Kilpailuedun lähteet Suomen hotellien välisessä kilpailussa – Case: hotellialalla toimiva yritys
Ollonqvist, Niina (2016-10-19)
Kilpailuedun lähteet Suomen hotellien välisessä kilpailussa – Case: hotellialalla toimiva yritys
Ollonqvist, Niina
(19.10.2016)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto. Turun kauppakorkeakoulu
Kuvaus
siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Matkailuala on Suomessa iso työllistäjä ja matkailualan osuudella Suomen bruttokansantuotteesta on vaikutusta, joten aihetta tutkimalla voidaan parantaa alan toimintaa ja näin osaltaan viedä Suomen taloutta paremmalle kasvu-uralle. Tieteellisen tutkimuksen vähäisyyden johdosta, aihetta onkin syytä tutkia. Hotellialalla toimiviin yrityksiin liittyy samat perusedellytykset toiminnan harjoittamiseen kuin muillekin yrityksille. Yritysten kilpailukyky on yritykselle tärkeää, ja sen avulla yrityksellä on mahdollista saavuttaa kilpailuetua, jolla erottautua kilpailijoistaan, ja jonka turvin yrityksillä on mahdollista harjoittaa pitkäaikaista yritystoimintaa. Kilpailuetu auttaa yrityksiä selviytymään ja pärjäämään markkinoilla huonoinakin aikoina; siksi yritysten on tärkeää tunnistaa ja ymmärtää omat kilpailuetunsa. Tämä tutkielma keskittyykin tutkimaan, mistä hotellien kilpailuedut syntyvät ja mitkä tekijät erottavat alan toimijat kilpailijoistaan.
Tutkimus on tehty yhteistyössä hotellialalla toimivan yrityksen kanssa, jonka näkemyksiin hotellialan kilpailuedut perustuvat. Lisäksi matkailualaa ja siten hotellialan analysointiin on käytetty tilastokeskukselta saatua avointa aineistoa. Tämän tutkimuksen valossa hotellialalla vallitsee Suomessa yleisellä tasolla monopolistinen kilpailu. Tärkeimmät hotellialalla vallitsevat voimat – joista voidaan ammentaa kilpailuedun lähteitä – ovat toimialalla vallitseva kilpailu, asiakkaiden vaikutusvalta yritykseen sekä korvaavat tuotteet. Lisäksi tärkeimmät hotellialan kilpailuedun lähteet ovat BSC-tulosjohtamiskulttuuri sekä yrityksen yleinen kulttuuri, sijainti ja yrityksen hallussa oleva informaatio.
Tutkimuksen perusteella tärkeimmäksi kilpailueduksi hotellialalla nousee case-yrityksen hallussa oleva informaatio. Sitä on vaikea muiden kopioida ja saavuttaa yhtä mittavaa etua – differoivaa kilpailuetua. Tämä nousee kilpailuetuna tulevaisuudessa entistä enemmän esille, kun yksilöllisen kilpailun merkitys kasvaa ja tarvitaan entistä enemmän tietoa kuluttajien preferensseistä, jotta voidaan mahdollisimman täydellisesti tyydyttää kuluttajien tarpeet.
Tutkimus on tehty yhteistyössä hotellialalla toimivan yrityksen kanssa, jonka näkemyksiin hotellialan kilpailuedut perustuvat. Lisäksi matkailualaa ja siten hotellialan analysointiin on käytetty tilastokeskukselta saatua avointa aineistoa. Tämän tutkimuksen valossa hotellialalla vallitsee Suomessa yleisellä tasolla monopolistinen kilpailu. Tärkeimmät hotellialalla vallitsevat voimat – joista voidaan ammentaa kilpailuedun lähteitä – ovat toimialalla vallitseva kilpailu, asiakkaiden vaikutusvalta yritykseen sekä korvaavat tuotteet. Lisäksi tärkeimmät hotellialan kilpailuedun lähteet ovat BSC-tulosjohtamiskulttuuri sekä yrityksen yleinen kulttuuri, sijainti ja yrityksen hallussa oleva informaatio.
Tutkimuksen perusteella tärkeimmäksi kilpailueduksi hotellialalla nousee case-yrityksen hallussa oleva informaatio. Sitä on vaikea muiden kopioida ja saavuttaa yhtä mittavaa etua – differoivaa kilpailuetua. Tämä nousee kilpailuetuna tulevaisuudessa entistä enemmän esille, kun yksilöllisen kilpailun merkitys kasvaa ja tarvitaan entistä enemmän tietoa kuluttajien preferensseistä, jotta voidaan mahdollisimman täydellisesti tyydyttää kuluttajien tarpeet.