Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Luokanopettajakoulutus opiskelijoiden tieto- ja viestintätaitoja tukemassa

Ahtiainen, Ella; Ahtiainen, Taneli (2017-01-17)

Luokanopettajakoulutus opiskelijoiden tieto- ja viestintätaitoja tukemassa

Ahtiainen, Ella
Ahtiainen, Taneli
(17.01.2017)

Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.

Turun yliopisto
Näytä kaikki kuvailutiedot

Kuvaus

Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää tieto- ja viestintäteknologian esiintyminen opettajakoulutuksessa, opettajakouluttajien osaamista, sekä luokanopettajaopiskelijoiden motivaatiota ja osaamista. Tutkimuksessa tutkittiin, millaiset valmiudet opettajilla on hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa tulevassa ammatissaan sekä miten opettajakoulutus tukee Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014 lisääntyneitä tieto- ja viestintäteknologisia vaatimuksia.

Tutkimus toteutettiin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella ja kyselyyn vastasi maisterivaiheen luokanopettajaopiskelijat. Mukana tutkimuksessa oli seitsemän luokanopettajia kouluttavaa yliopistoa. Kyselyyn vastasivat Turun yliopiston, Rauman ja Turun yksikön, Itä-Suomen yliopiston Savonlinnan ja Joensuun yksikön, sekä Lapin, Oulun yliopiston ja Jyväskylän yliopiston opiskelijat. Vastaajia oli yhteensä 156 (N=156). Tulokset analysoitiin tilastollisesti SPSS-ohjelmaa hyödyntäen.

Tutkimuksen tulokset osoittivat, että luokanopettajaopiskelijat osasivat käyttää perusohjelmia, kuten Office-ohjelmia. Näitä ohjelmia oli hyödynnetty myös osana luokanopettajakoulutusta. Opiskelijat kokivat, että koulutuksessa ei ollut riittävästä tieto- ja viestintäteknologiaa. Lisäkoulutusta toivottiin erityisesti koodaamiseen sekä erilaisten laitteiden, kuten tablettien ja älytaulujen käyttöön. Kyselyyn vastanneet opiskelijat hyödynsivät mielellään tieto- ja viestintäteknologiaa, mutta kokivat itsensä epävarmoiksi laitteiden ja uusien sovelluksien käyttäjiksi. Vastaajat olivat motivoituneita tieto- ja viestintäteknologiaa kohtaan sekä tiesivät tieto- ja viestintäteknologian kasvavasta merkityksestä.

Luokanopettajaopiskelijat kokivat, että opettajat hyödyntävät tieto-ja viestintäteknologiaa, mutta käyttävät sitä yksipuolisesti, eivätkä ole luontevia tieto –ja viestintäteknologian käyttäjiä. Opetukseen kaivattiin enemmän monipuolisuutta ja käytäntöön sovellettavaa tietoa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä) [6013]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste