Yrityksen osallistuminen julkisen hankinnan valmistelussa toteutettavaan vuoropuheluun
Huhtala, Petra (2017-01-13)
Yrityksen osallistuminen julkisen hankinnan valmistelussa toteutettavaan vuoropuheluun
Huhtala, Petra
(13.01.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Hankintayksiköt ovat yleensä vältelleet vuoropuhelun käymistä alan yritysten kanssa han-kinnan valmisteluvaiheessa, koska vuoropuhelun on pelätty antavan siihen osallistuvalle yritykselle kilpailuedun suhteessa muihin tarjoajiin. Tästä syystä myös yritykset ovat osit-tain vältelleet vuoropuheluita, koska ne ovat pelänneet sen vaarantavan niiden osallistumi-sen varsinaiseen tarjouskilpailuun. Tämän tutkimuksen aiheena on edellä mainitusta johtu-en tutkia, vaarantaako julkisen hankinnan valmistelussa toteutettuun vuoropuheluun osal-listuminen yrityksen myöhempää osallistumista itse tarjouskilpailuun.
Lähestyn tutkimuskysymyksen arviointia tarkastelemalla vuoropuhelun eri vaiheita ja kes-kittymällä erityisesti siihen, mitä yleisten hankintaperiaatteiden noudattaminen tässä vai-heessa hankintaprosessia hankintayksiköltä edellyttää. Pyrin myös määrittelemään sen, voiko yritykselle syntyä sellaista kilpailuetua, joka voisi mahdollisesti vaarantaa sen myö-hemmän osallistumisen varsinaiseen tarjouskilpailuun. Lisäksi tarkastelen sitä, missä mää-rin hankintayksikkö voi hyödyntää vuoropuhelussa yritykseltä saamiaan tietoja tarjous-pyyntöasiakirjojen laadinnassa ja onko tällä vaikutusta yrityksen mahdollisuuteen osallis-tua varsinaiseen tarjouskilpailuun.
Tutkimuksen merkittävimpänä johtopäätöksenä oli se, että kilpailuedun syntymisen ja sitä myötä vuoropuheluun osallistuneen yrityksen aseman vaarantumisen keskeiseksi tekijäksi muodostui hankintayksikön toimenpiteet vuoropuhelun aikana sekä ennen tarjouskilpailun aloittamista. Mikäli hankintayksikkö laiminlyö riittävän avoimuuden vuoropuhelussa ja etenkin asianmukaisten toimenpiteiden suorittamisen ennen tarjouskilpailun käynnistämis-tä, voi yrityksen osallistuminen varsinaiseen tarjouskilpailuun vaarantua, koska yritys voi olla paremmassa asemassa kuin sellainen toinen yritys, joka ei ole vuoropuheluun osallis-tunut. Hankintalainsäädännön mukaan hankintayksikkö on tällöin velvollinen sulkemaan vuoropuheluun osallistuneen yrityksen tarjouskilpailun ulkopuolelle. Poissuljenta ei ole nähdäkseni kuitenkaan täysin yksiselitteistä, koska hankintayksikkö on tällöin itse laimin-lyönyt yleisten hankintaperiaatteiden noudattamisen ja aiheuttanut kilpailuedun muodos-tumisen. Sen sijaan, mikäli tarjouspyyntöasiakirjat muotoutuvat vuoropuheluun osallistu-nutta yritystä suosivaksi on hankinnan keskeyttäminen nähdäkseni ensisijainen yrityksen poissuljentaan nähden. Tällöin jo itse tarjouspyyntö on ollut hankintalainsäädännön vastai-nen. Lopuksi esitän tutkimuksessani toimenpiteitä, joiden mukaisesti toimiminen voi ennal-ta estää vuoropuheluun osallistuneen yrityksen aseman vaarantumisen varsinaisessa tar-jouskilpailussa.
Lähestyn tutkimuskysymyksen arviointia tarkastelemalla vuoropuhelun eri vaiheita ja kes-kittymällä erityisesti siihen, mitä yleisten hankintaperiaatteiden noudattaminen tässä vai-heessa hankintaprosessia hankintayksiköltä edellyttää. Pyrin myös määrittelemään sen, voiko yritykselle syntyä sellaista kilpailuetua, joka voisi mahdollisesti vaarantaa sen myö-hemmän osallistumisen varsinaiseen tarjouskilpailuun. Lisäksi tarkastelen sitä, missä mää-rin hankintayksikkö voi hyödyntää vuoropuhelussa yritykseltä saamiaan tietoja tarjous-pyyntöasiakirjojen laadinnassa ja onko tällä vaikutusta yrityksen mahdollisuuteen osallis-tua varsinaiseen tarjouskilpailuun.
Tutkimuksen merkittävimpänä johtopäätöksenä oli se, että kilpailuedun syntymisen ja sitä myötä vuoropuheluun osallistuneen yrityksen aseman vaarantumisen keskeiseksi tekijäksi muodostui hankintayksikön toimenpiteet vuoropuhelun aikana sekä ennen tarjouskilpailun aloittamista. Mikäli hankintayksikkö laiminlyö riittävän avoimuuden vuoropuhelussa ja etenkin asianmukaisten toimenpiteiden suorittamisen ennen tarjouskilpailun käynnistämis-tä, voi yrityksen osallistuminen varsinaiseen tarjouskilpailuun vaarantua, koska yritys voi olla paremmassa asemassa kuin sellainen toinen yritys, joka ei ole vuoropuheluun osallis-tunut. Hankintalainsäädännön mukaan hankintayksikkö on tällöin velvollinen sulkemaan vuoropuheluun osallistuneen yrityksen tarjouskilpailun ulkopuolelle. Poissuljenta ei ole nähdäkseni kuitenkaan täysin yksiselitteistä, koska hankintayksikkö on tällöin itse laimin-lyönyt yleisten hankintaperiaatteiden noudattamisen ja aiheuttanut kilpailuedun muodos-tumisen. Sen sijaan, mikäli tarjouspyyntöasiakirjat muotoutuvat vuoropuheluun osallistu-nutta yritystä suosivaksi on hankinnan keskeyttäminen nähdäkseni ensisijainen yrityksen poissuljentaan nähden. Tällöin jo itse tarjouspyyntö on ollut hankintalainsäädännön vastai-nen. Lopuksi esitän tutkimuksessani toimenpiteitä, joiden mukaisesti toimiminen voi ennal-ta estää vuoropuheluun osallistuneen yrityksen aseman vaarantumisen varsinaisessa tar-jouskilpailussa.