Informaatioteknologiaa hyödyntävä omaisopetus - esitutkimus verkko-opetuksen käytettävyydestä
Hirvonen, Heli (2016-12-22)
Informaatioteknologiaa hyödyntävä omaisopetus - esitutkimus verkko-opetuksen käytettävyydestä
Hirvonen, Heli
(22.12.2016)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Skitsofrenian kaltaiset vakavat mielenterveyshäiriöt aiheuttavat kärsimystä sairastuneen itsensä lisäksi myös häntä hoitaville läheisille. Omaisille annetun opetuksen on todettu olevan vaikuttava menetelmä omaisten taakan vähentämisessä ja sairauteen liittyvän tiedon lisäämisessä. Silti sen käyttö omaisille on edelleen vähäistä.
Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata voidaanko informaatioteknologiaa hyödyntävän omaisopetuksen avulla vähentää psykoosisairautta sairastavan potilaan omaisen taakan kokemusta ja masennusoireita, tukea pystyvyyden tunnetta, itsetuntoa ja terveyttä, ja lisätä sairauteen liittyvää tiedonsaantia Lisäksi tavoitteena oli saada tietoa informaatioteknologian käytöstä ja käytettävyydestä.
Kyseessä oli luonteeltaan pragmaattinen, kvasikokeellinen, alku-ja loppumittauksen sisältävä interventiotutkimus skitsofreniaa tai muuta vakavaa mielenterveyshäiriötä sairastavien potilaiden omaisille. Omaisopetus toteutettiin informaatioteknologiaan perustuvan MieliNet-ohjelman avulla, joka sisälsi Moodle-oppimisalustan itsehallintaa tukevine tehtävineen ja keskustelupalstan vertaistukea varten.
Aineisto kerättiin itsetäytettävillä lomakkeilla: omaisen hoitotaakka-kysely (ZBI), omaisen pystyvyys-kysely (GSE), itsetunto-kysely (RSES), masennusoire-kysely (PHQ-9), ja skitsofreniatieto-kysely (KASQ). Lisäksi omaiset täyttivät taustatietolomakkeen.
Aineisto analysoitiin tilastollisesti SPSS -ohjelmalla. Alku- ja loppumittauksen täyttäneiden omaisten (n =26) lomakkeet analysoitiin käyttämällä määrällisiä ja kuvailevia tilastollisia menetelmiä. Tulosten mukaan omaisen kokema taakka väheni tilastollisesti merkitsevästi (ka 39.6 vs. 33.3. p = 0.01). Omaisen pystyvyys lisääntyi tilastollisesti merkitsevästi (ka 27.8 vs. 29.7, p = 0.012). Moodle-alustalle tutkimuksen alussa rekisteröityneistä omaisista (n=34) oli tutkimuksen lopussa mukana 53 % (n =18). Tutkimustulosten perusteella informaatioteknologiaa hyödyntävää omaisopetusta voidaan pitää kehityskelpoisena menetelmänä vakavaa mielenterveyshäiriötä sairastavan potilaan omaisen opetuksessa. Tietoa voidaan hyödyntää vaikuttavien, hoitotyön kliiniseen käytäntöön helposti sovellettavien omaisopetusmenetelmien kehittämisessä.
Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata voidaanko informaatioteknologiaa hyödyntävän omaisopetuksen avulla vähentää psykoosisairautta sairastavan potilaan omaisen taakan kokemusta ja masennusoireita, tukea pystyvyyden tunnetta, itsetuntoa ja terveyttä, ja lisätä sairauteen liittyvää tiedonsaantia Lisäksi tavoitteena oli saada tietoa informaatioteknologian käytöstä ja käytettävyydestä.
Kyseessä oli luonteeltaan pragmaattinen, kvasikokeellinen, alku-ja loppumittauksen sisältävä interventiotutkimus skitsofreniaa tai muuta vakavaa mielenterveyshäiriötä sairastavien potilaiden omaisille. Omaisopetus toteutettiin informaatioteknologiaan perustuvan MieliNet-ohjelman avulla, joka sisälsi Moodle-oppimisalustan itsehallintaa tukevine tehtävineen ja keskustelupalstan vertaistukea varten.
Aineisto kerättiin itsetäytettävillä lomakkeilla: omaisen hoitotaakka-kysely (ZBI), omaisen pystyvyys-kysely (GSE), itsetunto-kysely (RSES), masennusoire-kysely (PHQ-9), ja skitsofreniatieto-kysely (KASQ). Lisäksi omaiset täyttivät taustatietolomakkeen.
Aineisto analysoitiin tilastollisesti SPSS -ohjelmalla. Alku- ja loppumittauksen täyttäneiden omaisten (n =26) lomakkeet analysoitiin käyttämällä määrällisiä ja kuvailevia tilastollisia menetelmiä. Tulosten mukaan omaisen kokema taakka väheni tilastollisesti merkitsevästi (ka 39.6 vs. 33.3. p = 0.01). Omaisen pystyvyys lisääntyi tilastollisesti merkitsevästi (ka 27.8 vs. 29.7, p = 0.012). Moodle-alustalle tutkimuksen alussa rekisteröityneistä omaisista (n=34) oli tutkimuksen lopussa mukana 53 % (n =18). Tutkimustulosten perusteella informaatioteknologiaa hyödyntävää omaisopetusta voidaan pitää kehityskelpoisena menetelmänä vakavaa mielenterveyshäiriötä sairastavan potilaan omaisen opetuksessa. Tietoa voidaan hyödyntää vaikuttavien, hoitotyön kliiniseen käytäntöön helposti sovellettavien omaisopetusmenetelmien kehittämisessä.