Kuvasta englanninkieliseksi tekstiksi. Kuudesluokkalaisten kirjoitustaidon tason määrittelyä
Ojala, Maija (2016-10-20)
Kuvasta englanninkieliseksi tekstiksi. Kuudesluokkalaisten kirjoitustaidon tason määrittelyä
Ojala, Maija
(20.10.2016)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli määritellä, millä tasolla kuudesluokkalaisten
oppilaiden englannin kielen kirjoitustaidot ovat ja vastaako taso Perusopetuksen
opetussuunnitelman perusteissa (2014) määriteltyä hyvän osaamisen tasoa kuudennen
luokan oppimäärän päättyessä. Tutkimuksessa selvitettiin myös, mille tasolle tyttöjen ja
poikien kirjoittamat tekstit sijoittuvat ja onko niiden jakautumisessa havaittavissa
merkittäviä eroja. Lisäksi tutkittiin, löytyykö taidokkaiden kirjoittajien taustalta
mahdollisia englannin kielen kehitykseen vaikuttaneita tekijöitä.
Tutkimusotos koostuu 113 kuudesluokkalaisesta oppilaasta, jotka opiskelevat englantia
vieraana kielenä. Heistä 60 on tyttöjä ja 53 poikia. Tutkimukseen osallistuvien
oppilaiden tehtävänä oli kirjoittaa piirroskuvan pohjalta englanninkielinen teksti.
Piirroskuvassa on viisihenkinen perhe ja heidän lemmikkikaninsa. Heidän ympärilleen
on kirjoitettu perheenjäsenistä kertovia, suomenkielisiä lauseita, joita tehtävänannossa
kehotetaan käyttämään osana tekstiä. Lisäksi oppilaat täyttivät tehtävänannon tueksi
laaditun itsearviointilomakkeen, jossa he reflektoivat kirjoitusprosessiaan ja kertoivat
vapaa-ajan kielenkäyttötottumuksistaan ja kielellisestä taustastaan. Tutkimusaineiston
analysointi toteutettiin pääosin laadullisesti, mutta tämän lisäksi tekstejä tutkittiin myös
määrällisesti. Aineistotekstien taitotason luokittelu perustuu Opetushallituksen laatiman
Kielitaidon tasojen kuvausasteikon (www-lähde) määritelmiin vieraskielisen kirjallisen
tuottamisen taidosta. Luokittelun tueksi tekstien sisällönanalyysissä nostettiin esiin
piirteitä, joka kertovat tekstin laadusta ja kirjoittajan kielellisestä osaamisesta.
Tutkimustulokset osoittavat, että oppilaiden vieraan kielen kirjallisen tuottamisen taito
on keskimäärin erittäin hyvä. Valtaosa teksteistä yltää Perusopetuksen
opetussuunnitelman perusteissa määritellylle hyvän osaamisen tasolle tai sen yli. Tytöt
tuottavat laadukkaita tekstejä poikia useammin, mutta poikien tuottamat tekstit ovat
keskimäärin huomattavasti korkeatasoisempia kuin tyttöjen tekstit. Tulokset osoittavat
myös, että lahjakkaat kirjoittajat pitävät vieraan kielen taitoa tärkeänä ja he käyttävät
kieltä vapaa-ajallaan. Puolet heistä kertovat, että heillä on aikaisempi kokemus
englanninkielisestä kasvuympäristöstä. Suurin osa tutkimukseen osallistuneista
taidokkaista kirjoittajista osallistuu englantipainotteiseen opetukseen.
Englantipainotteisella opetuksella on siis ollut positiivinen vaikutus oppilaiden
kirjoitustaitoihin, mutta myös muilla luokilla oli taitavia englanninkielisen tekstin
kirjoittajia. Tärkeimmiksi kielitaitoa edistäviksi seikoiksi osoittautuivatkin oppilaiden
innostus kielen opiskeluun ja kielitaidon arvostus.
oppilaiden englannin kielen kirjoitustaidot ovat ja vastaako taso Perusopetuksen
opetussuunnitelman perusteissa (2014) määriteltyä hyvän osaamisen tasoa kuudennen
luokan oppimäärän päättyessä. Tutkimuksessa selvitettiin myös, mille tasolle tyttöjen ja
poikien kirjoittamat tekstit sijoittuvat ja onko niiden jakautumisessa havaittavissa
merkittäviä eroja. Lisäksi tutkittiin, löytyykö taidokkaiden kirjoittajien taustalta
mahdollisia englannin kielen kehitykseen vaikuttaneita tekijöitä.
Tutkimusotos koostuu 113 kuudesluokkalaisesta oppilaasta, jotka opiskelevat englantia
vieraana kielenä. Heistä 60 on tyttöjä ja 53 poikia. Tutkimukseen osallistuvien
oppilaiden tehtävänä oli kirjoittaa piirroskuvan pohjalta englanninkielinen teksti.
Piirroskuvassa on viisihenkinen perhe ja heidän lemmikkikaninsa. Heidän ympärilleen
on kirjoitettu perheenjäsenistä kertovia, suomenkielisiä lauseita, joita tehtävänannossa
kehotetaan käyttämään osana tekstiä. Lisäksi oppilaat täyttivät tehtävänannon tueksi
laaditun itsearviointilomakkeen, jossa he reflektoivat kirjoitusprosessiaan ja kertoivat
vapaa-ajan kielenkäyttötottumuksistaan ja kielellisestä taustastaan. Tutkimusaineiston
analysointi toteutettiin pääosin laadullisesti, mutta tämän lisäksi tekstejä tutkittiin myös
määrällisesti. Aineistotekstien taitotason luokittelu perustuu Opetushallituksen laatiman
Kielitaidon tasojen kuvausasteikon (www-lähde) määritelmiin vieraskielisen kirjallisen
tuottamisen taidosta. Luokittelun tueksi tekstien sisällönanalyysissä nostettiin esiin
piirteitä, joka kertovat tekstin laadusta ja kirjoittajan kielellisestä osaamisesta.
Tutkimustulokset osoittavat, että oppilaiden vieraan kielen kirjallisen tuottamisen taito
on keskimäärin erittäin hyvä. Valtaosa teksteistä yltää Perusopetuksen
opetussuunnitelman perusteissa määritellylle hyvän osaamisen tasolle tai sen yli. Tytöt
tuottavat laadukkaita tekstejä poikia useammin, mutta poikien tuottamat tekstit ovat
keskimäärin huomattavasti korkeatasoisempia kuin tyttöjen tekstit. Tulokset osoittavat
myös, että lahjakkaat kirjoittajat pitävät vieraan kielen taitoa tärkeänä ja he käyttävät
kieltä vapaa-ajallaan. Puolet heistä kertovat, että heillä on aikaisempi kokemus
englanninkielisestä kasvuympäristöstä. Suurin osa tutkimukseen osallistuneista
taidokkaista kirjoittajista osallistuu englantipainotteiseen opetukseen.
Englantipainotteisella opetuksella on siis ollut positiivinen vaikutus oppilaiden
kirjoitustaitoihin, mutta myös muilla luokilla oli taitavia englanninkielisen tekstin
kirjoittajia. Tärkeimmiksi kielitaitoa edistäviksi seikoiksi osoittautuivatkin oppilaiden
innostus kielen opiskeluun ja kielitaidon arvostus.