Laskentajärjestelmän kehittäminen palveluprosessin kustannustietoisuuden lisäämiseksi Case-tutkimus: Nonprofit-organisaation palvelujen kustannusselvitys
Haapasaari, Päivi (2017-01-31)
Laskentajärjestelmän kehittäminen palveluprosessin kustannustietoisuuden lisäämiseksi Case-tutkimus: Nonprofit-organisaation palvelujen kustannusselvitys
Haapasaari, Päivi
(31.01.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto. Turun kauppakorkeakoulu
Kuvaus
siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Kilpailun kovetessa yritykset tarvitsevat tarkkaa ja luotettavaa informaatiota tuotteiden ja palveluiden kustannuksista. Nykypäivänä perinteinen kustannuslaskenta ei kykene enää tarjoamaan riittävän tarkkaa laskentainformaatiota. Toimintolaskennan suosio on kasvanut 1980-luvulta lähtien, sillä toimintolaskenta kykenee tarjoamaan tarkempaa informaatiota kustannuksista mitä perinteinen kustannuslaskenta. Toimintolaskennassa yrityksen kustannuksia kohdistetaan aiheutumisperiaatteen mukaan toiminnoille ja laskentakohteille. Toimintolaskennan suosion myötä yritykset ovat kehittäneet ja implementoineet toimintoperusteisia kustannuslaskentajärjestelmiä.
Tutkielman teoreettisessa osuudessa käsitellään lyhyesti kustannuslaskennan käsitteistöä sekä esitellään vaihtoehtoisia laskentamenetelmiä. Teoreettisessa osuudessa tutustutaan myös prosessijohtamiseen, prosessien kehittämiseen ja jatkuvaan parantamiseen. Teoreettisessa osuudessa keskitytään kuvailemaan toimintoperusteisen kustannuslaskentajärjestelmän kehittämis- ja implementoinnin vaiheita.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää erään nonprofit-organisaation tarjoamien palveluiden kustannushintoja. Kustannushintojen selvittämiseksi kohdeorganisaatioon laadittiin toimintoperusteinen kustannuslaskentajärjestelmä. Tutkimuksen empiirisessä osuudessa keskitytään kuvailemaan kohdeorganisaatioon laaditun laskentajärjestelmän kehittämis- ja implementoinnin vaiheita. Kehitetyn laskentajärjestelmän myötä kohdeorganisaatiossa on mahdollista tehdä erilaisia vertailulaskelmia organisaation kustannuksista. Laskentajärjestelmän avulla voidaan myös lisätä kohdeorganisaation johdon yleistä kustannustietoisuutta sekä kustannusinformaatiota voidaan käyttää johdon päätöksenteon tukena sekä palveluprosessien kehittämiseen ja jatkuvaan parantamiseen.
Tässä tutkimuksessa palvelujen kustannushinnat esitellään kahdella eri tavalla. Ensimmäiset palveluhinnat on laskettu toimintolaskentaa noudattaen. Kohdeorganisaation johdon pyynnöstä tutkimuksessa esitellään myös palvelujen hoitajakohtaiset hinnat. Hoitajakohtaisen hintojen selvittämisessä ei ollut mahdollista noudattaa toimintoperusteista kustannuslaskentaa. Näin ollen hoitajakohtaisia palveluhintoja ei voida vertailla toimintolaskennan avulla saatuihin palveluhintoihin. Tutkimuksen ollessa toiminta-analyyttinen case-tutkimus, tutkimustulokset eivät ole yleistettävissä.
Tutkielman teoreettisessa osuudessa käsitellään lyhyesti kustannuslaskennan käsitteistöä sekä esitellään vaihtoehtoisia laskentamenetelmiä. Teoreettisessa osuudessa tutustutaan myös prosessijohtamiseen, prosessien kehittämiseen ja jatkuvaan parantamiseen. Teoreettisessa osuudessa keskitytään kuvailemaan toimintoperusteisen kustannuslaskentajärjestelmän kehittämis- ja implementoinnin vaiheita.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää erään nonprofit-organisaation tarjoamien palveluiden kustannushintoja. Kustannushintojen selvittämiseksi kohdeorganisaatioon laadittiin toimintoperusteinen kustannuslaskentajärjestelmä. Tutkimuksen empiirisessä osuudessa keskitytään kuvailemaan kohdeorganisaatioon laaditun laskentajärjestelmän kehittämis- ja implementoinnin vaiheita. Kehitetyn laskentajärjestelmän myötä kohdeorganisaatiossa on mahdollista tehdä erilaisia vertailulaskelmia organisaation kustannuksista. Laskentajärjestelmän avulla voidaan myös lisätä kohdeorganisaation johdon yleistä kustannustietoisuutta sekä kustannusinformaatiota voidaan käyttää johdon päätöksenteon tukena sekä palveluprosessien kehittämiseen ja jatkuvaan parantamiseen.
Tässä tutkimuksessa palvelujen kustannushinnat esitellään kahdella eri tavalla. Ensimmäiset palveluhinnat on laskettu toimintolaskentaa noudattaen. Kohdeorganisaation johdon pyynnöstä tutkimuksessa esitellään myös palvelujen hoitajakohtaiset hinnat. Hoitajakohtaisen hintojen selvittämisessä ei ollut mahdollista noudattaa toimintoperusteista kustannuslaskentaa. Näin ollen hoitajakohtaisia palveluhintoja ei voida vertailla toimintolaskennan avulla saatuihin palveluhintoihin. Tutkimuksen ollessa toiminta-analyyttinen case-tutkimus, tutkimustulokset eivät ole yleistettävissä.