”Tavoitteena oppiva tiimi – kehittävä työntutkimus tiimioppimisesta”
Sjöberg, Katri (2017-01-02)
”Tavoitteena oppiva tiimi – kehittävä työntutkimus tiimioppimisesta”
Sjöberg, Katri
(02.01.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa hoitoalalla toimivan tiimin edellytyksiä tiimioppimiselle ja hahmotella tiimille uusi toimintamalli, jonka avulla tiimi voi jatkossa parantaa kykyään oppia yhdessä. Tutkimus on toteutettu Yrjö Engeströmin kehittävän työntutkimuksen tutkimusotteen ohjaamana, ja tutkimuksen kohteena oleva tiimi on myös itse aktiivisesti osallistunut uuden toimintamallin muodostamiseen.
Tutkimuksen kohteena olevan tiimin tiimioppimista tutkittiin yhdistelemällä sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia tutkimusmetodeja. Koko tiimille osoitetulla kyselylomakkeella mitattiin tiimioppimisen keskeisten osa-alueiden toteutumista tiimissä. Toisen koko tiimille osoitetun kyselylomakkeen avulla kerättiin tietoa tiimin sisäisestä verkostorakenteesta ja kommunikaation toimivuudesta. Kyselylomakkeissa tutkittavat arvioivat tiiminsä toimintaa sekä numeerisesti että sanallisesti. Tiimin esimiehille järjestetyn teemahaastattelun avulla puolestaan tutkittiin, minkälaisia käsityksiä esimiehillä on tiimioppimisesta, ja kartoitettiin tiimioppimisen nykytilaa tutkittavassa tiimissä. Tutkimuksen lopuksi järjestetyssä kehitykseen tähtäävässä loppukeskustelussa keskusteltiin tutkimustuloksista yhdessä tiimin kanssa, sekä hahmoteltiin uutta toimintamallia, jolla tiimin kykyä oppia yhdessä voitaisiin parantaa. Loppukeskustelun tarkoituksena oli toteuttaa tutkijan interventio ja osallistaa tutkimuskohde uuden toimintamallin muodostamiseen. Lopullinen uusi toimintamalli syntyi tutkimuksen taustateorian, tutkimustulosten ja loppukeskustelun ohjaamana.
Tärkeimmiksi kehityskohteiksi osoittautuivat esimiesten ja muun tiimin välinen kommunikaatio sekä osaamisen jakaminen tiimissä, joten uusi toimintamalli pitää sisällään konkreettisia kehitysehdotuksia kyseisiin osa-alueisiin liittyen. Kehittävän työntutkimuksen laatua ja luotettavuutta voidaan kokonaisvaltaisesti arvioida vasta kun uusi toimintamalli on testattu ja otettu käyttöön, mutta uuden toimintamallin voidaan tutkimustulosten perusteella katsoa olevan perusteltu askel kohti parempaa tiimioppimista tutkitussa tiimissä. Kehittävässä työntutkimuksessa tutkijan kaksoisrooli sekä tutkimukseen osallistujana että tulosten tulkitsijana on kuitenkin otettava huomioon tutkimusta tarkasteltaessa.
Tutkimuksen kohteena olevan tiimin tiimioppimista tutkittiin yhdistelemällä sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia tutkimusmetodeja. Koko tiimille osoitetulla kyselylomakkeella mitattiin tiimioppimisen keskeisten osa-alueiden toteutumista tiimissä. Toisen koko tiimille osoitetun kyselylomakkeen avulla kerättiin tietoa tiimin sisäisestä verkostorakenteesta ja kommunikaation toimivuudesta. Kyselylomakkeissa tutkittavat arvioivat tiiminsä toimintaa sekä numeerisesti että sanallisesti. Tiimin esimiehille järjestetyn teemahaastattelun avulla puolestaan tutkittiin, minkälaisia käsityksiä esimiehillä on tiimioppimisesta, ja kartoitettiin tiimioppimisen nykytilaa tutkittavassa tiimissä. Tutkimuksen lopuksi järjestetyssä kehitykseen tähtäävässä loppukeskustelussa keskusteltiin tutkimustuloksista yhdessä tiimin kanssa, sekä hahmoteltiin uutta toimintamallia, jolla tiimin kykyä oppia yhdessä voitaisiin parantaa. Loppukeskustelun tarkoituksena oli toteuttaa tutkijan interventio ja osallistaa tutkimuskohde uuden toimintamallin muodostamiseen. Lopullinen uusi toimintamalli syntyi tutkimuksen taustateorian, tutkimustulosten ja loppukeskustelun ohjaamana.
Tärkeimmiksi kehityskohteiksi osoittautuivat esimiesten ja muun tiimin välinen kommunikaatio sekä osaamisen jakaminen tiimissä, joten uusi toimintamalli pitää sisällään konkreettisia kehitysehdotuksia kyseisiin osa-alueisiin liittyen. Kehittävän työntutkimuksen laatua ja luotettavuutta voidaan kokonaisvaltaisesti arvioida vasta kun uusi toimintamalli on testattu ja otettu käyttöön, mutta uuden toimintamallin voidaan tutkimustulosten perusteella katsoa olevan perusteltu askel kohti parempaa tiimioppimista tutkitussa tiimissä. Kehittävässä työntutkimuksessa tutkijan kaksoisrooli sekä tutkimukseen osallistujana että tulosten tulkitsijana on kuitenkin otettava huomioon tutkimusta tarkasteltaessa.