Kustannuslaskennan haasteet sosiaali- ja terveyspalveluiden kilpailutuksessa
Ritakallio, Marika (2017-01-23)
Kustannuslaskennan haasteet sosiaali- ja terveyspalveluiden kilpailutuksessa
Ritakallio, Marika
(23.01.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto. Turun kauppakorkeakoulu
Kuvaus
siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tutkielmassa tarkastellaan kilpailutusta sosiaali- ja terveyspalveluissa erityisesti kustannuslaskennan näkökulmasta. Tutkimuksen teoreettisena taustana toimii uusi julkisjohtaminen (NPM), jonka ideana on yksityisen sektorin johtamiskäytäntöjen soveltaminen julkiselle sektorille, markkinaehtoisten mallien käyttö palvelutuotannossa sekä kilpailun lisääminen alalla. NPM-mallin tavoitteena on pyrkiä pois byrokraattisesta ja hierarkkisesta toiminnasta kohti joustavampia käytäntöjä julkisella sektorilla. NPM-malli sekä kilpailun lisääntyminen alalla vaikuttaa organisaatioiden kustannuslaskentaan, sillä kilpailun lisääntyessä kustannuslaskentamenetelmiä tulee soveltaa ja muokata tilanteiden ja tarpeiden mukaan.
Tutkielman pääongelmiksi määriteltiin seuraavat kysymykset: Minkälaisia kokemuksia sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottajilla on ollut kilpailuttamisesta, minkälaisia haasteita sosiaali- ja terveyspalveluja tarjoavat tuottajat ovat kohdanneet muuttuvassa toimintaympäristössä kustannuslaskennan näkökulmasta sekä minkälaisia haasteita sosiaali- ja terveyspalvelujen kilpailuttamisesta arvioidaan aiheutuvan tulevaisuudessa? Tutkielman empiirinen aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottajaorganisaatioissa.
NPM-mallin soveltaminen ei onnistu täysin ongelmitta ja kilpailuttamisen haasteiksi koettiin ensisijaisesti lainsäädännölliset seikat. Hankintalaki koettiin tiukkana ja joustamattomana sekä sen nähtiin osittain lisäävän byrokratiaa alalla. Kilpailutus vaatii tuotteistusta sekä kustannuslaskentajärjestelmien muokkaamista. Sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottajat kokivat, että suurimmat haasteet liittyivät tarkkuustason määrittelyyn sekä työajan seurantaan. Oikean hintatason määrittely koettiin haastavaksi, sillä kustannuslaskennan tuloksia joudutaan yleistämään eri toimintojen ja palveluiden kesken. Tulevaisuuden haasteiksi nousivat valinnanvapauden lisääminen, yhtiöittäminen sekä julkiselle sektorille ominaisen läpinäkyvyyden vaarantuminen. Lisäksi kilpavarustelu saattaa aiheuttaa kokonaiskustannusten kohoamista, mikäli kilpailutus lisääntyy alalla. Toimijoilta edellytetään tuloksellisuutta ja tehokkuutta toiminnastaan, jolloin myös kustannuslaskentajärjestelmiä tulee muokata vaatimuksiin sopivaksi.
Tutkielman pääongelmiksi määriteltiin seuraavat kysymykset: Minkälaisia kokemuksia sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottajilla on ollut kilpailuttamisesta, minkälaisia haasteita sosiaali- ja terveyspalveluja tarjoavat tuottajat ovat kohdanneet muuttuvassa toimintaympäristössä kustannuslaskennan näkökulmasta sekä minkälaisia haasteita sosiaali- ja terveyspalvelujen kilpailuttamisesta arvioidaan aiheutuvan tulevaisuudessa? Tutkielman empiirinen aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottajaorganisaatioissa.
NPM-mallin soveltaminen ei onnistu täysin ongelmitta ja kilpailuttamisen haasteiksi koettiin ensisijaisesti lainsäädännölliset seikat. Hankintalaki koettiin tiukkana ja joustamattomana sekä sen nähtiin osittain lisäävän byrokratiaa alalla. Kilpailutus vaatii tuotteistusta sekä kustannuslaskentajärjestelmien muokkaamista. Sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottajat kokivat, että suurimmat haasteet liittyivät tarkkuustason määrittelyyn sekä työajan seurantaan. Oikean hintatason määrittely koettiin haastavaksi, sillä kustannuslaskennan tuloksia joudutaan yleistämään eri toimintojen ja palveluiden kesken. Tulevaisuuden haasteiksi nousivat valinnanvapauden lisääminen, yhtiöittäminen sekä julkiselle sektorille ominaisen läpinäkyvyyden vaarantuminen. Lisäksi kilpavarustelu saattaa aiheuttaa kokonaiskustannusten kohoamista, mikäli kilpailutus lisääntyy alalla. Toimijoilta edellytetään tuloksellisuutta ja tehokkuutta toiminnastaan, jolloin myös kustannuslaskentajärjestelmiä tulee muokata vaatimuksiin sopivaksi.