Oman maan mustikoita ja maailman luokan urheiluteknologiaa - alkuperämaan liittäminen yrityksen brändi-identiteettiin ja Suomen maabrändiin
Kiiski, Asta (2017-01-18)
Oman maan mustikoita ja maailman luokan urheiluteknologiaa - alkuperämaan liittäminen yrityksen brändi-identiteettiin ja Suomen maabrändiin
Kiiski, Asta
(18.01.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto. Turun kauppakorkeakoulu
Kuvaus
siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Alkuperämaa on pitkään tunnistettu yhdeksi merkittävimmistä kuluttajien ostopäätökseen vaikuttavista tekijöistä. Globalisaation myötä alkuperämaan rooli on kuitenkin muuttunut huomattavasti ja yrityksillä on yhä laajemmat mahdollisuudet hyödyntää alkuperämaata ja sen taustalla vaikuttavaa maabrändiä yksilöllisen brändin rakentamisessa. Tämän tutkielman tavoitteena on tutkia alkuperämaan hyödyntämistä yrityksen brändi-identiteetissä ja sen osatekijöissä sekä tuottaa ajankohtainen ymmärrys Suomen maabrändin tilasta. Päätutkimuskysymys on: ”Miten alkuperämaa voidaan liittää yrityksen brändi-identiteettiin ja Suomen maabrändiin?”.
Tämä tutkielma on luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, jonka lähtökohtana on kuvata todellista elämää sekä pyrkimys selittää ilmiötä. Tutkielman teoria perustuu suurimmaksi osaksi tieteellisiin, elektronisiin artikkeleihin ja journaaleihin, sekä kirjoihin. Empiria on kerätty puolistrukturoitujen teemahaastattelujen sekä netnografia-menetelmän avulla, jossa tarkasteltiin tapausyritysten verkossa tapahtuvaa brändiviestintää. Tapausyrityksiksi valittiin kaksi kansainvälistä yritystä, joilla voitiin tunnistaa tutkielman teorian mukaisesti kytkös suomalaiseen alkuperään.
Tutkimus osoittaa, että alkuperämaan hyödyntäminen yrityksen brändi-identiteetissä on ajankohtainen ilmiö liike-elämässä. Alkuperämaa voi tukea ja vahvistaa brändi-identiteetin eri osatekijöitä ja se voidaan myös liittää vahvasti brändi-identiteetin ytimeen, jolloin se heijastuu kaikkiin osatekijöihin. Suomen maabrändi tarjoaa kansainvälisillä markkinoilla monia positiivisia mielikuvia kuten korkea osaaminen, puhtaus ja luotettavuus. Kilpailuedun saavuttamiseksi yritysten tulee kuitenkin löytää yksilöllisiä tapoja liittää alkuperämaa brändi-identiteettiin ja sen viestintään. Hyödyntämällä alkuperämaa yrityksen brändi-identiteetissä yritys voi myös itse tuottaa uusia maabrändiin liitettäviä mielikuvia..
Tämä tutkielma on luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, jonka lähtökohtana on kuvata todellista elämää sekä pyrkimys selittää ilmiötä. Tutkielman teoria perustuu suurimmaksi osaksi tieteellisiin, elektronisiin artikkeleihin ja journaaleihin, sekä kirjoihin. Empiria on kerätty puolistrukturoitujen teemahaastattelujen sekä netnografia-menetelmän avulla, jossa tarkasteltiin tapausyritysten verkossa tapahtuvaa brändiviestintää. Tapausyrityksiksi valittiin kaksi kansainvälistä yritystä, joilla voitiin tunnistaa tutkielman teorian mukaisesti kytkös suomalaiseen alkuperään.
Tutkimus osoittaa, että alkuperämaan hyödyntäminen yrityksen brändi-identiteetissä on ajankohtainen ilmiö liike-elämässä. Alkuperämaa voi tukea ja vahvistaa brändi-identiteetin eri osatekijöitä ja se voidaan myös liittää vahvasti brändi-identiteetin ytimeen, jolloin se heijastuu kaikkiin osatekijöihin. Suomen maabrändi tarjoaa kansainvälisillä markkinoilla monia positiivisia mielikuvia kuten korkea osaaminen, puhtaus ja luotettavuus. Kilpailuedun saavuttamiseksi yritysten tulee kuitenkin löytää yksilöllisiä tapoja liittää alkuperämaa brändi-identiteettiin ja sen viestintään. Hyödyntämällä alkuperämaa yrityksen brändi-identiteetissä yritys voi myös itse tuottaa uusia maabrändiin liitettäviä mielikuvia..