Tietokoneen käyttö, digitaalinen lukutaito ja sukupuolten väliset erot
Kivinen, Antero (2016-11-15)
Tietokoneen käyttö, digitaalinen lukutaito ja sukupuolten väliset erot
Kivinen, Antero
(15.11.2016)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tutkimuskysymys on: Miksi sukupuolten välillä erot perinteisessä lukemisessa ovat suurempia kuin digitaalisessa lukemisessa? Ensimmäinen hypoteesi on, että pojat alisuorittavat perinteisen lukemisen testeissä. Digitaalisten materiaalien lukeminen voi edesauttaa osaa pojista. Pojat käyttävät aktiivisemmin ja monipuolisemmin tietokoneita ja hyötyvät siitä. Toinen hypoteesi on, että tytöt alisuorittavat digitaalisen lukemisen testissä, sillä osa tytöistä pärjää huonommin testin ollessa digitaalisena kuin paperisena. Hypoteeseista ensimmäinen sai tukea tämän tutkimuksen analyyseistä, sen sijaan toinen hypoteesi ei saanut tukea.
Tutkimuksen aineistona on Turun yliopiston koulutussosiologian tutkimuksen vuonna 2012 toteuttaman digitaalisen lukemistestin tulokset ja ennen testiä oppilaille teetetty lisäkysely, jolla kartoitettiin oppilaiden lukuintensiteettiä ja tietokoneen käyttötapoja. Digitaalisen lukemisen testit toteutettiin 15-vuotiaille oppilaille seitsemässä koulussa Varsinais-Suomen alueella.
Tutkimusmenetelmät ovat regressioanalyysi monitasomallissa ja faktorianalyysi. Faktorianalyysilla muodostin luku- ja tietokoneenkäyttötapojen pohjalta sukupuolten mukaiset lukuprofiilit sekä neljä erilaista tietokoneen käyttöprofiilia, viihtyjä, hyötyjä, pelaaja sekä television katselija.
Keskeisinä tuloksina on, että sukupuolien välistä eroa testipisteissä voidaan selittää vapaa-ajalla tapahtuvalla perinteisellä lukemisella. Tietokoneen käyttö vaikuttaa positiivisesti testituloksiin erityistesti heikoilla lukijoilla. Digitaalisen lukemisen tuloksiin vaikuttavat suhtautumistavat, asennoituminen ja motivaatio tietokoneen käyttöä kohtaan sekä uskomukset omista tietokoneen käyttötavoista. Perinteisesti tyttöjä on pidetty parempina lukijoina, mutta digitaalisia tekstejä luettaessa pojat menestyvät vähintään hyvin kuin tytöt.
Tutkimuksen aineistona on Turun yliopiston koulutussosiologian tutkimuksen vuonna 2012 toteuttaman digitaalisen lukemistestin tulokset ja ennen testiä oppilaille teetetty lisäkysely, jolla kartoitettiin oppilaiden lukuintensiteettiä ja tietokoneen käyttötapoja. Digitaalisen lukemisen testit toteutettiin 15-vuotiaille oppilaille seitsemässä koulussa Varsinais-Suomen alueella.
Tutkimusmenetelmät ovat regressioanalyysi monitasomallissa ja faktorianalyysi. Faktorianalyysilla muodostin luku- ja tietokoneenkäyttötapojen pohjalta sukupuolten mukaiset lukuprofiilit sekä neljä erilaista tietokoneen käyttöprofiilia, viihtyjä, hyötyjä, pelaaja sekä television katselija.
Keskeisinä tuloksina on, että sukupuolien välistä eroa testipisteissä voidaan selittää vapaa-ajalla tapahtuvalla perinteisellä lukemisella. Tietokoneen käyttö vaikuttaa positiivisesti testituloksiin erityistesti heikoilla lukijoilla. Digitaalisen lukemisen tuloksiin vaikuttavat suhtautumistavat, asennoituminen ja motivaatio tietokoneen käyttöä kohtaan sekä uskomukset omista tietokoneen käyttötavoista. Perinteisesti tyttöjä on pidetty parempina lukijoina, mutta digitaalisia tekstejä luettaessa pojat menestyvät vähintään hyvin kuin tytöt.