Wellness-tuotteen viraalimarkkinointi sosiaalisessa mediassa: esimerkkinä BlueStop-silmälasilinssit.
Halttunen-Välimaa, Sanna (2016-11-02)
Wellness-tuotteen viraalimarkkinointi sosiaalisessa mediassa: esimerkkinä BlueStop-silmälasilinssit.
Halttunen-Välimaa, Sanna
(02.11.2016)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto. Turun kauppakorkeakoulu
Kuvaus
siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Kommunikointitavat ja informaation kuluttaminen ovat muuttuneet online-aikakauden myötä. Tänä päivänä tietoa haetaan ja jaetaan sosiaalisessa mediassa. Tämä on tarkoittanut muutoksia myös markkinoinnin kentässä perinteisen word-of-mouth-viestinnän siirtyessä verkkoon. Viraalimarkkinoinnissa WOM-viestinnän hyödyt yhdistetään teknologian tuomiin mahdollisuuksiin, kuten äärimmäiseen nopeuteen ja suurien joukkojen tavoittamiseen. Toinen nykypäivän kulutuskäyttäytymistä muovaava trendi on wellness, jolla tarkoitetaan yksilön halua ja vastuuta vaikuttaa omaan kokonaisvaltaiseen hyvinvointiinsa ja terveyteensä proaktiivisesti. Tämä ilmenee yhä kasvavana kiinnostuksena wellness-tuotteisiin ja -palveluihin.
Tässä tutkimuksessa selvitettiin sitä, miten wellness-tuotetta voidaan viraalimarkkinoida sosiaalisessa mediassa. Tutkimuskysymykseen haettiin vastausta seuraavien alakysymysten avulla: mitkä tekijät edistävät viraalisuutta ja millaisia keinoja viraalimarkkinoinnissa voidaan käyttää sosiaalisessa mediassa, mitä wellness-tuotteen markkinoinnissa tulee huomioida sekä miten viraalimarkkinointia voi hyödyntää Piilosetin BlueStop-silmälasilinssien markkinoinnissa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena sekä tutustumalla aiheeseen liittyvään teoriakirjallisuuteen. Empiirinen aineisto kerättiin syksyn 2015 ja kevään 2016 aikana neljällä ryhmähaastattelulla, joihin osallistui yhteensä 18 eri ikäistä kuluttajaa. Kevään haastateltavat täyttivät myös taustatietolomakkeen ja lisäksi haastateltiin toimeksiantajayrityksen edustajia yrityksen toimintaan ja tavoitteisiin liittyen.
Viestien viraalisuutta edistävät viihdyttävä tai hauska, hyödyllinen, informatiivinen, tunteita aiheuttava, uniikki ja yllättävä sisältö sekä sisällön henkilökohtaisuus. Viraalimarkkinointia voidaan tehdä monin eri keinoin ja työkaluin, mutta myös oikea aika ja paikka vaikuttavat. Wellness-tuotteen markkinoinnissa ensisijaista on tuotteen hyötyjen esiintuominen ja markkinoinnin kohdentaminen omasta hyvinvoinnistaan proaktiivisesti kiinnostuneille kuluttajille. Wellness-tuotteiden kiinnostavuutta voidaan kasvattaa elämyksellisyydellä tai erottautumisella muista tuotteista, ja toimialalla onkin vielä paljon mahdollisuuksia yhdistää erilaisia aloja ja toimintoja ennakkoluulottomasti. Edellä mainitut seikat ovat tärkeitä huomioida myös viraalimarkkinoitaessa BlueStop-linssejä, joilla voidaan sanoa olevan erinomaista potentiaalia wellness-markkinoilla. Sisältömarkkinointi tarjoaa hyvän näkökulman asiakkaita kiinnostavan, hyödyttävän ja sitouttavan sisällön toteuttamisessa. Kaiken kaikkiaan voidaan todeta, että viraalimarkkinointi sosiaalisessa mediassa on erinomainen apu wellness-tuotteiden markkinointiin ja tuotteiden tunnettuuden parantamiseen.
Tässä tutkimuksessa selvitettiin sitä, miten wellness-tuotetta voidaan viraalimarkkinoida sosiaalisessa mediassa. Tutkimuskysymykseen haettiin vastausta seuraavien alakysymysten avulla: mitkä tekijät edistävät viraalisuutta ja millaisia keinoja viraalimarkkinoinnissa voidaan käyttää sosiaalisessa mediassa, mitä wellness-tuotteen markkinoinnissa tulee huomioida sekä miten viraalimarkkinointia voi hyödyntää Piilosetin BlueStop-silmälasilinssien markkinoinnissa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena sekä tutustumalla aiheeseen liittyvään teoriakirjallisuuteen. Empiirinen aineisto kerättiin syksyn 2015 ja kevään 2016 aikana neljällä ryhmähaastattelulla, joihin osallistui yhteensä 18 eri ikäistä kuluttajaa. Kevään haastateltavat täyttivät myös taustatietolomakkeen ja lisäksi haastateltiin toimeksiantajayrityksen edustajia yrityksen toimintaan ja tavoitteisiin liittyen.
Viestien viraalisuutta edistävät viihdyttävä tai hauska, hyödyllinen, informatiivinen, tunteita aiheuttava, uniikki ja yllättävä sisältö sekä sisällön henkilökohtaisuus. Viraalimarkkinointia voidaan tehdä monin eri keinoin ja työkaluin, mutta myös oikea aika ja paikka vaikuttavat. Wellness-tuotteen markkinoinnissa ensisijaista on tuotteen hyötyjen esiintuominen ja markkinoinnin kohdentaminen omasta hyvinvoinnistaan proaktiivisesti kiinnostuneille kuluttajille. Wellness-tuotteiden kiinnostavuutta voidaan kasvattaa elämyksellisyydellä tai erottautumisella muista tuotteista, ja toimialalla onkin vielä paljon mahdollisuuksia yhdistää erilaisia aloja ja toimintoja ennakkoluulottomasti. Edellä mainitut seikat ovat tärkeitä huomioida myös viraalimarkkinoitaessa BlueStop-linssejä, joilla voidaan sanoa olevan erinomaista potentiaalia wellness-markkinoilla. Sisältömarkkinointi tarjoaa hyvän näkökulman asiakkaita kiinnostavan, hyödyttävän ja sitouttavan sisällön toteuttamisessa. Kaiken kaikkiaan voidaan todeta, että viraalimarkkinointi sosiaalisessa mediassa on erinomainen apu wellness-tuotteiden markkinointiin ja tuotteiden tunnettuuden parantamiseen.