Blogien arvo mikroyrityksille – Minkälaista arvoa mikroyritykset saavat blogien avulla?
Löfroos, Emilia (2017-01-23)
Blogien arvo mikroyrityksille – Minkälaista arvoa mikroyritykset saavat blogien avulla?
Löfroos, Emilia
(23.01.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto. Turun kauppakorkeakoulu
Kuvaus
siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tutkielmassa käsitellään yritysten pitämiä blogeja eli yritysblogeja sekä yritysten markkinointiyhteistöitä yksityisten bloggaajien kanssa. Tämän Pro Gradu -tutkielman tarkoituksena on tutkia kirjallisuuskatsauksen ja kvalitatiivisten menetelmien avulla mikroyritysten yritysblogien ja markkinoinnillisten blogiyhteistöiden arvon muodostumista. Työn päätutkimuskysymyksenä on selvittää minkälaista arvoa mikroyritykset saavat blogien avulla. Lisäksi työssä vastataan alakysymyksiin "mitä ovat blogit" sekä "miten koettu arvo määritellään". Blogeista saatavaa arvoa ei käsitellä kuluttajan näkökulmasta eikä työssä ole käsitelty arvon tuottamisen tai mittaamisen teorioita.
Blogi on yksi sosiaalisen median työkalu ja se tarkoittaa sivustoa, jolla voi julkaista tekstiä sekä multimediaa. Blogeja voidaan jaotella sen mukaan julkaiseeko sitä yksityinen ihminen vai organisaatio. Yksityinen henkilö voi julkaista blogia omalla nimellään, nimimerkin suojin tai yhdessä toisen henkilön kanssa. Organisaatioblogit voidaan lajitella sen mukaan mikä organisaatio on kyseessä. Tässä tutkielmassa organisaatioblogeista käsitellään yritysblogeja. Yritysten bloggaamiseen liittyy läheisesti myös sen valitsema blogistrategia ja yrityksen aikomukseen hyödyntää yritysblogia markkinoinnissaan vaikuttaa yrityksen asenteet yritysbloggaamista kohtaan sekä hyödyt ja riskit, joita siitä koetaan saatavan. Yritykset ovat kiinnostuneet myös yksityisten ihmisten pitämistä blogeista, sillä kuluttajat ovat taipuvaisia uskomaan yritysten sijaan ennemmin toisia yksilöitä, kuten bloggaajia. Tämän takia yritysten on hyvä ymmärtää yksityisten bloggaajien motiiveja, jotta yhteistyö olisi yritykselle onnistunutta. Mahdollisuuksien lisäksi myös blogien mahdollisia riskejä, kuten kommenttikentissä tapahtuvaa keskustelua on käsitelty tässä työssä.
Arvo eroaa arvoista siten, että jonkin arvo on käsitys eri asioiden välisestä preferenssistä, kun taas arvot ovat ne kriteerit, jotka ohjaavat päätöstä siitä, mikä asia on parempi kuin toinen. Tässä tutkielmassa käsitellään ainoastaan 'arvon' käsitettä ja työn ulkopuolelle rajataan pois siten 'arvojen' käsitteen käsittely. Tutkijat ovat määritelleet tässä tutkielmassa keskeisen käsitteen eli koetun arvon monilla eri tavoilla. Eri ilmaisutavoista huolimatta, kaikille määritelmille yhteistä on se, että koettu arvo on valinta, joka seuraa hyötyjen ja uhrauksien arvioimisesta. Tätä arviota verrataan kilpailevien vaihtoehtojen arvioon hyötyjen ja uhrauksien suhteesta ja tämä muodostaa tämän työn teoreettisen viitekehyksen mukaan yrityksen kokeman nettoarvon blogeille. Tutkielmassa käsitellään myös tieteellistä keskustelua arvon erilaisista dimensioista.
Tämä arvojen ja blogien teoreettinen osuus luo pohjan tutkielman empiiriselle osuudelle, jossa analysoidaan laadullisten menetelmien avulla tehtyä tutkimusta neljän eri mikroyrityksen blogeista saatavasta arvosta. Näissä mikroyrityksissä on joko pidetty yllä omaa yritysblogia, tehty markkinointiyhteistyötä yksityisten bloggaajien kanssa, tehty näitä molempia. Koetusta nettoarvosta puhuttaessa on huomioitava, että blogin koettu arvo muodostuu vertailtaessa sitä johonkin vaihtoehtoiseen markkinointikanavaan. Yritysblogeja ja markkinointiyhteistyötä ei koettu toistensa vaihtoehtoina, vaan ne koettiin melko samantyylisinä siinä, että niihin ei jouduta uhraamaan juurikaan rahaa ja siksi niitä verrataan kalliimpiin tapoihin markkinoida eikä niinkään toisiinsa. Hyötyjä molemmissa oli mittava määrä ja ne sekä koetut uhraukset esitellään tutkimuksen lopussa selkeässä taulukossa. Jatkossa aihetta voisi tutkia kvantitatiivisella menetelmällä. Toisaalta arvokeskustelussa voisi jatkotutkimuksissa ottaa huomioon sen, että hyödyn ja uhrauksen lisäksi saattaa olla tilanteita, jossa jokin aspekti ei edusta kumpaakaan nykyistä arvon osatekijää, ei hyötyä eikä uhrausta. Kolmas vaihtoehto hyödyn ja uhrauksen rinnalle saattaa ollakin jokin neutraali osatekijä, joka ei muuta yrityksen kokemaa arvoa negatiiviseen eikä positiiviseen suuntaan.
