Itsensä brändääminen työmarkkinoilla. – Miten tulla huomatuksi kovan kilpailun keskellä?
Ketola, Matias (2016-12-13)
Itsensä brändääminen työmarkkinoilla. – Miten tulla huomatuksi kovan kilpailun keskellä?
Ketola, Matias
(13.12.2016)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto. Turun kauppakorkeakoulu
Kuvaus
siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Globalisaatio ja digitalisoituminen ovat koko maailmaa koskevia megatrendejä, jotka muokkaavat työelämää nopeammin kuin koskaan ennen, myös meillä Suomessa. Vaikeissa taloudellisissa tilanteissa kyky tuoda itseään esille ja erottua muista korostuvat, kun tavoitteena on löytää uusia mahdollisuuksia työmarkkinoilta kovan kilpailun keskellä. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selittää, mitä itsensä brändääminen ilmiönä tarkoittaa ja, miten itsensä brändäämistä voidaan hyödyntää työllistymisessä sekä uusien mahdollisuuksien saavuttamisessa. Tutkimuksen aihe valikoitui käytännön kokemuksien ja siihen liittyen ajankohtaisten havaintojen kautta, yhdistettynä empiirisen aineistoon ja tieteelliseen kontekstiin.
Tutkielma on kvalitatiivinen tutkimus, jossa pyrittiin selvittämään vastauksia seuraaviin tutkimuskysymyksiin: Mitä itsensä brändääminen ilmiönä tarkoittaa? Miten jokainen meistä voi luoda itselleen vahvan brändin? Onko itsensä brändäämisellä yhteys työmarkkinoilla menestymiseen? Tutkimus on suoritettu toimeksiantona rekrytointia tekevälle yhtiölle nimeltä Yrityspalvelu Voima Oy. Tutkimusmenetelmänä on hyödynnetty puolistruktuoituja haastatteluja, jotka ovat suoritettu yhteistyössä toimeksiantajayrityksen toimihenkilöiden kanssa.
Tutkimuksen tuloksissa aiheen ajankohtaisuus ja siihen liittyvien haasteiden tunnistaminen sekä ymmärtäminen nousivat tärkeään rooliin. Myös yksilön brändin tiivis yhteys omaan ympäristöön nousi yhdeksi oleelliseksi havainnoksi. Yksi tutkimuksen tärkeimmistä johtopäätöksistä oli, että itsensä brändämisellä voidaan todeta olevan yhteys työmarkkinoilla menestymiseen. Tutkimus vahvistaa haastateltavien kokemuksien sekä kirjallisuuden tarjoamia havaintoja käsiteltävästä ilmiöstä.
Jokaisella meistä on oma brändi, jonka sisältö koostuu yksilön henkilökohtaisista ominaisuuksista. Itsensä brädäämisessä on kuitenkin tunnistettavissa selkeä prosessi, jonka avulla jokainen meistä voi tietoisesti tehdä itsestään mieleenpainuvan ensivaikutelman. Omien vahvuuksien tunnistaminen ja niiden oikein rakennettu viestiminen yhdistettynä ympäristön odotuksiin parantavat mahdollisuuksia menestyä työmarkkinoilla.
Tutkielma on kvalitatiivinen tutkimus, jossa pyrittiin selvittämään vastauksia seuraaviin tutkimuskysymyksiin: Mitä itsensä brändääminen ilmiönä tarkoittaa? Miten jokainen meistä voi luoda itselleen vahvan brändin? Onko itsensä brändäämisellä yhteys työmarkkinoilla menestymiseen? Tutkimus on suoritettu toimeksiantona rekrytointia tekevälle yhtiölle nimeltä Yrityspalvelu Voima Oy. Tutkimusmenetelmänä on hyödynnetty puolistruktuoituja haastatteluja, jotka ovat suoritettu yhteistyössä toimeksiantajayrityksen toimihenkilöiden kanssa.
Tutkimuksen tuloksissa aiheen ajankohtaisuus ja siihen liittyvien haasteiden tunnistaminen sekä ymmärtäminen nousivat tärkeään rooliin. Myös yksilön brändin tiivis yhteys omaan ympäristöön nousi yhdeksi oleelliseksi havainnoksi. Yksi tutkimuksen tärkeimmistä johtopäätöksistä oli, että itsensä brändämisellä voidaan todeta olevan yhteys työmarkkinoilla menestymiseen. Tutkimus vahvistaa haastateltavien kokemuksien sekä kirjallisuuden tarjoamia havaintoja käsiteltävästä ilmiöstä.
Jokaisella meistä on oma brändi, jonka sisältö koostuu yksilön henkilökohtaisista ominaisuuksista. Itsensä brädäämisessä on kuitenkin tunnistettavissa selkeä prosessi, jonka avulla jokainen meistä voi tietoisesti tehdä itsestään mieleenpainuvan ensivaikutelman. Omien vahvuuksien tunnistaminen ja niiden oikein rakennettu viestiminen yhdistettynä ympäristön odotuksiin parantavat mahdollisuuksia menestyä työmarkkinoilla.