Opettajan silmin. Opettajien kokemuksia ADHD-oireisten lasten oppimisen ja koulunkäynnin tukemisesta alakoulussa.
Bark, Riikka (2016-12-14)
Opettajan silmin. Opettajien kokemuksia ADHD-oireisten lasten oppimisen ja koulunkäynnin tukemisesta alakoulussa.
Bark, Riikka
(14.12.2016)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitettiin luokanopettajien kokemuksia ADHD-oireisten lasten oppimisen ja koulunkäynnin tukemisesta. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuoda näkyväksi opettajien arki ADHD-oireisten lasten opettajana sellaisena, kuin se heille näyttäytyy. Työssä selvitettiin se, kuinka ADHD-oireet näkyvät koulussa ja miten opettajat pyrkivät vastaamaan näihin ongelmiin ja minkälaisia interventioita, keinoja ja menetelmiä heillä on käytössä. Kolmantena tavoitteena oli selvittää opettajien kokemus omista resursseista koskien ADHD-oireisten lasten oppimisen ja koulunkäynnin tukemista.
Tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus, jonka aineisto on kerätty teemahaastattelun avulla. Tutkimusta varten haastateltiin viittä luokanopettajaa, joilla kaikilla on kokemusta ADHD-oireisen lapsen opettamisesta. Kaikki haastateltavat osallistuivat tutkimukseen vapaaehtoiesti.
Luokanopettajan rooli ADHD-oireisen lapsen oppimisen ja koulunkäynnin tukemisessa on hyvin keskeinen. Tutkimuksen tulosten mukaan ADHD-oireisen oppilaan tukeminen vaatii opettajan omaa aktiivisuutta ja panostusta. Opettaja tarvitsee työnsä pohjalle tietoa ja ymmärrystä ADHD:sta häiriönä. Tulosten mukaan opettajien tieto oli syntynyt oman opiskelun, kokemuksen sekä lisäkoulutusten avulla. Kukaan opettajista ei kokenut saaneensa tietoa tai tukea ADHD-oireisen lapsen opettamiseen opettajakoulutuksesta. Opettajat kokivat oman työnsä haastavana, välillä raskaanakin, mutta toisaalta työ koettiin myös motivoivana ja antoisana. Luottamus omiin taitoihin ja kokemuksen tuoma varmuus olivat hyvä perusta työssä jaksamiselle. Kollegoiden ja erityisopettajan tuki koettiin erittäin tärkeänä työssä jaksamiseen. Opettajat suhtautuivat ADHD-oireisiin oppilaisiin ja heidän opettamiseensa positiivisesti.
Tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus, jonka aineisto on kerätty teemahaastattelun avulla. Tutkimusta varten haastateltiin viittä luokanopettajaa, joilla kaikilla on kokemusta ADHD-oireisen lapsen opettamisesta. Kaikki haastateltavat osallistuivat tutkimukseen vapaaehtoiesti.
Luokanopettajan rooli ADHD-oireisen lapsen oppimisen ja koulunkäynnin tukemisessa on hyvin keskeinen. Tutkimuksen tulosten mukaan ADHD-oireisen oppilaan tukeminen vaatii opettajan omaa aktiivisuutta ja panostusta. Opettaja tarvitsee työnsä pohjalle tietoa ja ymmärrystä ADHD:sta häiriönä. Tulosten mukaan opettajien tieto oli syntynyt oman opiskelun, kokemuksen sekä lisäkoulutusten avulla. Kukaan opettajista ei kokenut saaneensa tietoa tai tukea ADHD-oireisen lapsen opettamiseen opettajakoulutuksesta. Opettajat kokivat oman työnsä haastavana, välillä raskaanakin, mutta toisaalta työ koettiin myös motivoivana ja antoisana. Luottamus omiin taitoihin ja kokemuksen tuoma varmuus olivat hyvä perusta työssä jaksamiselle. Kollegoiden ja erityisopettajan tuki koettiin erittäin tärkeänä työssä jaksamiseen. Opettajat suhtautuivat ADHD-oireisiin oppilaisiin ja heidän opettamiseensa positiivisesti.