Näytä suppeat kuvailutiedot

Myymälä asiointiympäristönä – kokemuksen ja lupauksen kohtaaminen Case: Sokos “Löydä itsesi”

Vartama, Maarit (2016-12-14)

dc.contributorMarkkinointi-
dc.contributor.authorVartama, Maarit
dc.date.accessioned2016-12-14T11:37:12Z
dc.date.available2016-12-14T11:37:12Z
dc.date.issued2016-12-14
dc.identifier.urihttp://www.utupub.fi/handle/10024/130025
dc.description.abstractKaupan murroksessa kivijalkamyymälän rooli on muuttunut nopeasti ainoasta kaupan kanavasta tarpeettomaksi ja takaisin tärkeäksi kauppapaikaksi. Samaan aikaan tärkeäksi asiakasarvon tuottajaksi on noussut asiakaskokemuksen käsite ja kivijalkamyymälästä on tullut tärkeä kokemuksen tapahtumapaikka. Kilpailussa menestyäkseen kaupan on pystyttävä kommunikoimaan omasta paremmuudestaan asiakkaalle houkuttelevalla tavalla. Asiakaslupauksen avulla kauppa pystyy terävöittämään oman toimintansa ja luomaan houkuttelevan viestin. Tutkimus keskittyy myymäläasiointiin tavaratalossa. Laadullinen tutkimus toteutettiin teemahaastatteluin haastattelemalla sekä myymälässä asioivia asiakkaita että case-yrityksen työntekijöitä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on analysoida kuluttajien asiointikokemuksia myymälässä ja näiden kokemusten yhdenmukaisuutta asiakaslupauksen kanssa. Tutkimus on jaettu seuraaviin osakysymyksiin: 1. Mikä on asiointikokemus ja miten se muodostuu? 2. Miten arvoa tuotetaan myymälässä? 3. Mikä on asiakaslupaus ja miten sitä konkreettisesti voidaan tavaratalossa ilmentää? Asiointikokemuksella tarkoitetaan kaikkea asiakkaan ja yrityksen välillä tapahtuvaa vuorovaikutusta erilaisissa kohtaamisissa. Myymälässä kohtaamisia on sekä ympäristön elementtien että henkilökunnan kanssa. Myymälän visuaalisilla ja symbolisilla elementeillä onkin rooli kokemuksen muodostumiselle ja sen arvoon. Koska ostaminen on tänä päivänä helppoa verkosta, on asiakkaalle tarjottava inspiraatiota ja palvelua myymälään houkuttelemiseksi. Kaupan on tehtävä myymälätilastaan sellainen, että asiakas viihtyy, innostuu, saa apua ja löytää uusia tapoja ajatella ja olla oma itsensä. Tämän lisäksi onnistunut kokemus vaatii toiminnallista arvoa, sitä että asiointi on asiakkaalle helppoa. Asiakaslupauksen avulla kauppa pystyy omaan ydinosaamiseensa keskittyen palvelemaan asiakkaita tyydyttävällä tavalla. Lupauksen konsepti on markkinoille sijoittumisen apuväline, sen avulla erotutaan kilpailijoista ja vakuutetaan asiakas tulemaan ostoksille. Lupauksen on tarkoitus luoda odotuksia asioinnille, jotka asiointikokemuksen aikana myymälässä lunastetaan tai jopa ylitetään. Tavaratalolle systemaattinen kokemuksen ja lupauksen johtaminen tuo onnistuessaan tyytyväisiä ja uskollisia asiakkaita. Arvokkaiden kokemusten luominen on erilaistava kilpailukeino. Epäonnistuessaan riskinä on sattumanvaraiset kokemukset myymälässä.-
dc.language.isofin-
dc.publisherfi=Turun yliopisto. Turun kauppakorkeakoulu|en=University of Turku. Turku School of Economics|
dc.titleMyymälä asiointiympäristönä – kokemuksen ja lupauksen kohtaaminen Case: Sokos “Löydä itsesi”-
dc.type.ontasotfi=Pro gradu -tutkielma|en=Master's thesis|
dc.description.notificationsiirretty Doriasta
dc.contributor.facultyfi=Turun kauppakorkeakoulu|en=Turku School of Economics|
dc.contributor.studysubjectfi=Markkinointi|en=Marketing|
dc.contributor.departmentfi=Markkinoinnin ja kansainvälisen liiketoiminnan laitos|en=Department of Marketing and International Business|
dc.format.contentabstractOnly


Aineistoon kuuluvat tiedostot

TiedostotKokoTiedostomuotoKatso

Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä) [6013]
    fi=Tämän kokoelman teoksista on saatavana vain tiivistelmä. Teoksen tekijä ei ole antanut lupaa kokotekstin julkaisemiseen. Työn paperisiin kappaleisiin on mahdollista tutustua Turun yliopiston kirjastossa.|en=This collection contains abstracts of theses accepted at the University Turku. Author of the thesis has not allowed that fulltext of thesis is published. A paper copy of the thesis is at the University of Turku library where it can be read.|

Näytä suppeat kuvailutiedot