulevat esiin uudessa opetussuunnitelmassa. Oppimiskokonaisuuksia analysoimalla selvitetään, miten tulevaisuuden taitoja voidaan harjoitella. Tuloksista ilmenee, ettei opetussuunnitelma juuri sisällä suoria mainintoja tulevaisuudesta eivätkä tulevaisuuden taidot nouse esiin selkeästi, vaikkakin niiden sisältöjä on löydettävissä runsaasti. Analysoidut oppimiskokonaisuudet sisältävät paljon tulevaisuuden taitojen oppimista edistäviä piirteitä, minkä vuoksi niiden voidaan sanoa toimivan hyvinä esimerkkeinä siitä, miten tulevaisuuden taitojen harjoittelua voidaan opetuksessa edistää.