Blogi on yksi sosiaalisen median työkalu ja se tarkoittaa sivustoa, jolla voi julkaista tekstiä sekä multimediaa. Blogeja voidaan jaotella sen mukaan julkaiseeko sitä yksityinen ihminen vai organisaatio. Yksityinen henkilö voi julkaista blogia omalla nimellään, nimimerkin suojin tai yhdessä toisen henkilön kanssa. Organisaatioblogit voidaan lajitella sen mukaan mikä organisaatio on kyseessä. Tässä tutkielmassa organisaatioblogeista käsitellään yritysblogeja. Yritysten bloggaamiseen liittyy läheisesti myös sen valitsema blogistrategia ja yrityksen aikomukseen hyödyntää yritysblogia markkinoinnissaan vaikuttaa yrityksen asenteet yritysbloggaamista kohtaan sekä hyödyt ja riskit, joita siitä koetaan saatavan. Yritykset ovat kiinnostuneet myös yksityisten ihmisten pitämistä blogeista, sillä kuluttajat ovat taipuvaisia uskomaan yritysten sijaan ennemmin toisia yksilöitä, kuten bloggaajia. Tämän takia yritysten on hyvä ymmärtää yksityisten bloggaajien motiiveja, jotta yhteistyö olisi yritykselle onnistunutta. Mahdollisuuksien lisäksi myös blogien mahdollisia riskejä, kuten kommenttikentissä tapahtuvaa keskustelua on käsitelty tässä työssä.
Arvo eroaa arvoista siten, että jonkin arvo on käsitys eri asioiden välisestä preferenssistä, kun taas arvot ovat ne kriteerit, jotka ohjaavat päätöstä siitä, mikä asia on parempi kuin toinen. Tässä tutkielmassa käsitellään ainoastaan 'arvon' käsitettä ja työn ulkopuolelle rajataan pois siten 'arvojen' käsitteen käsittely. Tutkijat ovat määritelleet tässä tutkielmassa keskeisen käsitteen eli koetun arvon monilla eri tavoilla. Eri ilmaisutavoista huolimatta, kaikille määritelmille yhteistä on se, että koettu arvo on valinta, joka seuraa hyötyjen ja uhrauksien arvioimisesta. Tätä arviota verrataan kilpailevien vaihtoehtojen arvioon hyötyjen ja uhrauksien suhteesta ja tämä muodostaa tämän työn teoreettisen viitekehyksen mukaan yrityksen kokeman nettoarvon blogeille. Tutkielmassa käsitellään myös tieteellistä keskustelua arvon erilaisista dimensioista.
Tämä arvojen ja blogien teoreettinen osuus luo pohjan tutkielman empiiriselle osuudelle, jossa analysoidaan laadullisten menetelmien avulla tehtyä tutkimusta neljän eri mikroyrityksen blogeista saatavasta arvosta. Näissä mikroyrityksissä on joko pidetty yllä omaa yritysblogia, tehty markkinointiyhteistyötä yksityisten bloggaajien kanssa, tehty näitä molempia. Koetusta nettoarvosta puhuttaessa on huomioitava, että blogin koettu arvo muodostuu vertailtaessa sitä johonkin vaihtoehtoiseen markkinointikanavaan. Yritysblogeja ja markkinointiyhteistyötä ei koettu toistensa vaihtoehtoina, vaan ne koettiin melko samantyylisinä siinä, että niihin ei jouduta uhraamaan juurikaan rahaa ja siksi niitä verrataan kalliimpiin tapoihin markkinoida eikä niinkään toisiinsa. Hyötyjä molemmissa oli mittava määrä ja ne sekä koetut uhraukset esitellään tutkimuksen lopussa selkeässä taulukossa. Jatkossa aihetta voisi tutkia kvantitatiivisella menetelmällä. Toisaalta arvokeskustelussa voisi jatkotutkimuksissa ottaa huomioon sen, että hyödyn ja uhrauksen lisäksi saattaa olla tilanteita, jossa jokin aspekti ei edusta kumpaakaan nykyistä arvon osatekijää, ei hyötyä eikä uhrausta. Kolmas vaihtoehto hyödyn ja uhrauksen rinnalle saattaa ollakin jokin neutraali osatekijä, joka ei muuta yrityksen kokemaa arvoa negatiiviseen eikä positiiviseen suuntaan.