Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Steam Greenlight as a publishing platform for game startups – Case: Four Finnish game startups

Jaakkola, Matias (2016-11-30)

Steam Greenlight as a publishing platform for game startups – Case: Four Finnish game startups

Jaakkola, Matias
(30.11.2016)

Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.

Turun yliopisto. Turun kauppakorkeakoulu
Näytä kaikki kuvailutiedot

Kuvaus

siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Out of today’s computer games, nearly all are distributed via digital distribution platforms. In the digital games distribution platform market, Valve Corporation’s Steam is by far the most popular. This master’s thesis focuses on game startups utilizing Steam Greenlight, a detached platform on Steam. Greenlight is specifically created to validate independent (indie) games for Steam publishing. The research question is: Which attributes affect the success of a Steam distributed game made by the case game startups?

Digital distribution of games is enabled by the Internet. When it comes to digital distribution of games, the value chain of the process has to be redefined. Besides the distribution process, other features and functions are included in digital distribution as well. One of the most essential features is Digital Rights Management (DRM). Digital games distribution platforms have much resemblance with the Software-as-a-Service (SaaS) model. The thesis reviews the essential features of the largest digital distribution platform of games, Steam, and the main focus is in the Greenlight platform. Other game distribution platforms are taken into account as well.

The majority of today’s startups utilize two-sided markets, such as Facebook or Google. There has been something which can be assessed as a startup phenomena throughout the 2010’s in Finland. The Finnish gaming industry has had a crucial impact on the phenomena. Startup building is not easy and has several key challenges and dilemmas, which are discussed. The solutions for the challenges and dilemmas are covered also. When it comes to game startups and Greenlight, the gamers motivations for play and virality have a particular impact.

Four Finnish game startups were interviewed for the research. All of the case companies had their games published in Greenlight and gotten them through the validation process. The main findings of the qualitative research include seven separate challenges and solutions considering Greenlight from a startup’s perspective. Especially the solutions form the final core of the research question’s answer. The solutions were: assign a manager for the Greenlight process, start virality as soon as possible, centralize the game’s community, acquire feedback from industry professionals and closed testings, focus on the Greenlight landing page, pursue Youtube and traditional media coverage, and plan in advance for getting greenlit. An essential finding is also that Greenlight has changed from a validation feature more towards a platform in which the initial game community is gathered.
 
Tietokonepelien myynti sekä jakelu ovat siirtyneet lähes kokonaan digitaalisille jakelualustoille. Nykyisistä digitaalisten tietokonepelien jakelualustoista ylivoimaisesti suosituin on Valve Corporationin kehittämä Steam. Tämä pro gradu –tutkielma keskittyy suomalaisten pelistartuppien toimintaan Steamin Greenlight –palvelussa. Greenlight on Steamin yhteydessä toimiva erillinen julkaisualusta riippumattomien (indie) pelien validointia varten. Tutkimuskysymyksenä on selvittää, mitkä ominaisuudet vaikuttavat tutkittujen pelistartuppien Steamissa julkaistujen pelien menestykseen.

Pelien digitaalinen jakelu perustuu Internetin välityksellä tapahtuvaan toimintaan. Pelien digitaalisesta jakelusta puhuttaessa jakelun arvoketju on määriteltävä uudelleen. Jakelualustojen toimintaan kuuluu itse jakelun lisäksi myös useita muita toimintoja, joista yksi olennaisimmista on digitaalisten käyttöoikeuksien hallinta. Pelien digitaaliset jakelualustat muistuttavat niin toiminnoiltaan kuin kuluttajakäyttäytymiseltäänkin Software-as-a-Service (SaaS) –mallia. Tutkielma läpikäy suurimman digitaalisten pelien jakelualustan Steamin, sekä erityisesti Greenlightin, keskeisiä toimintoja. Myös muita pelien jakelualustoja on otettu huomioon.

Suurin osa nykypäivän startupeista toimii kaksisuuntaisilla markkinoilla, kuten Facebookissa tai Googlessa. Suomen voidaan sanoa elävän 2010-luvulla jonkinlaista startup-huumaa, jonka luomisessa peliteollisuudella on ollut erityinen osuus. Startupin rakennusprosessin useita haasteita ja dilemmoja, sekä niiden ratkaisuja käydään läpi. Pelistartupeista ja Greenlightista puhuttaessa etenkin pelaajan motivoiminen ja viraalimainonta ovat erityistarkastelussa.

Tutkielmaa varten haastateltiin neljää Greenlightissa peliään julkaissutta ja palvelusta läpi päässyttä suomalaista pelistartuppia. Kvalitatiivisellä tutkimuksella saadun tiedon ytimessä ovat seitsemän Greenlightissa julkaisemiseen liittyvää haastetta sekä ratkaisua. Saaduista tutkimustuloksista etenkin ratkaisut vastaavat loppukädessä tutkimuskysymykseen. Ratkaisuihin kuuluvat Greenlight-julkaisun hoitoa johtavan esimiehen nimitys, viraalimainonnan aikainen aloittaminen, peliyhteisön keskittäminen, palautteen hankinta alan ammattilaisilta ja suljetuista testauksista, Greenlight-sivuun keskittyminen, Youtube- ja perinteisen median näkyvyyden tavoittelu, sekä suunnittelu Greenlightista läpipääsyä varten. Olennaisena löydöksenä voidaan pitää Greenlightin roolin muuttumista pelejä validoivasta toimijasta peliyhteisön keräämistä varten toimivaksi alustaksi.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä) [6013]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste