Kouluhyvinvointi kuudesluokkalaisten eläytymistarinoissa
Saarinen, Essi (2016-10-25)
Kouluhyvinvointi kuudesluokkalaisten eläytymistarinoissa
Saarinen, Essi
(25.10.2016)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tässä työssä tutkittiin kouluhyvinvointia tukevia ja edistäviä sekä heikentäviä tekijöitä kuudesluokkalaisten oppilaiden näkökulmasta. Tutkimus perustuu oppilaiden omiin näkemyksiin, kokemuksiin ja tulkintoihin, sillä oppilaat ovat asiantuntijoita siinä, miten he itse kokevat hyvin- ja pahoinvoinnin koulussa. Tutkimuksen tavoitteena oli antaa ääni oppilaille lähestymällä kouluhyvinvointia heidän tulkintojensa ja näkemystensä kautta. Eläytymistarinamenetelmää käyttäen tutkimuksessa pyrittiin houkuttelemaan oppilaat antamaan itse merkityksiä hyvinvoinnille koulussa, määrittelemään ja liittämään sen heidän omiin käytössä oleviin käsitteisiin, ilmiöihin, tekijöihin, kokemuksiin ja tulkintoihin.
Tutkimuksen aineisto on kerätty eläytymismenetelmällä 53 kuudesluokkalaiselta kahdessa varsinaissuomalaisessa koulussa. Oppilaiden kirjoittamia eläytymistarinoita analysoitiin aineistolähtöisesti, sekä myöhemmin aineiston ja teorian vuoropuheluna, pyrkien saamaan selville oppilaiden näkökulmasta merkittävät kouluhyvinvointia tukevat ja edistävät sekä heikentävät tekijät.
Tutkimuksessa saatiin tällä tavoin selville yhdeksän koulunhyvinvointiin vaikuttavaa teemaa: kaverisuhteet, opiskelu ja opetus, ilmapiiri, opettaja, kouluntilat, koti ja muu ympäröivä maailma, kouluruokailu ja muut palvelut, turvallisuus sekä terveydentila. Kuudesluokkalaisten oppilaiden näkemyksissä hyvinvointi koulussa liittyi ensisijaisesti kaveri- ja vertaissuhteisiin. Kuudesluokkalaiset liittivät hyvinvointiin ja pahoinvointiin koulussa pääosin samoja tekijöitä. Hyvinvointiin myönteisesti vaikuttavien tekijöiden puute tai niiden vastakohtaistentekijöiden olemassaolon koettiin aiheuttavan pahoinvointia.
Huomioimalla oppilaiden esille tuomat hyvinvointiin vaikuttavat tekijät on mahdollista kehittää koulua entistä paremmin oppilaiden hyvinvointia tukevaksi ja edistäväksi. Tutkielman tuottamaa tietoa voidaan hyödyntää koulun toimintakulttuurin sekä opetuksen suunnittelussa, järjestämisessä ja kehittämisessä.
Tutkimuksen aineisto on kerätty eläytymismenetelmällä 53 kuudesluokkalaiselta kahdessa varsinaissuomalaisessa koulussa. Oppilaiden kirjoittamia eläytymistarinoita analysoitiin aineistolähtöisesti, sekä myöhemmin aineiston ja teorian vuoropuheluna, pyrkien saamaan selville oppilaiden näkökulmasta merkittävät kouluhyvinvointia tukevat ja edistävät sekä heikentävät tekijät.
Tutkimuksessa saatiin tällä tavoin selville yhdeksän koulunhyvinvointiin vaikuttavaa teemaa: kaverisuhteet, opiskelu ja opetus, ilmapiiri, opettaja, kouluntilat, koti ja muu ympäröivä maailma, kouluruokailu ja muut palvelut, turvallisuus sekä terveydentila. Kuudesluokkalaisten oppilaiden näkemyksissä hyvinvointi koulussa liittyi ensisijaisesti kaveri- ja vertaissuhteisiin. Kuudesluokkalaiset liittivät hyvinvointiin ja pahoinvointiin koulussa pääosin samoja tekijöitä. Hyvinvointiin myönteisesti vaikuttavien tekijöiden puute tai niiden vastakohtaistentekijöiden olemassaolon koettiin aiheuttavan pahoinvointia.
Huomioimalla oppilaiden esille tuomat hyvinvointiin vaikuttavat tekijät on mahdollista kehittää koulua entistä paremmin oppilaiden hyvinvointia tukevaksi ja edistäväksi. Tutkielman tuottamaa tietoa voidaan hyödyntää koulun toimintakulttuurin sekä opetuksen suunnittelussa, järjestämisessä ja kehittämisessä.