Brändisijoittelun haasteet
Siipola, Serafiina (2017-01-18)
Brändisijoittelun haasteet
Siipola, Serafiina
(18.01.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto. Turun kauppakorkeakoulu
Kuvaus
siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Kuluttajat vastustavat televisio-ohjelmien ja elokuvien ohessa esitettyä mainontaa aikaisempaa enemmän. Tämän vuoksi markkinoijat ovat alkaneet sijoittamaan brändinsä tai tuotteensa itse ohjelmaan. Brändisijoittelu on markkinointiviestintäkeino, jolla tarkoitetaan brändin tai tuotteen tarkoituksenmukaista sisällyttämistä massamediaohjelmaan. Tehokkaan brändisijoittelun toteuttaminen saattaa kuitenkin olla haasteellista. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa mahdollisia haasteita, joita markkinoijat voivat kohdata brändisijoitteluprosessin eri vaiheissa. Tutkimus pyrkii syventämään ymmärrystä siitä, millaisia haasteita brändisijoitteluun liittyy.
Tutkimuksen teoreettisena perustana toimii aikaisempi tutkimus brändisijoittelun ominaispiirteistä ja brändisijoittelun toimijoiden välisiin suhteisiin liittyvistä ominaisuuksista. Lähestymistapa tässä tutkimuksessa on laadullinen, sillä tarkoitus on ennen kaikkea syventää ymmärrystä brändisijoittelun haasteista. Tiedonkeruumenetelmänä on käytetty teemahaastattelua, joka mahdollistaa haastateltavien omien kokemusten esiin tuomisen. Aineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa markkinoinnin ammattilaista. Tutkimustulokset esittävät, että markkinoijat voivat kokea brändisijoittelussa haasteita liittyen yritykseen tai brändiin, brändisijoittelun integroimiseen markkinointiviestintästrategiaan sekä brändisijoittelun suunnitteluun ja toteutukseen. Haasteita voi esiintyä myös brändisijoittelun mittaamisessa ja seuraamisessa sekä brändisijoittelun toimijoiden välisissä suhteissa. Myös Suomen markkinoihin liittyy erityisiä haasteita.
Tämän tutkimuksen tutkimustulokset tukevat monin osin olemassa olevaa teoriaa, mutta myös täydentävät sitä. Brändisijoittelu nähdään usein irrallisena toimena, eikä sen mahdollisuuksia välttämättä ymmärretä tarpeeksi laajasti, mikä saattaa luoda haasteita markkinoijalle. Brändisijoittelua kannattaisi pyrkiä ajattelemaan kokonaisvaltaisemmin huomioiden sen eri ominaisuudet ja rooli markkinointistrategiassa. Tämän tutkimuksen perusteella voidaan myös todeta, että brändisijoittelua leimaa usein tapauskohtaisuus ja haasteet tasapainojen löytämisessä. Markkinoijien on tärkeää tiedostaa nämä haasteet tehokkaan brändisijoittelun toteuttamiseksi. Suomessa brändisijoittelun haasteet liittyvät pitkälti toiminnan kehittymättömyyteen ja lisäarvoa tuovien ohjelmien löytämiseen. Näin ollen markkinoijien tulisi olla itse aktiivisempia brändisijoittelussa ja pyrkiä löytämään parhaimmat toimintatavat brändisijoittelulle Suomen markkinoilla.
Tutkimuksen teoreettisena perustana toimii aikaisempi tutkimus brändisijoittelun ominaispiirteistä ja brändisijoittelun toimijoiden välisiin suhteisiin liittyvistä ominaisuuksista. Lähestymistapa tässä tutkimuksessa on laadullinen, sillä tarkoitus on ennen kaikkea syventää ymmärrystä brändisijoittelun haasteista. Tiedonkeruumenetelmänä on käytetty teemahaastattelua, joka mahdollistaa haastateltavien omien kokemusten esiin tuomisen. Aineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa markkinoinnin ammattilaista. Tutkimustulokset esittävät, että markkinoijat voivat kokea brändisijoittelussa haasteita liittyen yritykseen tai brändiin, brändisijoittelun integroimiseen markkinointiviestintästrategiaan sekä brändisijoittelun suunnitteluun ja toteutukseen. Haasteita voi esiintyä myös brändisijoittelun mittaamisessa ja seuraamisessa sekä brändisijoittelun toimijoiden välisissä suhteissa. Myös Suomen markkinoihin liittyy erityisiä haasteita.
Tämän tutkimuksen tutkimustulokset tukevat monin osin olemassa olevaa teoriaa, mutta myös täydentävät sitä. Brändisijoittelu nähdään usein irrallisena toimena, eikä sen mahdollisuuksia välttämättä ymmärretä tarpeeksi laajasti, mikä saattaa luoda haasteita markkinoijalle. Brändisijoittelua kannattaisi pyrkiä ajattelemaan kokonaisvaltaisemmin huomioiden sen eri ominaisuudet ja rooli markkinointistrategiassa. Tämän tutkimuksen perusteella voidaan myös todeta, että brändisijoittelua leimaa usein tapauskohtaisuus ja haasteet tasapainojen löytämisessä. Markkinoijien on tärkeää tiedostaa nämä haasteet tehokkaan brändisijoittelun toteuttamiseksi. Suomessa brändisijoittelun haasteet liittyvät pitkälti toiminnan kehittymättömyyteen ja lisäarvoa tuovien ohjelmien löytämiseen. Näin ollen markkinoijien tulisi olla itse aktiivisempia brändisijoittelussa ja pyrkiä löytämään parhaimmat toimintatavat brändisijoittelulle Suomen markkinoilla.