Muuttuva oppimisympäristö: iPadit opetuksessa – Oppilaiden ja opettajien iPadien opetuskäytön ja asenteiden tarkastelua
Vollbehr, Henni (2017-02-07)
Muuttuva oppimisympäristö: iPadit opetuksessa – Oppilaiden ja opettajien iPadien opetuskäytön ja asenteiden tarkastelua
Vollbehr, Henni
(07.02.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Teknologian käyttö on lisääntynyt kouluissa huimasti viime vuosina. Kannettavien tietokoneiden lisäksi monet koulut ovat investoineet pienikokoisiin ja paikasta toiseen helposti siirreltäviin iPadeihin. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli saada selvyyttä siihen, mihin ja miten paljon iPadeja käytetään koulussa sekä miten oppilaat ja opettajat asennoituvat iPadien opetuskäyttöön. Tutkimuksessa vertaillaan myös eroavatko eri-ikäisten, peruskoulun ala- ja yläluokkien, oppilaiden asenteet iPadin käyttöä kohtaan toisistaan. Tutkimus on kvantitatiivinen.
Tutkimusaineisto on kerätty keväällä 2016 kahdesta yhtenäiskoulusta sekä ”Tieto- ja viestintätekniikka opetuksessa” ja ”iPadit opetuksessa” -Facebook ryhmistä. Tutkimukseen otti osaa yhteensä n=219 ala- ja yläluokan oppilasta. Tyttöjä osallistui tutkimukseen n=124 ja poikia n=95. Opettajia osallistui tutkimukseen n=30. Tutkimustuloksia on analysoitu käyttämällä SPSS-ohjelman epäparametrisia keskiarvotestejä sekä Khiin neliö-testiä. Avoimet kysymykset analysoitiin teemoittelemalla.
Tutkimustulosten mukaan oppilaat ja opettajat suhtautuivat pääasiallisesti iPadien käyttöön koulussa melko positiivisesti. iPad nähdään monipuolisena ja hyödyllisenä opetusvälineenä. Esimerkiksi tiedonhaussa, kuvaamisessa ja esitelmien tekemisessä iPadit on koettu olevan todella käteviä ja näitä tarkoituksia varten niitä myös eniten kouluissa käytetään. Sovellukset, kuten Keynote, Safari, Pages, kamera, ja iMovie olivat yleisimmin koululaisten käytössä. iPadien käyttö vaihtelee hyvin paljon opettajien kesken siinä, miten paljon ja miten niitä käytetään tunneilla ja eri oppiaineissa. Oppilaiden vastauksissa tuli selkeästi sukupuolittaisia asenne-eroja esille. Pojat suhtautuivat hieman tyttöjä positiivisemmin iPadien koulukäyttöön. He näkivät iPadit hyödyllisempinä ja mielekkäämpinä kuin tytöt. Pojat kokivat myös iPadin käytön sujuvammaksi kuin tytöt. Niin tytöt kuin pojatkin ilmaisivat iPadien käytön olevan helppoa oppia ja käyttää. Ala- ja yläkoulun vastausten väliltä ei löytynyt merkitseviä eroja. Pieniä eroja luokkien vastausten välillä oli havaittavissa.
Tutkimuksesta tuli esille, että iPadien koulukäyttöön liittyy myös haasteita. Tunneilla iPadin käyttö on aiheuttanut osalle oppilaista keskittymisvaikeuksia, sillä se houkuttelee pelaamaan ja surffailemaan netissä tai tekemään jotain muuta kuin mitä pitäisi tunnin aikana. iPadit nähdään lähinnä viihdekeskuksena. Osa tytöistä toi esille myös kaipuun kirjoittaa enemmän muistiinpanoja käsin ja tehdä perinteisesti kirjan tehtäviä sen sijaan, että iPadit olisivat koko ajan käytössä. Sekä opettajien ja oppilaiden vastauksista tuli esille, että iPad on vain yksi työväline lisää muiden joukossa. Vastauksissa korostui, että perinteisiä tapoja opettaa ja oppia ei tulisi unohtaa. Opettajat korostivat myös, että iPadien käytön ei tule olla itseisarvo, vaan tärkeintä on sen pedagoginen käyttö.
Tutkimusaineisto on kerätty keväällä 2016 kahdesta yhtenäiskoulusta sekä ”Tieto- ja viestintätekniikka opetuksessa” ja ”iPadit opetuksessa” -Facebook ryhmistä. Tutkimukseen otti osaa yhteensä n=219 ala- ja yläluokan oppilasta. Tyttöjä osallistui tutkimukseen n=124 ja poikia n=95. Opettajia osallistui tutkimukseen n=30. Tutkimustuloksia on analysoitu käyttämällä SPSS-ohjelman epäparametrisia keskiarvotestejä sekä Khiin neliö-testiä. Avoimet kysymykset analysoitiin teemoittelemalla.
Tutkimustulosten mukaan oppilaat ja opettajat suhtautuivat pääasiallisesti iPadien käyttöön koulussa melko positiivisesti. iPad nähdään monipuolisena ja hyödyllisenä opetusvälineenä. Esimerkiksi tiedonhaussa, kuvaamisessa ja esitelmien tekemisessä iPadit on koettu olevan todella käteviä ja näitä tarkoituksia varten niitä myös eniten kouluissa käytetään. Sovellukset, kuten Keynote, Safari, Pages, kamera, ja iMovie olivat yleisimmin koululaisten käytössä. iPadien käyttö vaihtelee hyvin paljon opettajien kesken siinä, miten paljon ja miten niitä käytetään tunneilla ja eri oppiaineissa. Oppilaiden vastauksissa tuli selkeästi sukupuolittaisia asenne-eroja esille. Pojat suhtautuivat hieman tyttöjä positiivisemmin iPadien koulukäyttöön. He näkivät iPadit hyödyllisempinä ja mielekkäämpinä kuin tytöt. Pojat kokivat myös iPadin käytön sujuvammaksi kuin tytöt. Niin tytöt kuin pojatkin ilmaisivat iPadien käytön olevan helppoa oppia ja käyttää. Ala- ja yläkoulun vastausten väliltä ei löytynyt merkitseviä eroja. Pieniä eroja luokkien vastausten välillä oli havaittavissa.
Tutkimuksesta tuli esille, että iPadien koulukäyttöön liittyy myös haasteita. Tunneilla iPadin käyttö on aiheuttanut osalle oppilaista keskittymisvaikeuksia, sillä se houkuttelee pelaamaan ja surffailemaan netissä tai tekemään jotain muuta kuin mitä pitäisi tunnin aikana. iPadit nähdään lähinnä viihdekeskuksena. Osa tytöistä toi esille myös kaipuun kirjoittaa enemmän muistiinpanoja käsin ja tehdä perinteisesti kirjan tehtäviä sen sijaan, että iPadit olisivat koko ajan käytössä. Sekä opettajien ja oppilaiden vastauksista tuli esille, että iPad on vain yksi työväline lisää muiden joukossa. Vastauksissa korostui, että perinteisiä tapoja opettaa ja oppia ei tulisi unohtaa. Opettajat korostivat myös, että iPadien käytön ei tule olla itseisarvo, vaan tärkeintä on sen pedagoginen käyttö.