Milleniaalien suhtautuminen mobile display -mainontaan
Ismail, Pamir (2016-12-13)
Milleniaalien suhtautuminen mobile display -mainontaan
Ismail, Pamir
(13.12.2016)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto. Turun kauppakorkeakoulu
Kuvaus
siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Mobiililaitteiden käyttö on kasvanut viimeisen vuosikymmenen aikana nopeasti. Teknologian kehityksen myötä älypuhelimet ovat muokanneet kuluttajien käyttäytymistä ja niistä on tullut tärkeä osa kuluttajien jokapäiväistä elämää. Arvioiden mukaan 75 % internetin käytöstä tulee olemaan mobiilissa maailmanlaajuisesti vuonna 2017 tehden mobiilista myös tärkeän mainonnan kanavan. Milleniaalit (synt. 1980–2000) on kuluttajina nostettu puheenaiheeksi ja heidän arvojaan, kulutustottumuksiaan ja käyttäytymistään on tutkittu laajasti niin akateemisessa kontekstissa kuin puhtaasti myös liike-elämässä.
Tutkielman tavoitteena oli selvittää, kuinka milleniaali-sukupolven kuluttajat suhtautuvat mobile display -mainontaan. Tutkielmassa pyritään tunnistamaan asenteita ja uskomuksia, joista suhtautuminen mobile display -mainontaa kohtaan muodostuu. Mobiilimainonnan tutkimuksen keskittyessä vahvasti esimerkiksi tekstiviestimainontaan tutkielmassa hyödynnetään online-mainonnasta tehtyä aikaisempaa tutkimusta.
Empiirinen tutkimus suoritettiin seitsemällä puolistrukturoiduilla teemahaastattelulla. Haastattelurunko muodostettiin tutkielman teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Lisäksi haastateltaville näytettiin kolme esimerkkimainosta. Haasteltavat edustivat milleniaali-sukupolven kuluttajia. Haastateltaviksi valittiin aktiivisia älypuhelimien käyttäjiä.
Milleniaalit käyttävät älypuhelinta jatkuvasti erilaisissa tilanteissa. Mobiiliselainta käytetään erityisesti tiedonhakuun ja viihteen kuluttamiseen. Mobiiliselaimen käyttö on usein hyvin katkonaista. Teoreettisen viitekehyksen ja empiirisen tutkimuksen löydösten pohjalta voidaan havaita, että kuluttajien asenteet mobile display -mainontaa kohtaan muodostuvat mikro- ja makrotasolla. Mikrotasolla kuluttajien asenteisiin vaikuttavat eniten mainonnan informatiivisuus, viihteellisyys ja ärsyttävyys. Lisäksi mobiiliselaimessa koettu mainonnan määrä vaikuttaa milleniaalien asenteisiin lähtökohtaisesti negatiivisesti. Kaiken kaikkiaan milleniaalit suhtautuvat mobile display -mainontaan melko maltillisesti. Lopuksi tutkielmassa annetaan ehdotuksia tulosten hyödyntämiseen ja jatkotutkimusehdotuksia.
Tutkielman tavoitteena oli selvittää, kuinka milleniaali-sukupolven kuluttajat suhtautuvat mobile display -mainontaan. Tutkielmassa pyritään tunnistamaan asenteita ja uskomuksia, joista suhtautuminen mobile display -mainontaa kohtaan muodostuu. Mobiilimainonnan tutkimuksen keskittyessä vahvasti esimerkiksi tekstiviestimainontaan tutkielmassa hyödynnetään online-mainonnasta tehtyä aikaisempaa tutkimusta.
Empiirinen tutkimus suoritettiin seitsemällä puolistrukturoiduilla teemahaastattelulla. Haastattelurunko muodostettiin tutkielman teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Lisäksi haastateltaville näytettiin kolme esimerkkimainosta. Haasteltavat edustivat milleniaali-sukupolven kuluttajia. Haastateltaviksi valittiin aktiivisia älypuhelimien käyttäjiä.
Milleniaalit käyttävät älypuhelinta jatkuvasti erilaisissa tilanteissa. Mobiiliselainta käytetään erityisesti tiedonhakuun ja viihteen kuluttamiseen. Mobiiliselaimen käyttö on usein hyvin katkonaista. Teoreettisen viitekehyksen ja empiirisen tutkimuksen löydösten pohjalta voidaan havaita, että kuluttajien asenteet mobile display -mainontaa kohtaan muodostuvat mikro- ja makrotasolla. Mikrotasolla kuluttajien asenteisiin vaikuttavat eniten mainonnan informatiivisuus, viihteellisyys ja ärsyttävyys. Lisäksi mobiiliselaimessa koettu mainonnan määrä vaikuttaa milleniaalien asenteisiin lähtökohtaisesti negatiivisesti. Kaiken kaikkiaan milleniaalit suhtautuvat mobile display -mainontaan melko maltillisesti. Lopuksi tutkielmassa annetaan ehdotuksia tulosten hyödyntämiseen ja jatkotutkimusehdotuksia.