Luokanopettajakoulutus opiskelijoiden tieto- ja viestintätaitoja tukemassa
Ahtiainen, Ella; Ahtiainen, Taneli (2017-01-17)
Luokanopettajakoulutus opiskelijoiden tieto- ja viestintätaitoja tukemassa
Ahtiainen, Ella
Ahtiainen, Taneli
(17.01.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää tieto- ja viestintäteknologian esiintyminen opettajakoulutuksessa, opettajakouluttajien osaamista, sekä luokanopettajaopiskelijoiden motivaatiota ja osaamista. Tutkimuksessa tutkittiin, millaiset valmiudet opettajilla on hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa tulevassa ammatissaan sekä miten opettajakoulutus tukee Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014 lisääntyneitä tieto- ja viestintäteknologisia vaatimuksia.
Tutkimus toteutettiin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella ja kyselyyn vastasi maisterivaiheen luokanopettajaopiskelijat. Mukana tutkimuksessa oli seitsemän luokanopettajia kouluttavaa yliopistoa. Kyselyyn vastasivat Turun yliopiston, Rauman ja Turun yksikön, Itä-Suomen yliopiston Savonlinnan ja Joensuun yksikön, sekä Lapin, Oulun yliopiston ja Jyväskylän yliopiston opiskelijat. Vastaajia oli yhteensä 156 (N=156). Tulokset analysoitiin tilastollisesti SPSS-ohjelmaa hyödyntäen.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että luokanopettajaopiskelijat osasivat käyttää perusohjelmia, kuten Office-ohjelmia. Näitä ohjelmia oli hyödynnetty myös osana luokanopettajakoulutusta. Opiskelijat kokivat, että koulutuksessa ei ollut riittävästä tieto- ja viestintäteknologiaa. Lisäkoulutusta toivottiin erityisesti koodaamiseen sekä erilaisten laitteiden, kuten tablettien ja älytaulujen käyttöön. Kyselyyn vastanneet opiskelijat hyödynsivät mielellään tieto- ja viestintäteknologiaa, mutta kokivat itsensä epävarmoiksi laitteiden ja uusien sovelluksien käyttäjiksi. Vastaajat olivat motivoituneita tieto- ja viestintäteknologiaa kohtaan sekä tiesivät tieto- ja viestintäteknologian kasvavasta merkityksestä.
Luokanopettajaopiskelijat kokivat, että opettajat hyödyntävät tieto-ja viestintäteknologiaa, mutta käyttävät sitä yksipuolisesti, eivätkä ole luontevia tieto –ja viestintäteknologian käyttäjiä. Opetukseen kaivattiin enemmän monipuolisuutta ja käytäntöön sovellettavaa tietoa.
Tutkimus toteutettiin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella ja kyselyyn vastasi maisterivaiheen luokanopettajaopiskelijat. Mukana tutkimuksessa oli seitsemän luokanopettajia kouluttavaa yliopistoa. Kyselyyn vastasivat Turun yliopiston, Rauman ja Turun yksikön, Itä-Suomen yliopiston Savonlinnan ja Joensuun yksikön, sekä Lapin, Oulun yliopiston ja Jyväskylän yliopiston opiskelijat. Vastaajia oli yhteensä 156 (N=156). Tulokset analysoitiin tilastollisesti SPSS-ohjelmaa hyödyntäen.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että luokanopettajaopiskelijat osasivat käyttää perusohjelmia, kuten Office-ohjelmia. Näitä ohjelmia oli hyödynnetty myös osana luokanopettajakoulutusta. Opiskelijat kokivat, että koulutuksessa ei ollut riittävästä tieto- ja viestintäteknologiaa. Lisäkoulutusta toivottiin erityisesti koodaamiseen sekä erilaisten laitteiden, kuten tablettien ja älytaulujen käyttöön. Kyselyyn vastanneet opiskelijat hyödynsivät mielellään tieto- ja viestintäteknologiaa, mutta kokivat itsensä epävarmoiksi laitteiden ja uusien sovelluksien käyttäjiksi. Vastaajat olivat motivoituneita tieto- ja viestintäteknologiaa kohtaan sekä tiesivät tieto- ja viestintäteknologian kasvavasta merkityksestä.
Luokanopettajaopiskelijat kokivat, että opettajat hyödyntävät tieto-ja viestintäteknologiaa, mutta käyttävät sitä yksipuolisesti, eivätkä ole luontevia tieto –ja viestintäteknologian käyttäjiä. Opetukseen kaivattiin enemmän monipuolisuutta ja käytäntöön sovellettavaa tietoa.