Näytä suppeat kuvailutiedot

Yhteissoittoharrastuksen vaikutukset koulukiusatun oppilaan sosiaalisten taitojen kehittymiseen

Aikko, Anni (2017-01-17)

dc.contributorOpettajankoulutuslaitos, Rauman yksikkö. Kasvatustiede-
dc.contributor.authorAikko, Anni
dc.date.accessioned2017-01-17T11:36:47Z
dc.date.available2017-01-17T11:36:47Z
dc.date.issued2017-01-17
dc.identifier.urihttp://www.utupub.fi/handle/10024/130643
dc.description.abstractTämä tutkielma on kasvatustieteiden pro gradu -tutkielma. Sen tarkoituksena on selvittää yhteissoittoharrastuksen vaikutuksia lapsen sosiaaliseen kehitykseen. Erityisen tutkinnan kohteena ovat koulukiusattujen lasten sosiaalisten taitojen kehittyminen, toverisuhteiden luominen, heidän itsetuntonsa ja kyselyyn vastanneiden ajatuksia soittoharrastuksen roolista ja merkityksestä heidän elämässään. Tutkielman keskeisimpiä käsitteitä ovat sosiaalinen kehitys, itsetunto, koulukiusaaminen ja yhteissoittoharrastus. Sosiaalinen kehitys tarkoittaa vuorovaikutustaitojen kehittymistä. Kiusaaminen on tiettyihin tunnuspiirteisiin pohjautuvaa aggressiivista käytöstä, joka ei tapahdu kahden toisilleen tasa-arvoisen yksilön kesken. Yhteissoittoharrastuksessa on kyse kuoroissa, orkestereissa ja bändeissä tapahtuvasta vapaa-ajan musiikkitoiminnasta. Itsetunto tarkoittaa käsitystä omasta itsestä sekä itsensä kokemista omasta sekä muiden ihmisten näkökulmasta. Tutkielma toteutettiin kyselyaineiston pohjalta. Aineisto kerättiin kyselylomakkeiden avulla hyödyntäen sekä yhtä sosiaalisen median kanavaa että sähköpostia. Kysymykset käsittelivät yhteissoittoharrastuksen vaikutuksia sosiaaliseen kehitykseen sekä itsetuntoon. Tutkielmassa käytettiin sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä. Tutkielman tutkimuksellinen lähtökohta oli pääosin kvalitatiivinen eli laadullinen, sillä tutkielmassa pyrittiin ymmärtämään tutkimuksen kohteita ja ilmiöitä mahdollisimman kokonaisvaltaisesti. Yhteissoittoharrastuksen merkitys kyselyyn vastanneiden sosiaalisissa suhteissa vaikuttaisi olleen melko suurta ja se on kehittänyt kyselyyn vastanneiden ryhmässä toimimisen taitoja. Tätä tapahtui sekä koulussa kiusatuilla että kiusaamattomilla oppilailla. Koulussa kiusatut kokivat yhteissoittoharrastuksen hyväksyvämpänä ilmapiirinä, jolloin heidän itsetuntonsa parani ja toverisuhteiden luominen oli helpompaa kuin koulussa. Nämä asiat lievensivät myös koulukiusaamisen vaikutuksia.-
dc.language.isofi-
dc.language.isofin
dc.publisherfi=Turun yliopisto|en=University of Turku|-
dc.titleYhteissoittoharrastuksen vaikutukset koulukiusatun oppilaan sosiaalisten taitojen kehittymiseen-
dc.type.ontasotfi=Pro gradu -tutkielma|en=Master's thesis|
dc.description.notificationSiirretty Doriasta
dc.contributor.facultyfi=Kasvatustieteiden tiedekunta|en=Faculty of Education|
dc.contributor.studysubjectfi=Kasvatustiede, OKL Rauma|en=Educational Sc.(Dep.of Teacher Education in Rauma)|
dc.contributor.departmentfi=Opettajankoulutuslaitos|en=Department of Teacher Education|
dc.format.contentabstractOnly


Aineistoon kuuluvat tiedostot

TiedostotKokoTiedostomuotoKatso

Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä) [6013]
    fi=Tämän kokoelman teoksista on saatavana vain tiivistelmä. Teoksen tekijä ei ole antanut lupaa kokotekstin julkaisemiseen. Työn paperisiin kappaleisiin on mahdollista tutustua Turun yliopiston kirjastossa.|en=This collection contains abstracts of theses accepted at the University Turku. Author of the thesis has not allowed that fulltext of thesis is published. A paper copy of the thesis is at the University of Turku library where it can be read.|

Näytä suppeat kuvailutiedot