Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ympäristövastuullisuus osana uuden tuotteen tuotesuunnittelua Case Helen Oy: Ympäristösähkö

Vaihtamo, Essi (2017-01-18)

Ympäristövastuullisuus osana uuden tuotteen tuotesuunnittelua Case Helen Oy: Ympäristösähkö

Vaihtamo, Essi
(18.01.2017)

Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.

Turun yliopisto. Turun kauppakorkeakoulu
Näytä kaikki kuvailutiedot

Kuvaus

siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tuotesuunnittelu on tärkeä osa yrityksen tuotekehitystä, ja ympäristöasioiden merkitys yritysten liiketoiminnassa on kasvanut tasaiseen tahtiin kuluneiden vuosien aikana. Ympäristövastuullisuutta yrityksen tuotesuunnittelussa ei kuitenkaan tutkimuskirjallisuudessa ole käsitelty paljon, ja tässä tutkimuksessa tarkoituksena oli selvittää, miten ympäristövastuullisuus linkittyy uuden tuotteen tuotesuunnitteluun. Tutkittavaa ilmiötä käsiteltiin tapaustutkimuksen kautta, ja tutkittavaksi yritykseksi valittiin Helen Oy, yksi Suomen energia-alan suurimmista toimijoista. Helen Oy antoi tässä tutkimuksessa tutkittavaksi case-tuotteeksi vuonna 2016 lanseeratun Ympäristösähkön, joka on sataprosenttista uusiutuvaa energiaa koostuen yhdistelmästä aurinko-, tuuli- ja vesisähköä.

Tutkimuksen teoriaosuudessa tarkasteltiin ympäristövastuullisen tuotekehityksen keskeisiä ajureita, ympäristövastuullisen tuotesuunnitteluprosessin elementtejä kuin myös sen keskeisiä haasteita, jonka pohjalta suoritettiin neljä teemahaastattelua. Tutkimuksessa hyödynnettiin primäärilähteinä tehtyjä haastatteluja sekä alustavia keskusteluja, ja myös sekundäärilähteitä hyödynnettiin kattavasti. Helen Oy:tä motivoivat ympäristövastuulliseen tuotekehitykseen ensisijaisesti operatiiviset liiketoimintahyödyt, mutta myös yrityksen strategia ja arvot sekä lainsäädäntö. Ympäristösähkön tuotesuunnittelu noudatteli kirjallisuuden pohjalta tunnistettuja elementtejä ja kulkua, mutta sen huomattiin olevan paljon yksityiskohtaisempi prosessi kuin millaisena tuotesuunnittelu kirjallisuudessa esiteltiin. Keskeistä Ympäristösähkön tuotesuunnitteluprosessissa oli yhteistoiminta, kustannustehokkuus sekä dynaamisuus ja iteratiivisuus. Keskeisimmiksi haasteiksi Helen Oy:n ympäristövastuullisessa tuotesuunnittelussa tunnistettiin ympäristönäkökulman yhdistäminen asiakastarpeisiin sekä energia-alan nopea ja arvaamaton muutos.

Ympäristövastuullisuus linkittyy uuden tuotteen tuotesuunnitteluun monien eri osa-alueiden kautta, ja tärkeintä on huomioida ympäristönäkökulma aivan tuotesuunnittelun ensimetreiltä asti sekä sitoa ympäristönäkökulma jo ydinliiketoimintaan sekä yrityksen arvoihin. Yleistettävissä olevien vastausten tekeminen vaatii kuitenkin jatkotutkimusten tekemistä, ja tärkeimpinä jatkotutkimusaiheina tälle tutkimukselle nähdään laajempi ympäristövastuullisen tuotesuunnittelun vertailu eri yritysten välillä, tuotesuunnittelun malleissa yhteistoiminnan tutkiminen, kuluttajien asenteiden tutkiminen sekä keinojen etsiminen kaupallisen ja ympäristöllisen arvontuotannon välille synergian löytämiseen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä) [6013]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste